• vivvan

avskedad!

Hej!
    Jag är just nu mammaledig men har en anställning på en vårdcentral på 30%
    som lokalvårdare. jag har varit anställd i ett år nu.
    Jag fick ett samtal från jobbet idag och hon som ringde sa att dom nu letade en firma som skulle ta över mitt jobb pga att vårdcentralen själva måste fixa vikarier när jag är sjuk vilket är svårt för dom.
    det har ju gjort att jag nästan fått gått och jobbat sjuk för att jag tycker ju också att det känns jobbigt är jag vet att det inte blir riktigt städat (egentligen inte mina problem).
    Och dom ville egentligen haft en firma från början vilket jag inte heller kan rå för...
    i alla fall undrade hon om jag ville komma och jobba dom 3 månader som uppsägningstiden är men jag tackade nej eftersom jag hellre är hemma med min lilla dotter, och vi klarar oss ekonomiskt ändå.
    Jag fick min lilla tjej den 10 mars och har bara varit hemma en månad men hade tänkt börja i maj igen.
    Hon skulle fixa alla papper som jag skulle komma och skriva på nu någon dag.
    När min sambo fick höra detta blev han vansinnig och bad att få ringa upp och prata med hon som ringt mig, vilket han fick.
    han menar på att det har gått helt fel till och jag absolut inte ska skriva på nått.
    Eftersom jag har en fast anställning kan dom inte bara sparka mig när jag inte misskött mig och att dom borde betala mig lön i minst dom tre månaderna uppsägningstiden är...
    jag är inte så bra på hur det fungerar men det låter ju rimligt att dom borde kompensera mig på något sätt.
    min sambo menar på att det dom gör är lagbrott!
    vad ska jag göra?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden avskedad!
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:13:27 följande:
    är det verkligen det?
    För att få erfarenhet antar jag.
  • Trixi8
    smurfans skrev 2009-04-09 13:17:43 följande:
    För att få erfarenhet antar jag.
    av vad?
  • smurfans

Har just pratat med en på facket (ej mitt fack) och enligt deras avtal så måste man jobba under uppsägningstiden om man inte har avtalat om annat, annars kallas det arbetsvägran.

Men det kanske också beror på vilket fack man tillhör och vilket avtal de går efter. Vilket fack/avtal går du efter?

• smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:18:15 följande:
    av vad?
    Längre anställningtid = mer erfarenhet
  • Trixi8

är ju bättre att söka jobb under uppsägningstiden än att jobba på stället man blivit avskeddad/uppsagd från.

• smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:21:09 följande:
    är ju bättre att söka jobb under uppsägningstiden än att jobba på stället man blivit avskeddad/uppsagd från.
    Men kan man göra båda samtidigt är ju det de bästa.
  • Gladskit

Men alltså, det finns inga regler som säger att man automatiskt är arbetsbefriad bara för att man blivit uppsagd. Uppsägningar behöver inte vara fula eller ogrundade från företagets sida. Det är väl mest normalt att man jobbar uppsägningstiden ut, gör ett bra jobb och avslutar sin tid på arbetsplatsen på ett bra sätt.

Sen är det SJÄLVKLART att man kanske inte alltid är motiverad, inte vill, etc. Men det är en helt annan sak. Och ibland kan facket gå in och kräva arbetsfrihet för den anställde av en eller annan orsak. Men det är inget som sker automatiskt.

• Themis

Snälla, lär er använda rätt ord om det som händer, för er egen skull.

Om ens jobb slutar med uppsägningstid blir man uppsagd.

Avskedad eller sparkad blir man när man har misskött sig ordentligt , då får man normalt gå med omedelbar verkan, utan uppsägningstid eller lön.

Om TS hade dagt till mig som arbetsgivare att hon redan blivit AVSKEDAD från två jobb då hade jag aldrig i livet anställt henne, det låter om om man är ett totalt ufo då, ärligt talat.

• vivvan

men hon erbjöd mig att jobba de tre månaderna men jag tackade nej... så jag har inte arbetsvägrat! hade hon sagt att jag var tvungen hade jag såklart jobbat.
    kan inte söka något nytt jobb nu ändå när min dotter endast är 1 månad.
    jag jobbade bara kvällstid på vc och det var därför det gick att lösa så jag både kunde jobba och vara mammaledig samtidigt då min sambo var hemma med alla barnen på kvällen.

• Gladskit

Precis. Det tänkte jag också på. Avskedade är det inte många som blir utan det som förekommer är ju uppsagd av personliga skäl eller uppsagd pga arbetsbrist.

• vivvan
    Themis skrev 2009-04-09 13:32:02 följande:
    Snälla, lär er använda rätt ord om det som händer, för er egen skull.Om ens jobb slutar med uppsägningstid blir man uppsagd.Avskedad eller sparkad blir man när man har misskött sig ordentligt , då får man normalt gå med omedelbar verkan, utan uppsägningstid eller lön.Om TS hade dagt till mig som arbetsgivare att hon redan blivit AVSKEDAD från två jobb då hade jag aldrig i livet anställt henne, det låter om om man är ett totalt ufo då, ärligt talat.
    jag blev uppsagd ursäkta mig... jag fick aldrig gå från det andra jobbet utan fick komma tillbaka då dom faktiskt erkännde att dom gjort fel...
    herregud man kan väl ha otur.
  • vivvan

men jag förstår vad du menar, det låter ju så fel när man säger at man fått sparken...

• vivvan

dom tyckte också att detta var det bästa sättet att avsluta anställningen på och hon hade inget emot att jag var hemma istället...
    då dom ville ha in en firma så fort som möjligt...

• smurfans
    vivvan skrev 2009-04-09 13:32:25 följande:
    men hon erbjöd mig att jobba de tre månaderna men jag tackade nej... så jag har inte arbetsvägrat! hade hon sagt att jag var tvungen hade jag såklart jobbat. kan inte söka något nytt jobb nu ändå när min dotter endast är 1 månad. jag jobbade bara kvällstid på vc och det var därför det gick att lösa så jag både kunde jobba och vara mammaledig samtidigt då min sambo var hemma med alla barnen på kvällen.
    Iom att du har kommit överens med arbetsgivaren om att inte jobba så är det såklart inte arbetsvägran. Arbetsvägran blir det bara om du skulle jobba (och få lön) men inte går till jobbet. När jag skrev texten så menade jag inte att du arbetsvägrade utan jag skrev det i en diskussion med Trixi8. Vi snodde tråden lite, ber om ursäkt för det!

Du vill inte starta ett eget städbolag? Eftersom dom känner dig och kan lita på dig (förutsätter jag) så kanske dom kan anlita din firma för städningen. På så sätt vet dom att jobbet blir gjort av en som redan kan det samtidigt som dom slipper fixa med ersättare mm.
Svar på tråden avskedad!