• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Trailer T

Så flera stycken med bilbarnstolar i sina bilar idag..Fy fan va fegt

• Noiis
    mästaren skrev 2009-04-14 15:31:45 följande:
    Noas mamma skrev 2009-04-14 15:27:20 följande: 10 är väl ganska sent? Vad ska man ha dem till när de slutat vara små och söta vid typ 7 (det är då de lär sig läsa och kunskap är *aldrig* gulligt?
    jooooo 10 är jätte sent! men nja du vet mamma hjärtat säger ju faktiskt att han kanske måste ha en lägenhet innan han flyttar JA jag VET att jag är mesig, men ni kanske kan aga mig rätt??? men 10 är absoluta MAX åldern
  • fotbollsfru

Trailer T skrev 2009-04-14 15:33:16 följande:

Så flera stycken med bilbarnstolar i sina bilar idag..Fy fan va fegt
    Mesar...
  • Mieria

Det är något sjukt och perverst med en människa som känner ett behov av att binda fast sitt lilla barn i en stol.

• Mieria
    lollisen skrev 2009-04-14 15:02:34 följande:
    Inte ens de flesta taxibilar har barnstolar... DÅ får man snällt låta ungarna sitta i knät eller bälta dem som om de vore stora... Eller fixa annan skjuts alternativt gå hem...
    Men haha. Om ungarna kan gå och det inte är mer än en mil typ så kan de ju gå hem. De behöver ju inte tvunget vara med sina föräldrar heeela tiden.
  • Koloratur
    BambiGBG skrev 2009-04-14 11:34:52 följande:
    jag stannade vid en olycke en gång..hennes son på två år låg framför bilen död och i baksätet låg en bil barnstol.hon satt vid ratten med bälte på sig...Det enda hon sa var : vi skulle ju bara den korta biten hem!!Tror ni att hon ångrade sig att hon ej satte sin son i bilbarnstolen??? En liten sak att fundera på!!!
    ingen aning, gjorde hon det?
  • Koloratur
    Laddad skrev 2009-04-14 11:43:37 följande:
    Har inte läst hela tråden, bara trådstartarens första inlägg. Det här kan ju inte vara sant. Utgår ifrån att det är nått som är påhittat. Ingen kan väl vara så hopplöst dum i huvudet?
    vem? eh, var det någon som pratade eller var det bara rösterna i mitt huvud?
  • Koloratur
    LjubaviMoja skrev 2009-04-14 12:12:09 följande:
    Herregud klart det är oansvarigt och jag hoppas ni åker dit och får böta duktigt mycket eller ännu bättre bli av med körkortet.Och vilken skämmig jämförelse "Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt"Vad är det du ska klaga över? Att de bryr sig om sitt barn och följer lagarna eller? hade du klagat på det hade du bara skämt ut dig.
    men jag har ju inte körkort, så om jag blir stoppad av polisen, vad ska de göra liksom?
    - Hit med körkortet!
    - Jag har inget.
    - Öh, nehej... ok...
    - hej då!

och så fräser jag därifrån i 240 blås. har gjort många gånger, inte en chans har de haft att varken komma ikapp eller fundera ut mina nummerskyltar som hänger i garaget :)
  • Koloratur
    GlitterFia skrev 2009-04-14 12:22:05 följande:
    ööö är detta ett skämt eller?? Orkar inte gå tillbaka och läsa..Förlåt men du måste ju vara helt jävla dum i huvudet!!! Vem fast köper inte ALLT man kan för att de ska vara säkert för sitt barn Även om man igentligen kanske inte har råd??? Jag hoppas för tusan att ni inte åker så som du skrivit TS. Snacka om att inte tänka på sitt barns bästa!! Sånna människor ska INTE ha barn!!!! usch
    Köper allt man kan? Det är det tyvärr många som gör (på riktigt alltså). Och det är ganska onödigt. Men vi prioriterar ju alla olika, mina barn är självklart ett av mina intressen, men man måste ju också ägna krogen, bilen och gymträningen viss uppmärksamhet också.
  • Mieria
    Koloratur skrev 2009-04-14 15:52:45 följande:
    men jag har ju inte körkort, så om jag blir stoppad av polisen, vad ska de göra liksom?- Hit med körkortet!- Jag har inget.- Öh, nehej... ok...- hej då!och så fräser jag därifrån i 240 blås. har gjort många gånger, inte en chans har de haft att varken komma ikapp eller fundera ut mina nummerskyltar som hänger i garaget :)
    Dessutom tycker barnen att det är roligt att åka så fort!
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!