Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Längtan efter körsbärsblom

Lite paus i trädgårdsarbete för mys med lille G och mat.

Gick ut tidigt och har redan fått växthuset städat, min nya rosrabatt planterad och nu är terassen urröjd. Golvet och möblerna skall oljas och sedan skall de på plats på terassen. Lull lull och dynor väntar jag med några veckor. Sambon tar terassen så jag funderar på att gräva det nya jordgubbslandet.

• Mimmi 71

Inne igen! Det blev faktiskt inte så mycket mer gjort då det blev två spontanbesök istället. Visst är det trevligt med dessa besök, men jag kan bli så oerhört stressad av att inte få klart det jag planerat. Hur känner ni andra när sådant inträffar? Sambon och jag hade faktiskt avgivit ett nyårslöfte om att vi i år inte skulle renovera så mycket utan istället umgås både med varandra men framförallt ha tid att umgås med andra (att renovera är ju annars ett bra sätt att umgås med varandra förståss). Vi har faktiskt klarat det rätt bra, men som sagt jag blir stressad och dåligt sällskap när spontanbesök stör min planering. En riktigt dålig egenskap som jag har *skäms*

Fluffiga: Tack för inspirationen! Jag skall försöka bli klar med min plantering i min "våtbädd 2" och har där tänkt att fylla på med enbart vita blommor. Tycker det kan bli en härlig kombination till skuggan och de röda blodlönnarna.

JagochHan: det skulle verkligen jag behöva ta tag i också - städning här inne, men det får anstå till det blir lite sämre väder. Tyckte de nämnde att det skulle bli sämre i nästa vecka, skönt kan jag tycka för att få lite gjort inne också

• Mimmi 71

Camilla R skrev 2009-04-20 14:17:53 följande:

Vi har en rejäl slänt på baksidan av vårt hus (Norrsida) där vi nu funderar på vad vi skall plantera. Eftersom det är en slänt (brant sådan) så skall det helst vara växter som sköter sig själv. Vi har pratat om marktäckare, men jag vill gärna ha någon buske också för att liva upp lite. Tips någon??
    Hur är solmånen? Skugga hel eller del av dag? Blommande, vintergrönt? Hur högt? Storlek på plantering?
  • Mimmi 71

Camilla R skrev 2009-04-20 20:49:30 följande:

I stort sett är det skugga hela dagen, eftermiddagssolen letar sig dock fram där. Själva planteringen kanske kommer vara 5*3 meter och tanken är ju att det skall vara lättskött (typ sköta sig själv) Därav tanken på marktäckare för att förhoppningsvis förhindra ogräsets stora framfart. Tanken var då kanske vintergröna, men jag tänker att det blir tråkigt med en platt slänt och skulle därför vilja ha någon buske (gärna blommande)
    Återkommer!
  • Mimmi 71

I detta inlägg kan du hitta en av mina favoritavsnitt i mina rabatter - rosa jättevallmo kombinerat med ljusgula iris (som matchar "ögat" i vallmon), rosa lupiner och lila bergsklint.

mimmid.blogspot.com/2008/06/nu-blommar-det.html

För att kombinera rabatter så är min filosofi att utgå ifrån en favvo-blomma (eller färg) och sedan hitta kombinationer till detta. Jag håller ju på att kombinera en av mina våtbäddar som ligger i skuggan under blodlönnen, där vill få till lysande vita blommor tillsammans med skuggtåliga gröna växter. I min rabatt på framsidan utgår jag ifrån ett ljust rosa prydnadskörsbär (som ännu ej är köpt) och en lila Buddleya (som jag haft sedan tidigare) för att kombinera. Här kommer det istället bli solälskande rosa och lila växter tillsammans med ett parti med växter som har mörkrött bladverk (väster som jag redan har).

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-04-26 21:28:02 följande:

Oj vad förvånad jag blev har inte tänkt på den kombon av färger innan men det var ju klockrent. Har annars svårt för röda, gula och orangablommor men denna citrongula irisen var ju jättevacker mot det rosa.
    Tack! Visst är den helt undeerbar - tyvärr är ju underbart kort Så den rabatten är som allra bäst innan midsommar Håller med om att rosa, lila och grått är underbart. I helgen kompletterade jag min ros/lavendelrabatt med härliga lammöron. Jag har haft dessa tidigare, men de försvann när vi dränderade. i sommar räknar jag med att kunna "gosa" med dessa blad igen Det finns ju inget "goare".
  • Mimmi 71

Tjocka kulan - ja det var de blomlösa som jag köpte. Handelsträdgården sålde 5 st för 150 kr och jag passade på En vit löjtnantshjärta till min skuggrabatt blev det också.

Fluffiga moln: Tack! Blir lite generad, för sådant beröm Att plantera under tallar fungerar toppen, däremot är granen en riktig tjuv att breda ut sig och "roffa åt" sig näring. Om det inte går att ta bort den så skulle jag rekomendera växter för torra näringsfattiga jordar.

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-04-27 13:07:04 följande:
    Löjtnanshjärta och hallonakleja har jag redan. Jag hann påbörja rabatten på en sida av stenen ifjol. Tror du akleja passar där? Fick små små början ifjol som inte hann bli så stora....
    Expert vet jag inte om jag är - men fråga får man alltid göra Kan dock inte lova att jag kan svara alltid

Akleja trivs nog överallt - sprider ju sig som ett "fint" ogräs Sedan tror jag mest på att testa de flesta växter, men man kanske får vara beredd på att flytta dem om man ser att de "tynar" bort. Läste en artikel i ny Vi i villa om en trädgård utanför Göteborg där rabatterna bestod av sand - tom bergsvallmo som truvs i mullig sur jord (rodedendronjord) trivdes där.
  • Mimmi 71

Lungört är en tidigblommande växt ca 20-30 cm hög. Finns ofta i gamla trädgårdar. Blommorna är lila när de slår ut och övergår sedan i mer rosa (eller om det är tvärtom ), därför ser det ut som växten både har lila och rosa blommor samtidigt. Bladen är oftast grågröna och lite strimmiga. En fin men lite intetsägande blomma - härligt dock att se lite färg när den blommar så tidigt.

Rosenplister är en toppenbra växt som marktäckare . Bladen är vita och gröna och sprider sig en del. Har små, små rosa blommor som inte säger så mycket.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom