Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

JagOchHan skrev 2009-04-17 09:28:03 följande:
    fluffiga - bra att du påminner mig igen. *S* minnet är som på en guldfisk, kanske beror på att här har varit fult ös sedan i morses. Glömde helt bort luktörten igen.. Öh lägger du dina i blöt innan du planterar dom? jag fick det från någonstans , att dom ska ligga i ett glas med vatten 1-2 dygn innan man planterar ut dom. Men mina brukar få ligga i ca 1 vecka innan jag lägger dom i jorden, Sen tar det ju ett tag innan dom kommer. Men fina är dom
    Jaha!!!  Ska man göra det? Det visste jag inte!!! Kanske det är därför mina inte tar sig?!
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-04-17 09:33:04 följande:
    Oj oj oj, vilka projekt, men kul e det och man får ju ta det succesivt, ni har väl en jätte tomt om jag minns rätt . Jag är oxå inne på att fixa arbetsbänk men får se om pengarna räcker till det i år eller om det får bli till nästa vår som jag fixar med det. Har ju renovering inne som oxå behöver tas tag i och ekonomin som föräldraledig är ju inte super fet . Ang singel så tyckte jag inte det var dyrt, vi köpte från ett grustag så det var inga mellanhänder som trissade upp priset. Det blir ju en engångskostnad med singel medans barkmullen behöver fyllas på varje år samt att arbetet med ogräsrensningen kvarstår, och roligare kan man ju ha det 
    Ja det är nog ekonomin som får avgöra hur mycket vi gör och i vilken takt...Och så tiden förstså Och ja, vår tomt är ju inte liten precis... så det finns att göra om man vill!
  • Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2009-04-17 09:52:11 följande:
    Fluffiga - det låter som en härlig lekplats Hos vill inte ens sambon sätta upp en gunga I sommar skall det dock komma en sandlåda på plats, en sådan variant som har lock som man kan lägga på plats. Vi är nog den gata som har mest katter per hushåll i hela Sverige Själva har vi två
    Jepp, det är tanken  - men får se om barnen blir tonåringar innan det är klart

Vi har också sandlåda men vi har faktiskt inget lock {#lang_emotions_embarassed} Men så har jag aldrig sett att de har gjort sina behov där heller. Vi har så många andra ställen de kan vara på iom att vi har både sand, grus och skog i massor.

men... man vet ju aldrig!
  • Daggdroppen

Jobbar alla ute i trädgårdarna nu eller? Tänkte då det är dött här

Själv har jag flyttat en ganska stor hög med stenar idag. Ska ha dem i mitten och göra en rabatt kring hopen. Mitt i hopen ska ett gammalt kärrhjul stå.

Gick också med kameran och fotade och skisspapper i handen. NU känns det som om jag äntligen vet ungefär hur jag vill ha det Gud vilken beslutsångets jag haft för hur jag ska bygga upp trädgården! Nu tror jag att jag har en idé om hur jag ska få till rum, olika typer av rum, ungefär vilka växter jag ska ha osv.

Hann också till en trädgårdsbutik och köpte två tuijor, en hög och en kryp. De kommer att komma som avslut i en rabatt och är tänkt att binda ihop rabatten med "skogsoasen"min. Tror det blir bra.

Maken har varit på en skogstillställning och kom hem med tre gratis Berggransplantor. De blir ungefär som en KalleAnka julgran. Fastän vi har stor tomt så tror jag att de ändå gör sig bäst mot en skogskant. Vill inte ha stora granar mitt på gräsmattan.

Har jag sagt att jag var på en mässa i helgen och verkligen fyndade lite lökar. Vita liljor, rosa allium och vita och rosa gladioler

Köpte också sättlök (2 kg totalt av vanlig och rödlök ) samt rädisor, morötter, isbergssallad oh ruccola. Kanske ngt mer som jag inte minns

Nu får ni berätta om era projekt!

• Daggdroppen

Åh berätta mera om den föreläsningen!!!

(sedan så ignorerar jag det ifall det inte alls stämmer överens med vad jag tänkt )

Ja, men det är kul att ha egen lök hela året. Har kvar av fjolårets än, men då fick jag av svärmor iom att jag inte hann/kunde påbörja trädgårdslandet ifjol.

Och morötter för den delen. Fram mot vårvintern brukar de börja bli lite gummiaktiga, men före de är de ju i gott skick

• Daggdroppen

Vad kul För så har vi ju redan Baksidan är en jättehög skog Och entrén och framsidan är tydlig

• Daggdroppen

Frågar här med. Hur djupa gör ni rabatterna? Håller på med en och maken tycker jag inte behöver gräva lika djupt som jag tycker att jag borde... Rabatten ifråga kommer mitt på gräsmattan så det är ju jord där, men jag tänkte alltså gräva bort och fylla på med lite bättre jord. Det kommer främst att bli olika perenner där...

• Daggdroppen

Har suttit och skissat lite och funderat på vilka perenner jag ska ha. Vilka är era bästa/finaste perenner. Och vilka blir fina tillsammans. Skriv också hur ni placerar dem i förhållande till varandra.

• Daggdroppen

Mimmi: Tack för tipsen. Den irisen ska jag spana efter! Du har en underbar trädgård, vet du det

Tjockkulan: Snäckan??? Hihi, varifrån fick du det Tack för svaret. Färgkombinationen låter fin. Hittills har jag mest rosa och vita blommor. Vilka blommor har gråskiftande blad? Och hur ser lungört och rosenplister ut? Borde googla!

Ska bomba med ännu fler frågor... Påbörjade idag ännu en ny rabatt på bakdsidan av huset. Rabatten är i nord-nordöst och bredvid en sten. Men, runt den finns höga stora tallar och även en gran. Har försökt gräva bort så mycket som möjligt och rensat (sågat) bort rötterna. Då tjälen går ska jag försöka gräva lite till. Jorden just nu består av ganska mycket sand och torv iom att vi inte har fyllt ut med så mycket jord där (resten av tomten har övervägande lerjord med lite sand). Efter att jag grävt kommer det alltså att fyllas på med jord som är ganska lerig så det blir en salig blandning. Vilka växter passar bäst? Den är inte riktigt helt i skugga, men ändå inte i stekande sol.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom