• Thotis90

Köpa katt under graviditet?

Karln och jag misstänker att jag är gravid och jag satt och tänkte på en sak. Det är så att jag jättegärna vill ha en katt, men vet ej om det är någon bra idé att ha det om/när man är gravid.

Vad anser ni? Har ni haft/skaffat katt under en graviditet?

• Svar på tråden Köpa katt under graviditet?
  • siamusen

Mizz Marlene skrev 2009-04-11 17:39:15 följande:

Man ska aboslut INTE rensa kattlådan!! När du är där och rör om i kattlådan så dammar det och det är en av sakerna som inte är bra att anadas in plus att det är nått i bajset som inte är bra.
    Toxoplasmos smittar INTE genom inandning.
  • Ghettomamma

Jag skulle vänta...Har själv 2 katter,men blev helt anti under graviditeten och första tiden med bebis....Man blir ju lite knasig av hormonerna....Kattlåda o katthår känns inte så kul heller,speciellt med en kattunge så kan det ju bli en del kiss o bajs på oönskade ställen.Avvakta tills barnet är lite större istället och känn efter igen.Det kanske bara är moderskänslorna som gör sig påminda?

• Mizz Marlene
    siamusen skrev 2009-04-11 18:06:16 följande:
    Mizz Marlene skrev 2009-04-11 17:39:15 följande:
    Toxoplasmos smittar INTE genom inandning.
    Nä men annat skit som kommer genom dammet... Jag lyssnar iallafall på min BM att man INTE ska hålla på med kattlådan. Sen göra anda som dom vill.
  • siamusen

Mizz Marlene skrev 2009-04-11 22:37:10 följande:

Nä men annat skit som kommer genom dammet... Jag lyssnar iallafall på min BM att man INTE ska hålla på med kattlådan. Sen göra anda som dom vill.
    Jag lyssnar pa fakta jag och man kan inte fa toxoplasmos genom att inandas det, man får det genom att äta det.

Man kan rensa lådan utan problem om man tvättar sig ordentligt efterat.
  • Mizz Marlene
    siamusen skrev 2009-04-11 22:40:36 följande:
    Jag lyssnar pa fakta jag och man kan inte fa toxoplasmos genom att inandas det, man får det genom att äta det.Man kan rensa lådan utan problem om man tvättar sig ordentligt efterat.
    Jag vet att man måste få det i sig för att det ska hända något men som jag skrev tidigare så gör andra som dom vill. Jag riskerar inget iallafall. Vill andra göra det så varsegod.
  • Mizz Marlene
    Thotis90 skrev 2009-04-10 19:44:16 följande:
    Karln och jag misstänker att jag är gravid och jag satt och tänkte på en sak. Det är så att jag jättegärna vill ha en katt, men vet ej om det är någon bra idé att ha det om/när man är gravid.Vad anser ni? Har ni haft/skaffat katt under en graviditet?
    Jag tycker absolut att du kan skaffa dig en kisse. Sen gör du som du vill med kattlådan. :)
  • Rigmor Mortis

Fråga din barnmorska exakt VAD det är i dammet (förutom bentonitdamm då, men det är knappast nyttigt för någon att andas in i för stora mängder). Som tidigare konstaterats smittar toxoplasmos genom att man äter skiten (dessvärre tror fortfarande en del dåligt uppdaterade barnmorskor på gamla myter)
  • TinkyWinky
    Hemlighet skrev 2009-04-11 17:19:30 följande:
    Jag skulle inte tveka att lämna bort mina katter om min bebis blev allergisk. Dom kan bli mer och mer allergiska. Gör man sig av med djuren en tid så kan dom bli kvitt allergin. Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att mitt barn kansek skulle ha sluppit tex astma om jag gjorde mig av med katterna när den var liten.
    fast oftast är det barn som ej umgåtts med djur som blir allergiska.. jag tror att man mår bra av att vara uppvuxen med djur från första början..
    Skulle inte göra av mig med mina katter eller hundar direkt om barnet skulle bli allergisk då ja sj har en sambo som är det o det hara blivit bättre sen vi skaffade djuren o han får umgås med dem. visst alla har inte samma sorts astma, en del värre o en del bättre. men det skulle ta mkt för att jag skulle göra mig av med mina djur, men jag får se om barnet blir riktigt sjukt då får man kanske tänka om, inet göra mig av med dem men kanske göra så de får komma till en annan familj ett litet tag o se om det hjälper.. mina djur är min familjemedlem lika mkt som min familj.
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.27 ★ °☆
  • Mizz Marlene
    EKJ76 skrev 2009-04-12 09:08:08 följande:
    Fråga din barnmorska exakt VAD det är i dammet (förutom bentonitdamm då, men det är knappast nyttigt för någon att andas in i för stora mängder). Som tidigare konstaterats smittar toxoplasmos genom att man äter skiten (dessvärre tror fortfarande en del dåligt uppdaterade barnmorskor på gamla myter)
    skitsamma, du gör som du vill.
  • Rigmor Mortis

Mizz Marlene skrev 2009-04-12 14:19:41 följande:

skitsamma, du gör som du vill.
    Uppenbarligen gör även du det, jag tycker bara det är synd när folk går på vad som helst.
Svar på tråden Köpa katt under graviditet?