• Thotis90

Köpa katt under graviditet?

Karln och jag misstänker att jag är gravid och jag satt och tänkte på en sak. Det är så att jag jättegärna vill ha en katt, men vet ej om det är någon bra idé att ha det om/när man är gravid.

Vad anser ni? Har ni haft/skaffat katt under en graviditet?

• Svar på tråden Köpa katt under graviditet?
  • Mizz Marlene
    EKJ76 skrev 2009-04-12 15:19:14 följande:
    Mizz Marlene skrev 2009-04-12 14:19:41 följande:
    Uppenbarligen gör även du det, jag tycker bara det är synd när folk går på vad som helst.
    ja jag kan bara skratta, nu var ju frågan om det var lämpligt att skaffa katt inte om man ska eller inte ska sköta kattlådan... Och jag tycker det är synd när folk chansar att det inte kan hända något när man sköter den.
  • TinkyWinky
    Mizz Marlene skrev 2009-04-12 17:36:00 följande:
    ja jag kan bara skratta, nu var ju frågan om det var lämpligt att skaffa katt inte om man ska eller inte ska sköta kattlådan... Och jag tycker det är synd när folk chansar att det inte kan hända något när man sköter den.
    det händer inget när du rensar kattlådan om du inte äter bajset eller stoppar händerna i munnen, dessutom måste man ha ute katter för att de ska kunna smittas..
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.27 ★ °☆
  • Mizz Marlene
    TinkyWinky skrev 2009-04-12 19:14:33 följande:
    det händer inget när du rensar kattlådan om du inte äter bajset eller stoppar händerna i munnen, dessutom måste man ha ute katter för att de ska kunna smittas..
    JAG VET, man MÅSTE ÄTA bajset för att det ska hända något.. MEN det jag säger är att jag riskerar inget ändå. Sen uppriktigt sagt skiter jag i vad andra gör med deras kattlåda. :)
  • siamusen

Mizz Marlene skrev 2009-04-12 22:31:37 följande:

JAG VET, man MÅSTE ÄTA bajset för att det ska hända något.. MEN det jag säger är att jag riskerar inget ändå. Sen uppriktigt sagt skiter jag i vad andra gör med deras kattlåda. :)
    Nja, i ärlighetens namn sa du att det var nagot i kattlådan som inte var bra att andas in. Och det stämmer ju inte.

Det är ju onödigt att sprida ut fel fakta om vad som är bra och vad som är daligt även om du sen är fri att avstå för att du inte vill röra lådan av X eller Y anledning.

Dock kan det vara bra för andra att få lâsa fakta och ta sina beslut därefter.
  • Mizz Marlene
    siamusen skrev 2009-04-12 22:34:39 följande:
    Mizz Marlene skrev 2009-04-12 22:31:37 följande:
    Nja, i ärlighetens namn sa du att det var nagot i kattlådan som inte var bra att andas in. Och det stämmer ju inte.Det är ju onödigt att sprida ut fel fakta om vad som är bra och vad som är daligt även om du sen är fri att avstå för att du inte vill röra lådan av X eller Y anledning.Dock kan det vara bra för andra att få lâsa fakta och ta sina beslut därefter.
    Dammet som kommer från kattlådan ska man inte andas in även om inte är gravid! Det kanske är fakta nog? Man kanske ska vara mera försiktig som gavid... Sen hur man själv tänker och hanterar det är upp till var och en.
  • Thotis90
    TinkyWinky skrev 2009-04-12 19:14:33 följande:
    Jag vill inte ha någon utekatt. Det blir innekatt om jag ska köpa en.
  • MM 87

Jag tycker att du ska skaffa en kattunge om det är det du vill.
    När jag skaffade min kissemissa så var hon en lung och go kissemisse.
    Är ju så jätte mysigt att ha en katt..

Nu ska vi dessutom ha kattungar, ska bli så roligt.
    Kattlådan kan ju din man ta och rensa pga risken för kattbajset.
    Min sambo tar iaf kattlådan här hemma..

Att ha en katt är ju inte som att ha en hund.. Jag skulle nog vänta med att skaffa en hundvalp.. Våran golden retriver här hemma hade jag inte viljat ha hans valptid under graviditet, hur lugn han än var. hehe..

Men en katt är ju så otroligt mycket lättare.. Visst så behöver dom ju tid och kärlek. Men finns det hjärte rum finns det stjärterum eller hur;)

• MM 87
    TinkyWinky skrev 2009-04-12 11:07:25 följande:
    fast oftast är det barn som ej umgåtts med djur som blir allergiska.. jag tror att man mår bra av att vara uppvuxen med djur från första början.. Skulle inte göra av mig med mina katter eller hundar direkt om barnet skulle bli allergisk då ja sj har en sambo som är det o det hara blivit bättre sen vi skaffade djuren o han får umgås med dem. visst alla har inte samma sorts astma, en del värre o en del bättre. men det skulle ta mkt för att jag skulle göra mig av med mina djur, men jag får se om barnet blir riktigt sjukt då får man kanske tänka om, inet göra mig av med dem men kanske göra så de får komma till en annan familj ett litet tag o se om det hjälper.. mina djur är min familjemedlem lika mkt som min familj.
    Det finns inget som antyder på att barn som ej umgåts med djur blir allergiska. Jag har själv växt upp med allergi och fått lära mig att det finns ingen direkt vetskap om varför vi blir allergiska. Man kan bli allergisk av 1000000 olika andledningar, finns inget som är vanligare än det andra..

Har även fått erfara personligen när jag skaffade mig en katt som jag inte tålde.. Då valde jag att pusha det och kräva att jag skulle tåla det. Detta gjorde att jag inte kunde vistas med katter under två år efter det för min allergi blev så mycket värre. Först tålde jag ute katter, men efter den katten tålde jag inte ens det.

Sen reagerar alla olika när man blir utsatt för sin allergi, ingen allergi är sig den andra lik..
  • Kaerleksbarn

Bakterien Toxoplasmos är det "farliga" i att rensa kattlådan, samma bakterie finns i rått kött. Med andra ord hamnar det i kattens avföring om katten ätit råttor eller fåglar.. inte på något annat sätt! Så har du med andra ord innekatt som aldrig någonsin varit ute finns det inte en chans i helvetet att man kan bli smittad, är det dessutom så att du haft katterna längre tid så har man mest troligtvis blivit immun innan graviditeten. Men OM man nu trots alla omständigheter blir smittad så handlar det mer eller mindre om att man ska rensa lådan med händerna o sen stoppa dem i munnen^^ Så det säger ju sig självt att man får ha lite logiskt tänkande! Enligt min BM så är det alltså endast noga hygien som gäller. Men när det gäller att skaffa en kattunge under graviditeten, så står det i boken "Att skaffa barn" (som vi fick på inskrivningen) att man ska avstå...

• LoMsBebis

De av våra kompisar som har barn vill inte ha sina katter längre p.g.a katthår på barnen hela tiden, mindre tid, katterna har blivit mer otåliga och bergränsade i hemmet.

Svar på tråden Köpa katt under graviditet?