• Anonym (Hjälp mig snälla)

Min sambo tänder på min dotter

Min man sedan 5 år tillbka verkar vara förtjust i min 16 åriga dotter..
    Det är som om han är lite förälskad i henne, detta har hållt på i 1 års tid sedan han fick reda på att hon var sexuellt aktiv..tidigare har han klagat på henne då och då nu säger han aldrig något till henne..det han vill är att imponera..
    Vi har 2 gemensamma barn på 2 och 0 år och vore det inte för dessa hade jag lämnat honom..
    Om hon rör honom fåår han stånd (expelvis ger massage) eller om hon lutar sig mot honom om vi ser en film (som hon gjort i alla år tidigare).
    Jag har konfronterat honom och han blir ju givetvis vansinnig att jag anklagar honom för detta, enbart för att han har dåligt samvete..
    Jag har frågat min dotter hur hon upplever honom och hon tycker bara att han blivit väldigt snäll...
    Min 14 åriga son har dock kommmit i kläm, honom klagar han på för jämnan..
    Han är 6 år yngre än mig jag är 39 och han är 33...
    VAD ska jag göra??ge mig råd,,lämna eller vad? han beter sig som en tonåring..
    Riktigt patetisk..
    Tänk på att det finns små barn inblande..och jag vet inte om jag orkar vara ensamstående en gång till..

HJÄLP

• Svar på tråden Min sambo tänder på min dotter
  • Anonym (Blink)

Bara en liten tanke...
    Jag håller stenhårt på det där med familjerådgivning.

Om du lämnar honom har du inte längre full koll på honom. Det kan dessutom, i hans huvud, bli mer legitimt att närma sig din dotter om de inte längre bor under samma tak. I ditt läge hade jag nog varit lika rädd för att lämna som att stanna kvar. Problemen måste redas ut, så att du är trygg med situationen och vet vart han står.

• Anonym

Anonym (neeej) skrev 2009-04-09 02:12:24 följande:

Okej, för att hårddra det så rår inte pedofiler för sina känslor heller, vad har det ens med saken att göra om han rår för det eller ej?
    För att det finns folk här som häver ur sig "Lämna äcklet!", "Ta ditt ansvar och LÄMNA" etcetera.
    Man kan ta ansvar för vad man GÖR, men inte för vad man känner.
  • Anonym (neeej)
    Anonym skrev 2009-04-09 08:33:08 följande:
    Anonym (neeej) skrev 2009-04-09 02:12:24 följande:
    För att det finns folk här som häver ur sig "Lämna äcklet!", "Ta ditt ansvar och LÄMNA" etcetera.Man kan ta ansvar för vad man GÖR, men inte för vad man känner.
    Sure. Hur ska man enligt dig handskas med situationen?
  • plaskebylady

Alltså!
    Man får tänka som man vill, men man får inte göra och säga precis vad som helst, det tycker jag mannen gör här....
    Han försöker leva ut sina sexuella fantasier kring styvdottern....annars skulle han passa sig noga och hålla sig ifrån henne.(och definitivt se till att kvinnan han lever med, tillika flickans mor! inte skulle upptäcka att han har stånd)
    Allvarligt, så låter det på folk här inne att en fullvuxen man inte kan rå för att han har stånd när styvtösen är i närheten. DET KAN HAN!!!! Det är nämligen så att om man ser det olämpliga och felaktiga i situationen så skulle hans stånd slakna fort. Tydligen så gör han inte det! Mycket anmärkningsvärt om jag får tycka.
    Han borde skämmas och han borde ha en fet smäll rätt på pungen om jag fick råda!
    Kan man inte styra sig så pass så ska man fan inte vara i närheten av barn, då borde man låsas in!
    Och man ska inte skuldbelägga tösen för HON är ung och kan inte rå för vilka signaler hon sänder ut......så småningom lär hon sig hur det kan uppfattas.
    Förlåt men jag mår nästan illa när jag tänker att sånt skulle hänt i min familj.......det är lätt för oss andra att döma dig TS, vi vet inte exakt vad vi hade gjort om vi hade levt som du...MEN jag hoppas att du låter magen avgöra och inte låter honom få hållas bara för att han blånekar!

• Anonym

Anonym (Oj!) skrev 2009-04-09 06:41:32 följande:

Hej, jag orkar inte läsa hela tråden utan svarar bara spontant. Min mor levde med en sådan man. Jag är uppvuxen med en man som jag IDAG förstår tände på mig sexuellt när jag var liten - jag tror det började när jag var runt 10. Han tittade på mig i duschen (jag fick aldrig låsa någon dörr), han kommenterade mitt könsorgan och sade smickrande att jag höll på att få en riktig "bullfitta"; jag var tvungen att visa hur mycket mina bröst vuxit när jag var 14 (Dra upp tröjan inför honom och mamma), på semestrar när jag var runt 13-14 tvingade han mig att posera i bikini. Mitt jävla fotoalbum består av foton på en halvnäck tonåring som står med armarna rätt ut för att jag inte skulle få dölja min kropp, jag har tårar i ögonen och mamma står bredvid och tittar på. Jag hatar henne för det idag. Jag har levt hårt, flyttade hemifrån som 16åring, har legat med så många män att jag tappade räkningen vid 50, första sommaren som sexuellt aktiv hade jag 6 partners. Är det något du skulle vilja att din dotter har i sommar? Jag har gått i terapi men har ändå svårt med sex, tillit och närhet. Jag tolererar min mor - men tycker om henne, det gör jag inte. Jag har inga tydliga övergreppsminnnen - alltså att han skulle ha knullat mig. Men han knullade min hjärna, min själ och allt som var litet och oskyldigt innan jag lyckades - PÅ EGEN HAND - ta mig därifrån. Det är ditt val, men fy fan - jag mår dåligt när jag läser det här. Och på ett ställe läste jag att någon föreslog att du skulle tala med din dotter. Den människan vill jag faktiskt skada fysiskt. Ursäkta språket och tonen, men det här väckte upp en del.
    Det är hemskt att sånt som hände dig kan hända! Men ts har aldrig skrivit att hennes sambo gjort något liknande som din styvpappa gjorde. Visst, håller med att det är riktigt illa att han fått stånd, verkligen! I sådana situationer så borde han se till att ha tillräckligt med självkontroll för att det inte ska hända eller så ska han gå bort från dottern. Men vad vi vet (vilket egentligen inte är ens en bråkdel av ts situation) så har han inte gjort något annat fel. Allt är ju vinklat från ts syn på saken. Hur dottern och sambon upplever detta vet vi ju inget om.

Till alla som skriver att han borde ha faderskänslor för dottern... Varför skulle han behöva ha det? Jag har en styvdotter och jag har inga som helst moderskänslor för henne, fast jag kom in i bilden då hon var riktigt liten. Så att kräva att han inte kan bli attraherad av henne p.g.a. det är helt fel. Men, fortfarande inte är rätt av honom att få stånd! Men som någon skrev, en 33 man som är attraherad av en 16-åring, det är inte onaturligt.

Att sambon dessutom reagerar med ilska ser jag som ett bra tecken om det verkligen är så att han känner attraktion. Då inser han ju sjäv att det är olämpligt och skäms antagligen ganska mycket.

Och sedan undrar jag ännu varför alla verkar tro att detta så småningom kommer att leda till att sambon förgriper sig på/har sex med dotter? Bara för att han är attraherad så betyder det ju inte att han är ett monster som inte kan skilja på rätt och fel. Nu kommer någon skriva att han har ju redan gått över gränsen och fått stånd. Men jag tycker att även om det (jag upprepar) är väldigt fel, så är det en enorm skillnad på en fysisk reaktion och att medvetet ta steget och röra/ha sex med flickan.

Jag tycker att du ts själv kan ta kontakt med någon för att prata om detta om inte din sambo är villig att gå på familjerådgivning. För du måste prata om detta med någon annan än fl:are. Hoppas det löser sig!
  • Anonym (MEN!)

Ok man kan bli attraherad av en 16åring när man är 33 och man kan inte rå för vad man känner.

MEN detta är ju TS man. Nu får han stånd när hennes DOTTER masserar honom. Om han har känslor för någon annan än TS oavsett vem det är så är väl det skäl nog för TS att reagera och fundera på att lämna honom.

Tyvärr så förnekar han det ju hela så nu måste TS vara stark nog att lita på sin egen magkänsla innan detta går för långt!

TS - önskar dig styrka i denna svåra situation.

• Anonym (vet)

Ni som tycker att detta är okej, om ni var i samma sits som ts då. Om din man var kåt i din dotter, skulle det vara lugnt också? Jag tror inte det va...

• Anonym (Oj!)
    Anonym skrev 2009-04-09 08:43:03 följande:
    Anonym (Oj!) skrev 2009-04-09 06:41:32 följande:
    Det är hemskt att sånt som hände dig kan hända! Men ts har aldrig skrivit att hennes sambo gjort något liknande som din styvpappa gjorde. Visst, håller med att det är riktigt illa att han fått stånd, verkligen! I sådana situationer så borde han se till att ha tillräckligt med självkontroll för att det inte ska hända eller så ska han gå bort från dottern. Men vad vi vet (vilket egentligen inte är ens en bråkdel av ts situation) så har han inte gjort något annat fel. Allt är ju vinklat från ts syn på saken. Hur dottern och sambon upplever detta vet vi ju inget om.Till alla som skriver att han borde ha faderskänslor för dottern... Varför skulle han behöva ha det? Jag har en styvdotter och jag har inga som helst moderskänslor för henne, fast jag kom in i bilden då hon var riktigt liten. Så att kräva att han inte kan bli attraherad av henne p.g.a. det är helt fel. Men, fortfarande inte är rätt av honom att få stånd! Men som någon skrev, en 33 man som är attraherad av en 16-åring, det är inte onaturligt.Att sambon dessutom reagerar med ilska ser jag som ett bra tecken om det verkligen är så att han känner attraktion. Då inser han ju sjäv att det är olämpligt och skäms antagligen ganska mycket.Och sedan undrar jag ännu varför alla verkar tro att detta så småningom kommer att leda till att sambon förgriper sig på/har sex med dotter? Bara för att han är attraherad så betyder det ju inte att han är ett monster som inte kan skilja på rätt och fel. Nu kommer någon skriva att han har ju redan gått över gränsen och fått stånd. Men jag tycker att även om det (jag upprepar) är väldigt fel, så är det en enorm skillnad på en fysisk reaktion och att medvetet ta steget och röra/ha sex med flickan.Jag tycker att du ts själv kan ta kontakt med någon för att prata om detta om inte din sambo är villig att gå på familjerådgivning. För du måste prata om detta med någon annan än fl:are. Hoppas det löser sig!
    Som sagt, jag har inga konkreta minnen av att min styvfar rent faktiskt har rört mig. Det räcker väl att en person som man ser som en föräldra/vuxenperson betraktar en som en sexuell varelse. Det gör att du som barn inte kan få testa dig själv mot vuxna på ett sunt sätt - den bild som studsar tillbaka på en är sexualiserad och det är det som är det skadliga.

Barn och ungdomar bollar med alla vuxna i sin närhet - för att få bekräftat "vem" och "vad" man är, som vuxen har man ansvaret att "skicka tillbaka" bra och sunda signaler. En pappafigur som sänder tillbaka att han är sexuellt attraherad av henne - kommer att påverka henne negativt i framtiden. Det är inget tvivel om detta.

Att bli attraherad är en sak, men att sitta kvar med synligt stånd och inte göra något åt saken, det är fan äckligt! Vuxna föräldrafigurer ska inte sexualisera sin kontakt med de barn som de ansvarar för. Det är sjukligt. Och vill han inte söka hjälp för det, då måste TS se till att ta sitt ansvar för sina barn och göra det hon måste göra.
  • Anonym (saralinn)

Skulle jag vara i den situationen så utan TVEKAN barnen går före allt annat!!!!
    Herregud, tänk om jag haft en sambo som sagt att han får stånd om min dotter rör honom.. jesus, han skulle flyga ut fortare än han hinner avsluta meningen. Jag skulle gladeligen leva ensam m barnen och veta att de mår bra än att ha en oro gnagande i mej att det kanske kanske finns en chans att min sambo skulle ge sig på min dotter. Aldrig att jag skulle utsätta mina barn för det.

• Anonym

Ni borde nog gå till en familjeterapeut och prata om det här(du och han alltså, inte dottern också) han kanske inte kan rå för sina känslor och behöver hjälp att komma ifrån det.

Svar på tråden Min sambo tänder på min dotter