Mimmi 71 skrev 2009-04-17 08:54:25 följande:
Tjocka kulan: Jag har inte heller satt potatis, fast jag bor ju lite norröver, i Sörmland. Att ha potatis som jordförbättrare är ju perfekt och om ni får skörda den lite senare gör väl inget. Hittade en liten information här.
www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/O... Fluffiga: Ja, jag hoppas på att denna arbetsplats skall bli verklighet i sommar. Har bett sambon leta efter en gammal diskbänk med lång bänk som jag skall sätta upp mot bodväggen och sedan skall han få sätta upp en kran ovanför så jag även kan ha vatten där. Måste försöka få till något som döljer undertill så det blir lite fint också (lite för syns skull och inte bara praktisk skall det ju vara ). Några hyllor ovanför bänken för lite krukor och tillbehör skall på plats också. Sedan måste vi försöka lösa problement med vår kompost. Jag vill ha den i närheten, men den får inte riktigt plats. Idag ligger den i ett hörn av vår trädgård och är full av kirskål, man kan
mao inte använda jorden som blir för att ha det ogräset i rabatterna vill jag ju inte Bark tror jag kan bli riktigt bra runt pallkragar också - lite mjukare att gå på och om det kommer lite jord utanför så är det ju inte hela världen då, men i grus är det ju inget vidare. Ett tips! Lägg markväv inunder så slipper ni rotogräs bättre samt att barken inte förmultnar ned i jorden så snabbt.
Ja så får det väl nog bli... Verkar det som! Vi ska förresten göra egna lådor och inte pallkragar, men det är ju i princip samma sak. Ska göra enligt samma mått som några gamla fönster så får man drivbänkar på samma gång om man vill.
Jag skulle också ha plats för en arbetsplats. Den är ganska dold och syns bara från en sida. Men det blir väl nog ett annat års projekt! Vår trädgård är ju i princip obefintlig eftersom det blir vår andra sommar här och ifjol somras hade jag foglossning från mitten av sommaren.
Vi ska göra
- mera rabatter
- ändra om lite i befintliga rabatter
- göra olika partier, bla. mer "skogsbetonat" med barrväxter
- flytta en ganska stor hög med stenar till en cirkel, sätta kärrhjul i mitten samt en kruka med säsongsväxter bredvid.
- trädgårsland med morötter, olika lökar, kryddor, sallader osv.
- jordgubbsland
- fixa några mysplatser med någon form av bänkar
- plantera träd och buskar (vi har noll just nu

)
- fixa en gärdesgård runt hela timten - stooooort projekt
- "lekpark" med gungställning, balansplankor, lekstuga och rutschbana med förvaringsplats under. Hemmabyggen alltihop.
- belysning i vår "skogsoas" och några andra ställen
Detta är väl det mesta... men det kommer att ta tid! Om ens liiite av detta uppfylls i år blir jag glad