• Thotis90

Köpa katt under graviditet?

Karln och jag misstänker att jag är gravid och jag satt och tänkte på en sak. Det är så att jag jättegärna vill ha en katt, men vet ej om det är någon bra idé att ha det om/när man är gravid.

Vad anser ni? Har ni haft/skaffat katt under en graviditet?

• Svar på tråden Köpa katt under graviditet?
  • siamusen
    trötter22 skrev 2009-04-11 13:04:42 följande:
    man ska inte rengöra kattlådor när man e gravid för kattens bajs innehåller bakterier som kan skada/döda fostret. bara så ni vet. annars e det ingen fara att skaffa katt
    Jo man kan rengöra lådan bara man tvättar sig noga efterat. Och alla katter bâr inte pa toxoplasmos, speciellt inte innekatter. Dessutom frodas inte toxolasmos förrän 48 timmar sa rensar man bara kattlådan varje dag så är risken minimal.

Risken âr större att man får toxoplasmos av jord fran dåligt sköljda grönsaker eller kött som inte koats ordentligt.
  • Hemlighet
    trötter22 skrev 2009-04-11 13:04:42 följande:
    man ska inte rengöra kattlådor när man e gravid för kattens bajs innehåller bakterier som kan skada/döda fostret. bara så ni vet. annars e det ingen fara att skaffa katt
    Det gäller bara utekatter.Inte katter som bara är inne.

"Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.

De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen. Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta."
  • TinkyWinky
    Hemlighet skrev 2009-04-11 13:07:45 följande:
    Jag skulle inte skaffa en katt medans jag var gravid.Det kan ju bli så att bebisen blir allergisk och då måste du göra dig av med katten. Och en kattunge är mycket vildare än en vuxen katt= du vet inte vad katten kan göra mot bebis när du inte ser. Man har ju ett mer hum om sin katt när den är vuxen, som tex man vet att dom är rumsrena, inge kul om katten kissar/bajsar på bebisens saker. Och man vet hur dom är mot små barn framför allt. Jag har två katter som jag har haft i 7 och 4 år.Jag älskar djur men skulle inte skaffa fler under min graviditet. Bara min åsikt/tanke
    fast bara för att bebisen blir allergisk så är det ingen orsak att göra sig at med katten, det kan fungera för det.. finns ju många som är allergiska o har djur..
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.27 ★ °☆
  • pp08

Jag skulle avvakta med att skaffa katt. Det är något annat om man redan har katt, och vill prova hur det går med bebisen och katten. (dvs hur katten beter sig, klarar av små barn). Kattungar behöver också mycket uppmärksamhet (även äldre katter iofs som omplaceras). Det skulle inte vara rättvist mot katten att ge den all uppmärksamhet i några månader, för att sedan koncentrera sig helt på bebisen.

• Rigmor Mortis
    TinkyWinky skrev 2009-04-11 13:26:54 följande:
    fast bara för att bebisen blir allergisk så är det ingen orsak att göra sig at med katten, det kan fungera för det.. finns ju många som är allergiska o har djur..
    Jag skulle inte göra mig av med katterna om jag själv blev allergisk men jag skulle göra det direkt om något av barnen blev det. Barnens hälsa är inget jag chansar med.
  • BlommyNess12

Vi skaffade katt när jag var i typ femte månaden. Idag är sonen 6 månader och katta är över ett år. Har gått hur bra som helst! Inget att oroa sig över.

• Hemlighet
    TinkyWinky skrev 2009-04-11 13:26:54 följande:
    Jag skulle inte tveka att lämna bort mina katter om min bebis blev allergisk.
    Dom kan bli mer och mer allergiska.
    Gör man sig av med djuren en tid så kan dom bli kvitt allergin.
    Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att mitt barn kansek skulle ha sluppit tex astma om jag gjorde mig av med katterna när den var liten.
  • Hemlighet
    BlommyNess12 skrev 2009-04-11 14:05:43 följande:
    Vi skaffade katt när jag var i typ femte månaden. Idag är sonen 6 månader och katta är över ett år. Har gått hur bra som helst! Inget att oroa sig över.
    Vad bra att det har gott bra för dig, men det är inte jämt det blir så.
  • Mizz Marlene
    TinkyWinky skrev 2009-04-11 12:45:47 följande:
    rensa kattlådan är helt ok, ja menar du plockar ju ej upp bajset med händerna?! Ifa inte jag :p Och va ja hört så e det bara om man har utekatter som de kan få den där bakterien eller va det nu e.. ja har två katter, en som går ut o in o en innekatt.. har alltid rensat lådan o som sagt rensar du ej med händerna så är det ingen fara..
    Man ska aboslut INTE rensa kattlådan!! När du är där och rör om i kattlådan så dammar det och det är en av sakerna som inte är bra att anadas in plus att det är nått i bajset som inte är bra.
  • Hemlighet

Mizz Marlene skrev 2009-04-11 17:39:15 följande:

Man ska aboslut INTE rensa kattlådan!! När du är där och rör om i kattlådan så dammar det och det är en av sakerna som inte är bra att anadas in plus att det är nått i bajset som inte är bra.
    Jo det kan man visste.
    Är katten en inne katt och man rensar den ofta(minst 1 gång/dag) så hinner inte toxoplasma parasiter bildas.

Och noga handhygien, men det har man i alla fall när man har gjort rent i lådan, hoppas jag

Du kan även få i dig toxoplasma parasiter geonom

"att man äter rått eller otillräckligt tillagat kött främst från gris, får och lamm som innehåller parasiten.Men även nötkött kan innehålla parasiten.
    man äter osköljda eller råa grönsaker, frukter eller bär som har parasiten på ytan eller skalet.
    om man får jord eller sand som är förorenad med parasiten på händerna vid till exempel vid trädgårdsskötsel eller i sandlådan och sedan för händerna in i munnen (utan att först tvätta sig)."
Svar på tråden Köpa katt under graviditet?