• vivvan

avskedad!

Hej!
    Jag är just nu mammaledig men har en anställning på en vårdcentral på 30%
    som lokalvårdare. jag har varit anställd i ett år nu.
    Jag fick ett samtal från jobbet idag och hon som ringde sa att dom nu letade en firma som skulle ta över mitt jobb pga att vårdcentralen själva måste fixa vikarier när jag är sjuk vilket är svårt för dom.
    det har ju gjort att jag nästan fått gått och jobbat sjuk för att jag tycker ju också att det känns jobbigt är jag vet att det inte blir riktigt städat (egentligen inte mina problem).
    Och dom ville egentligen haft en firma från början vilket jag inte heller kan rå för...
    i alla fall undrade hon om jag ville komma och jobba dom 3 månader som uppsägningstiden är men jag tackade nej eftersom jag hellre är hemma med min lilla dotter, och vi klarar oss ekonomiskt ändå.
    Jag fick min lilla tjej den 10 mars och har bara varit hemma en månad men hade tänkt börja i maj igen.
    Hon skulle fixa alla papper som jag skulle komma och skriva på nu någon dag.
    När min sambo fick höra detta blev han vansinnig och bad att få ringa upp och prata med hon som ringt mig, vilket han fick.
    han menar på att det har gått helt fel till och jag absolut inte ska skriva på nått.
    Eftersom jag har en fast anställning kan dom inte bara sparka mig när jag inte misskött mig och att dom borde betala mig lön i minst dom tre månaderna uppsägningstiden är...
    jag är inte så bra på hur det fungerar men det låter ju rimligt att dom borde kompensera mig på något sätt.
    min sambo menar på att det dom gör är lagbrott!
    vad ska jag göra?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden avskedad!
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:55:15 följande:
    du har rätt till att inte behöva arbeta under uppsägningstiden
    Har jag aldrig hört. Skulle gärna vilja läsa mer om detta. Vet du vart det finns info?
  • Trixi8
    smurfans skrev 2009-04-09 12:57:18 följande:
    Har jag aldrig hört. Skulle gärna vilja läsa mer om detta. Vet du vart det finns info?
    hänvisar till facket.
  • rosyposy
    Nja, du har rätt att ansöka om ledighet för att söka arbete eller besöka arbetsförmedlingen, men du måste jobba som vanligt annars om du inte har arbetsbefriad uppsägningstid. Men det är inget som din arbetsgivare MÅSTE ge dig.
  • Kjell2
    Oj - nu måste saker ha ändrat sig. När jag läste arbetsrätt hade arbetsgivaren full rätt att kräva arbetsinsatts under uppsägningstiden. En av idéern med uppsägningstid var just att skydda arbetsgivaren från att anställd försvann direkt. Det skulle finnas tid för att lära upp någon ny och lämna över arbetsuppgifter.

Sen kan man alltid komma överrens om annat. Vilket är rätt vanligt vid t ex arbetsbrist. Som arbetsgivare hade man även rätt att skicka hem någon utan arbtesplikt men med full lön under uppsägningstiden.

Du kan inte ge någon referens till detta om ingen arbetsplikt under uppsägningstiden. Mest för att jag inte skall göra fel vid nästa tillfälle någon säger upp sig eller vi varslar.

/Kjell
  • rosyposy
    Kjell2 skrev 2009-04-09 13:03:27 följande:
    Oj - nu måste saker ha ändrat sig. När jag läste arbetsrätt hade arbetsgivaren full rätt att kräva arbetsinsatts under uppsägningstiden. En av idéern med uppsägningstid var just att skydda arbetsgivaren från att anställd försvann direkt. Det skulle finnas tid för att lära upp någon ny och lämna över arbetsuppgifter.Sen kan man alltid komma överrens om annat. Vilket är rätt vanligt vid t ex arbetsbrist. Som arbetsgivare hade man även rätt att skicka hem någon utan arbtesplikt men med full lön under uppsägningstiden.Du kan inte ge någon referens till detta om ingen arbetsplikt under uppsägningstiden. Mest för att jag inte skall göra fel vid nästa tillfälle någon säger upp sig eller vi varslar./Kjell
    Detta stämmer överns med vad jag läst också.

Som jag förstår det kan man som arbetstagare till och med bli ersättningsskyldig om man inte tar hänsyn till sin uppsägningstid och bara struntar att gå till jobbet utan att han en överenskommelse med arbetsgivaren (om jag nu tolkat saken rätt).
  • Kjell2
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:58:36 följande:
    hänvisar till facket.
    Jag kollade nyss med vår lokala fackrepresentant samt tittade lite i LAS och vårt centrala avtal. Allt verkar tyda på att man har arbetsplikt under uppsägningstiden. Jag kan ha missat något men jag vet inte vad. Kanske du kan hjälp mig?

/Kjell
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:58:36 följande:
    hänvisar till facket.
    Fick ingen sån info när jag blev uppsagd. Dom verkade också tycka det var bra att jag inte hade arbetsbefriad uppsägningtid så jag istället fick jobba. Fackets hemsida ligger nere och alla ombudmän hade gått hem men jag får kolla det senare.
  • Trixi8
    smurfans skrev 2009-04-09 13:08:24 följande:
    Fick ingen sån info när jag blev uppsagd. Dom verkade också tycka det var bra att jag inte hade arbetsbefriad uppsägningtid så jag istället fick jobba. Fackets hemsida ligger nere och alla ombudmän hade gått hem men jag får kolla det senare.
    att det är bra att jobba under uppsägningstiden?
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:10:47 följande:
    att det är bra att jobba under uppsägningstiden?
    Japp
  • Trixi8
    smurfans skrev 2009-04-09 13:11:08 följande:
    Japp
    är det verkligen det?
Svar på tråden avskedad!