Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Mimmi 71:

Och vad är det för växter

Har utsett dig till trädgårdsexpert nu som får så lov att svara på alla möjliga frågor

• Daggdroppen

Löjtnanshjärta och hallonakleja har jag redan. Jag hann påbörja rabatten på en sida av stenen ifjol. Tror du akleja passar där? Fick små små början ifjol som inte hann bli så stora....

• Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-04-27 22:14:15 följande:
    Gråblad har bla Lammöron som e en växt med underbara mysigt lena lite tjocka sametslika blad, annars så finns ju silverarv som är marktäckande oxå, malört är fint med tycker jag.
    Lammöronen var ju söta Silverarv har jag redan, grymt bra och fin! Hur är det med malört, sprider den sig nästan som ogräs? Vet ni?
    Mimmi 71 skrev 2009-04-28 07:36:59 följande:
    Lungört är en tidigblommande växt ca 20-30 cm hög. Finns ofta i gamla trädgårdar. Blommorna är lila när de slår ut och övergår sedan i mer rosa (eller om det är tvärtom ), därför ser det ut som växten både har lila och rosa blommor samtidigt. Bladen är oftast grågröna och lite strimmiga. En fin men lite intetsägande blomma - härligt dock att se lite färg när den blommar så tidigt. Rosenplister är en toppenbra växt som marktäckare . Bladen är vita och gröna och sprider sig en del. Har små, små rosa blommor som inte säger så mycket.
    Tack för tipsen. Har googlat och ska skriva upp namnen nu
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Daggdroppen

Hej på er!

Ser att det är några nya inlägg och några fler som hittat hit sedan jag skrev sist. Ska läsa noggrannare ikapp senare.

Har varit borta i helgen och i slutet av förra veckan hände inte så mycket.

Idag har jag planterat lite mossflox, två tuijor och två svärmorstungor (men det sistnämnda hör ju inte till trädgården iofs )

Har också fått två bärbuskar i födelsedagspresent av min mamma,så de ska snart planteras. Visst kan man flytta dem senare i sommar/höst om man vill? Har inte exakt på metern bestämt mig för var jag ska ha dem...

Har också funderat ut lite hurdana sommarblommor jag ska köpa och hur jag ska pynta entréerna.

• Daggdroppen

Förresten - vad kan det vara för ägg som är oranga? När jag tog mossfloxen ur krukorna var det ganska många små ägg i storlek som knappnålshuvud. Tror det var ägg iaf, för när man tyryckte på dem krasade de till och det som var inuti var vitt klet...

I en av krukorna satt dessutom en snigel och i en annan kruka en bagge av något slag. Svart med vita ben, kanske centimetern lång. Hoppas jag inte dragit på mig hemska hyresgäster {#lang_emotions_undecided} Hyresgästerna som hittades fick dock flytta till ett annat ställe... 

• Daggdroppen

Godkväll!

Tror jag skriver samma här som i vita hem tråden

Idag fick jag nöjet att åka alldeles själv till en handelsträdgård Gick i två timmar och bara tittade på perenner och buskar. Var snål på två sätt. Dels snål genom att vilja ha typ allt och dels snål ekonomiskt

Med med mig hem kom ett gäng perenner och tre schersminbuskar. Nu har jag planterat perennerna men ska plantera buskarna efter att jag fått hem lite kalk. Trodde vi hade men icke. Det ska tydligen blandas kalk i jorden då man planterar de.

Perennrabatten blir en salig blandning nu i år iom att jag inte riktigt vet när allt blommar och exakt höjd osv. Ditåt ser man ju på lapparna men det bästa är ju nog att pröva sig fram. Men jag försökte nu plantera dem så bra som det bar gick med tanke på färgsättning, blomning, höjd osv.

Imorgon blir det plantloppis

Har ni förresten bra förslag på buskar som dels är fina  på sommaren, alltså gärna blommar, och dels får en fin höstfärg. Gärna ca 1.5 m höga. Björkspirea fanns i både rosa och vitt men blir inte så höga om jag minns rätt. Sedan finns det ju en lila taggig buske som jag inte minns namnet på och så finns det ju dvärgsyren som iofs är fin då den blommar men den blommar ju så himla kort och får ju ingen vacker höstfärg. Aronia har jag tänkt ha på andra ställen, men det kan eventuellt vara ett alternativ. Hur höga blir de? De skulle ju vara dekorativa.

Förslag?

Minns också att ni pratade om hur man kan hindra växter från att sprida sig i rabatter. Vad var det? Kan man t.ex. plantera i avsågade oljefat/plasttunnor som man gräver ner. Hur djupa behöver de isåfall vara? 50 cm? En av perennerna jag köpte idag är toppklocka men det är väl en växt som sprider sig fort. 

Ha en trevlig kväll/helg! Själv borde jag läsa ikapp i den här tråden. Det är ett tag sedan jag läste ordentligt.

Fluffis

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2009-05-23 18:40:29 följande:
    En japansk blodlönn kanske vore något - visserligen blommar den inte men är otroligt vacker med sitt röda bladverk på sommaren och har ännu mer fantastiskt bladverk på hösten. Sedan har du Körbärsbenved som visserligen är relativt anspråklös på sommaren men har de mest underbara frukter på hösten. En klar favorit hos mig. Svartaronia blir enligt Karin Berglundsbok "din Trädgård" 1,5-2,5 m. Att gräva ned oljefat/plasttunna är toppen för att hindra att en växt sprider sig med rotlöpor - 50 cm djup borde räcka.
    Tack för svaret! Ska kolla upp det du skrev. Men är inte lönnen mer ett träd? Tror du körsbärsbenved tål klimatet här? Vi bor i zon 4 men jag vet inte om det motsvarar er zon 4... Mittemot umeå på ett ungefär.
  • Daggdroppen

Igår var jag på plantloppis. Med mig hem kom flera sorter som jag inte hört om förut, t.e.x Stjärnflocka, sködpaddsört, strävklint, groblad (inte det som finns i gräsmattan o grus), anagrambräcka, prickklocka och vioklungsljus.

Förutom det har jag nu köpt bellis, lila höstflox, blåsippor, rosenplister,  praktlysing, vit förgätmigej, fagertrav, solhatt, gulltörel, aster och kattmynta, toppklocka och några till som jag inte minns namnen på. Kan kolla de senare.

Någon som har kommentarer eller råd och tips. Toppklockan vet jag ju att sprider sig, men hur är det med andra? Vad bör jag tänka på?

Är speceillt intresserad att höra om de som jag inte hört om samt fagertrav.

Nu hamnar allt i samma runda rabatt men senare då jag gjort fler rabatter och då jag vet lite mer om hur de blommar och hur de ser ut så får jag flytta om. De brukar ju också blir stora rätt fort så det kommer ju att rätt så fort bli trångt också kanske...

• Daggdroppen

Härligt Mimmi! Precis vad jag ville höra och ha

Jag vill gärna att min trädgård ska ha gammaldagsväxter och vara lite av en mormorsträdgård

Älskar gamla saker, både inne och ute

• Daggdroppen

Hej!

Nu börjar min ena tulpanbänk vara utblommad och de står bara och ser fula ut. Vill desssutom ha något annat där jag i år hade just de tulpanerna. Borde man vänta att ta ner dem tills de vissnat ner själv eller kan man klippa av och flytta dem?

Vad tycker ni passar framför dalliljor? Har en lång bänk med dagliljor i längst bak i tuvor. Något ska komma emellan och något framför, men vad? Vad finns det för kantväxter som skulle passa att hänga ner över en mur? Jag har mossflox och silverarv på en annan mur. Gillar ju det, men skulle tycka det vore kul med något annat... Det är alltså i samma bänk som dagliljorna.

Funderar på att göra den här bänken mer mot gul. Tycker annars inte om att blanda in gul i rosa-vita rabatter...

Förslag?

Att få tag i bark verkat hopplöst om jag nu inte vill köpa från en handelsträdgård. Men då vi ska ha rätt stort och alltså mycket så är det nog uteslutet. Nu började vi fundera på att så gräs kring odlingslådorna. Vad tror ni om det? Man kan ju trimma...

Börjar känna mig smått stressad då vi inte ens har lådorna än. Maken har så mycket jobb så han hinner inte spika än. Och jag vet ju att det blir bättre om han gör det. Och så går det fortare Kommer väl att få ha på duk hela sommaren så att jag alls får någon skörd, om jag nu ens får några lådor... {#lang_emotions_undecided}

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom