• Thotis90

Köpa katt under graviditet?

Karln och jag misstänker att jag är gravid och jag satt och tänkte på en sak. Det är så att jag jättegärna vill ha en katt, men vet ej om det är någon bra idé att ha det om/när man är gravid.

Vad anser ni? Har ni haft/skaffat katt under en graviditet?

• Svar på tråden Köpa katt under graviditet?
  • McIris

Vi sålde våra katter nu när våran dotter är två år och vi ska ha en till.

Det är ändå mycket jobb att ha katter även om de är mer självständiga än tex hundar. Dessutom fick min man astma. Nu bor de med en ensam kvinna som ägnar dem all tid i världen, precis som det ska vara.

Skaffa först barnet och sen katter om du fortfarande vill det, det är mitt råd hlet klart!

• McIris

PS! Jag rensade inte heller i kattlådan men precis som alla andra restriktioner måste man ju vara en aning sansad. Det lever ju för sjutton människor i andra delar av världen som klarar att vara gravida utan vetskap om farliga bakterier.

• Miniigirl

Jag tror nog att jag hade väntat med att skaffa katt tills lite senare, kanske tillochmed tills bebis är ute redan, eller hunnit bli några måander!

Men, då kan jag ju bara säga hur det varit för mig...
    Vi har en vuxen katt, och i augusti fick vi även hem våran lilla kattunge, blev gravid inte så långt efter det. Och, precis som under min förra graviditet klarar jag inte av katter, eller djur överhuvudtaget...blir nästan äcklad av dom:( känns ganska jobbigt, speciellt när katterna komemr och vill mysa, och man bara puttar bort dom för man inte klarar av att vara i närheten av dom!
    Det behöver ju självklart inte vara så för alla, men...man vet ju aldrig innan hur det blir:)
    Sen när väl bebis har kommit har man ju inte så mycket tid till att gosa med katt, då har man ju en liten bebis att gosa med lixom:)

Men, annars ser jag inga problem med att skaffa katt! och, somsagt, det osm jag ser som "problem" behöver ju inte alls vara det för andra!

Kattlåda är inget problem, gäller att man tvättar händerna efteråt bara, och det hoppas jag att man gör även om man inte är gravid?!:)

• TinkyWinky
    Thotis90 skrev 2009-04-12 23:08:11 följande:
    Jag vill inte ha någon utekatt. Det blir innekatt om jag ska köpa en.
    då är det ju lugnt med att skaffa katt om man nu tänker på en smittan :) Hoppas ni skaffar en om ni känner att det är rätt.. Tror nog att dte kommer att bli lika jobbigt att skaffa katt sen näör barnet väl kommit som nu när det ligger i magen..  Lycka till iaf :)
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.27 ★ °☆
  • Rigmor Mortis

Det som talar emot att skaffa katt just nu är att en kattunge (om det är en sådan ni tänkt skaffa) kan vara grymt jobbig, och att ha en kattunge klängande i gardiner, klösande på möbler och väggar, nerpetandes blomkrukor och böcker bara för att få uppmärksamhet och liknande är jävligt jobbigt när man har en liten bebis att ta hand om Alternativet är ju att skaffa en vuxen katt som redan "rasat av sig".

• Kaerleksbarn

Att skaffa kattunge under graviditeten eller inte handlar ju i stortsett inte alls om bakterien, som varit på tal ett antal gånger här. Utan när det gäller att just skaffa en kise under graviditeten så är det ju just det att det krävs så mycket energi o den ska ju absolut inte vara ensam de första veckorna, det ska ju givetvis inte en vuxen katt för mycket heller.. men kattungar, hundvalpar och bebisar fungerar ju på samma sätt! Så frågan är väl mest om man har orken o tiden just under graviditeten. Vi har själva 2 1åringar här nu som vi haft sen de va små i juni o jag blev gravid nu i december, så de har ju hunnit bli familjemedlemmar för länge sen! Men de är fortfarande som små ungar som busar o hoppar upp överallt, med andra ord ganska energikrävande trots de inte är "ungar" längre...

• TinkyWinky

Vet att katter är djur som kan va riktigt jpbbiga då ja e uppvuxen med katter o har sj nu två katter, en på 5 år o en på snart ett år ..

• Kaerleksbarn
    TinkyWinky skrev 2009-04-13 12:22:17 följande:
    Vet att katter är djur som kan va riktigt jpbbiga då ja e uppvuxen med katter o har sj nu två katter, en på 5 år o en på snart ett år ..
    Så du har hittat hit du med :) kan inte annat än hålla med dig i alla dina inlägg! Vi blev ju förskräckta av tanken på att göra oss av med katterna, när vi insåg att jag va gravid. Men istället tänkte vi om.. barn som växer upp med katter vänjer sig snarare än tvärtom! Så hellre att invänta tills bebisen ens är född o resonera efter det, än att göra sig av med dom nu o få ångra sig resten av livet. Dom är ju våra små bebisar nu ju :)
  • TinkyWinky
    Kaerleksbarn skrev 2009-04-13 12:39:06 följande:
    Så du har hittat hit du med :) kan inte annat än hålla med dig i alla dina inlägg! Vi blev ju förskräckta av tanken på att göra oss av med katterna, när vi insåg att jag va gravid. Men istället tänkte vi om.. barn som växer upp med katter vänjer sig snarare än tvärtom! Så hellre att invänta tills bebisen ens är född o resonera efter det, än att göra sig av med dom nu o få ångra sig resten av livet. Dom är ju våra små bebisar nu ju :)
    Stämmer :) Tror att det blir jobbigare o skaffa katt sen när barnet väl har kommit, bättre o göra det innan. MEN att tänka på att är du inte helt säker så skaffa inte katt alls, för dte finns såå många annonser ute spciellt med hundar där barnen "blivit allergiska" ,men o andra sidan tror ja ej det stämmer för då hade dte varit nästan alla annonser där barnen blivit allergiska o dte kan lixom inte stämma.. så är man inte helt säke rpå att man vill behålla den o ta ansvar för den sen när barnet kommer så skaffa ingen katt alls..
  • MM 87

Hej ville bara poängtera att när det gäller allegi så finns det inget snarare än tvärt om att man vänjer sig. Just katter är väldigt knepiga djur när det gäller allergi. Min allergi läkare rekomenderar att man inte ska ha ngt djur om man är allergisk mot det.

• lilla mej

jag har 2 7 manaders kissar, som jag skaffade presis samtidigt nar jag fick reda pa att jag blivit gravid. Ska du skaffa bebis katt sa tycker jag du ska skaffa den innan bebisen, for den hinner bli rumsren och invan vid ny miljo.

Svar på tråden Köpa katt under graviditet?