• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • lollisen

JAG är BÄST skrev 2009-04-14 14:45:12 följande:

Har ingen aning
    Hoppas att ni lärde er nåt av detta nu.... mhmmm....
    Att ligga å snuska är helt ur tiden liksom... Usch... Vem fan håller på med sånt nu? Hallå?
  • JAG är BÄST
    lollisen skrev 2009-04-14 14:46:20 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-04-14 14:45:12 följande:
    Hoppas att ni lärde er nåt av detta nu.... mhmmm....Att ligga å snuska är helt ur tiden liksom... Usch... Vem fan håller på med sånt nu? Hallå?
    Vi trodde alla gjorde så för att få ungar men ack så fel vi har haft

Hade vi vetat att det bara var att hämta på dagis barnen på eftermiddan efter jobbet så hade vi säkert hunnit med ett gäng
  • lollisen

JAG är BÄST skrev 2009-04-14 14:49:28 följande:

Vi trodde alla gjorde så för att få ungar men ack så fel vi har haft Hade vi vetat att det bara var att hämta på dagis barnen på eftermiddan efter jobbet så hade vi säkert hunnit med ett gäng
    Nej usch fy fan!!
    Att gå omkring å gravid, det låter jag andra vara. TÄnk på vad man förstör kroppen bara... Bläääää...
    Att ha snusk!? Nej nej, bara då man är i behöv av pengar och då i form av prostitution.. Man ska fan få lön för mödan..
    Hur gammal är du egentligen?? Du resonerar ju som en fjortis??
  • JAG är BÄST
    lollisen skrev 2009-04-14 14:51:40 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-04-14 14:49:28 följande:
    Nej usch fy fan!! Att gå omkring å gravid, det låter jag andra vara. TÄnk på vad man förstör kroppen bara... Bläääää... Att ha snusk!? Nej nej, bara då man är i behöv av pengar och då i form av prostitution.. Man ska fan få lön för mödan.. Hur gammal är du egentligen?? Du resonerar ju som en fjortis??
    Jag vet, jag fick ju visa leg på systemet i Tordags
    Så resonemangen mina kommer nog av mitt utseende
  • lollisen

JAG är BÄST skrev 2009-04-14 14:55:24 följande:

Jag vet, jag fick ju visa leg på systemet i Tordags Så resonemangen mina kommer nog av mitt utseende
    Grattis!
  • gullsvans

Lite fakta mitt uppe i allt...har ni koll om polisen i det län ni bor har barnbilstolar?
    Här i Vänersborg å omnejd,,har dom det inte,,självaste "LAGEN" har inte barnbilstolar..det är faktiskt skrämmande.

• lollisen
    gullsvans skrev 2009-04-14 14:58:32 följande:
    Lite fakta mitt uppe i allt...har ni koll om polisen i det län ni bor har barnbilstolar?Här i Vänersborg å omnejd,,har dom det inte,,självaste "LAGEN" har inte barnbilstolar..det är faktiskt skrämmande.
    Inte ens de flesta taxibilar har barnstolar... DÅ får man snällt låta ungarna sitta i knät eller bälta dem som om de vore stora... Eller fixa annan skjuts alternativt gå hem...
  • Noiis
    JAG är BÄST skrev 2009-04-14 10:24:15 följande:
    Noas mamma skrev 2009-04-14 00:18:22 följande: Vilken underbar mamma du är,,,,,alla mammor borde gå uppfostrimgs-skola hos dig
    ja men abolut! jag jobbar hos soc så jag vet hur man ska ta hand om barnen! lär dom sig inte i tid att klara sig själva så kommer dom ju för tusan att drälla hemma tills dom är typ 15 år... herre gud! sonen får flytta ut INNAN han fyllt 10!
  • Noiis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-04-14 00:34:13 följande:
    När han springer efter, använder du löplina eller får han springa fritt? Jag gillar löplina bäst, men vet att vissa andra hellre kör på fritt spring liksom. Om du har lina, var köper du den? *tacksam för tips*
    asså bekvämast är ju att ha dom i lina då vet man ju att dom är med. annars finns risken att man måste köra skta= ORKA????? med lina så kan han ju om han är lat bara hänga med lixom.

Köpa lina??? är du inte klok kvinna??? jag brukar sno snörena som dom har använt för att bunta reklamen med. dom brukar stå utan för porten på morgonen så är man snabb hinner man knipa både snöret och en tidning att läsa medans man kör!
  • Behemot

Noas mamma skrev 2009-04-14 15:27:20 följande:

ja men abolut! jag jobbar hos soc så jag vet hur man ska ta hand om barnen! lär dom sig inte i tid att klara sig själva så kommer dom ju för tusan att drälla hemma tills dom är typ 15 år... herre gud! sonen får flytta ut INNAN han fyllt 10!
    10 är väl ganska sent? Vad ska man ha dem till när de slutat vara små och söta vid typ 7 (det är då de lär sig läsa och kunskap är *aldrig* gulligt?
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!