Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Längtan efter körsbärsblom

Ja malört sprider sig en del med för - men det är ju enkelt att rensa om man inte vill ha dem överallt. Själv unviker jag framförallt växter som sprider sig ohämmat genom utskjutande rötter, för då blir det ju betydligt svårare att rensa bort det man inte vill ha.

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-04-28 18:45:27 följande:

Fluffiga: Rosenplister och lungört är fina främst för sina täckningar på bladen enl mig, lungörtens blad ser gröna ut med vita prickar på, och rosenplister är mer flammiga i grönt/vit eller silvergrönt/vitt.Undrar om någon vet om man kan stoppa en växt från att skjuta ut rotutlöpare o ta över en hel rabatt. Har hört att man kan plantera mynta och hallonplantor i en hink som man skurit ur botten på och sedan gräver ned i jorden. Någon som testat om detta funkar?. Är sugen på ett randgräs i nya rabatten men det sprider ju sig så, funderar om man kunde planterat gräset på samma sätt som hallon/mynta?
    Har aldrig testat detta själv men visst borde det gå. Frågan är bara om en hink är tillräckligt djup, det beror ju på växt. Men randgräs har nog inte så djupt rotsystem. Själv skall jag när jag gräver upp och planterar om min ena rabatt sätta ulleternell och gullris i sådan anordning. De är ju fina men har spridit sig allt för mycket. Eftersom jag är i branchen så ligger det nära till hands att använda byggmaterial så därför har jag tänkt att använda spirorör som jag skall gräva ned så att det inte syns. Dessa kan man ju kapa i önskad längd. Jag har även sådan i växthuset istället för stora krukor till tomaterna - man får trevliga förzinkade behållare för en liten penning (gratis för mig )

Apropå skuggväxter så kan jag rekomendera en bok utgiven av Icaförlaget: "Skuggväxter" skriven av Susanne Widlund. Jag hade möjlighet att bläddra i ett ex när jag på jobbets vägnar var på info med Svensk Byggtjänst igår (toppen med sådana info ) och den verkade, som alla Icaförlagets böcker vara bra - härliga inspirationsbilder i början och växtbeskrivningar i slutet av boken.
  • Mimmi 71

Kvant är en favorit - vad är det din bok heter?

Hmm, det är frågan vad som lockar mest ikväll. Inredningsprogram på femman - trädgårdsböcker eller att klippa till lite trevliga kläder till mig själv (skall ju "svänga mina lurviga" på Ålandsbåten till helgen och skulle vilja ha lite nytt trevligt). Kan man göra alla tre saker samtidigt, tro? Hmmm det lutar åt de två första som faktiskt går att göra samtidigt

Hade förresten en trevlig ledig onsdageftermiddag med lille G idag - glass på fiket och sedan en tur till plantskolan. Gabbe var nöjd för han fick spana in traktorn och mamma var ändå nöjdare som fick spana in växter i fred Lite vita växter till min våtbädd fick följa med hem - daglilja, ormöga, nordisk stormhatt, rosenbräcka och bollviva. Har en toppenbra liten plantskola som bara säljer perenner på sommaren till bra priser - 199 kr fick jag ge för allt.

• Mimmi 71

Sömnaden tar all min tid för tillfället så trädgården blir lidande Vi har ännu inte fått ned några potatisar och inte köpt dem heller för den delen. Vi vill ha en potatislåda där man frå 4 olika sorter, men de är ju alltid slut när jag skall handla. Idag skall jag istället åka till den lokala "lantmännen-butiken" och köpa potatis. Det får bli vad de har hemma. Sedan bör de ju förgroddas - tror ni att det räcker att göra detta en vecka? Nästa helg skall de iallafall ned i jorden har vi planerat.

• Mimmi 71

Fairy är ju en lite buskros - blir inte så stor i själva busken och blommorna är väldigt små. Annars kan du ju välja en storblommig variant som buskar sig lite. Astir Lindgren tror jag är rosa med stora rosa blommor - rosa som går åt blått. den har helt fantastiskt växtkraft och drabbas sällan av någon sjuka.

Men allra bäst är väl att fråga experterna på plantskolan, där kan man ju oftast se bilder dessutom.

• Mimmi 71

Vad spännande med växtbytardag! På sådana kan man ofta hitta lite rariteter som man inte hittar på plantskolan och till bra pris. Jag har gått med i en lokal trädgårdsförening, mest för att komma åt sådana här plantmarknader

Igår fick jag ett "stalltips" av en vännina om mina sättpotatisar. Två blandlådor kvar på Coop Forum, jag tog en av dem och dessutom hade de väl legat länge för de var redan förgrodda. I helgen skall här planteras potatis. Det är väl det enda som hinns med, för idag är det sommarstugestädning och imorgon är det dags att fira svärmor 70 år. "Kosläpp" och restaurangbesök står på programmet.

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-05-11 21:49:16 följande:

Känner lite det samma, själv kastar jag bara iväg mitt på tippen tänk vilken guldgruva man egentligen besitter.Någon som har koll på Jätte Ramms? fick en planta igår av trädgårdskvinnan, vet attd et är en Woodland växt som ska stå skuggigt men det som maler i huvudet är att jag har för mig att den vissnar ner då den blommat ungefäär som ett löjtnatshjärta, någon som vet . Undrar även om någon har odlat vit sparis fick en jätteplanta som jag inte vet hur jag ska hantera eller placera.

Låter jättefint
    Jag har för mig att jättramsen står kvar efter den har blommat - har en sådan i mitt woodland under blodlönnarna. Den är dock lite gles i växtsättet så jag rekomenderar någon underplantering av något "krypande".

Vit sparris är ju samma som grön, men man har kupat jorden (eller ställt en kruka över) så att den inte får någon sol på sig. Min mamma hade en sparrisplanta i sin köksträdgård, dock använde hon sig endast utav den som snittblomma (riktigt härliga gröna skira strån). Det var en megastor "rugge" som inte behövde någon som helst specialskötsel. Jag försökte ta ett skott av den när pappa sålde huset, men det tog sig inte. Vi är sparrisälskare här i huset så det finns fundering på att starta odling men det har bara kommit till funderingar än så länge. Först skall vi få vår potatis i jorden och gräva ut vårt jordgubbsland för att plantera revorna.
  • Mimmi 71

Inga blommor vad jag vet - men den är en helt underbar växt att ha som "grönt" i buketter. Saknar just sparris i alla de buketter jag plockar in sommartid. Finns det något härligare? Kan du inte sätta ned den i en vanlig blomsterrabatt fram till nästa år? Det blir en rätt så hög buske, ca 1,5 med härligt grönt och skrit växtsätt.

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-05-12 15:08:50 följande:

Ok har inte tittat närmre på dem men det kanske funkar med lite pioner och annat fint. Tyvärr så e det knök fullt just nu i rabatterna Nya rabatten e näst intill färdigställd och på andra sidan har vi bara häck och där har jag satt borstnejlikor o slingerkrasse. På baksidan så har jag satt potatis i hela gamla rabatten för nytta men främst som jordförbättring till nästa års projekt och i asylen där växter som jag inte vet om jag ska behålla eller ej står e det oxå fullt. Så ända lösningen blir kruka, rotsystemet är ju enormt på plantan och det ser ut som en stor spindel men jag hoppas på att jag ska kunna trycka ned den i en stor murarspann och att den lyckas till nästa år.
    Det fungera nog det också - du får hålla tummarna
  • Mimmi 71

Härlig äppelblom, Villa Nordåker! De är som allra vackrast när de slår ut och fortfarande har lite rött/rosa i sig. Hos oss blommar päronträdet alldeles fantastiskt.

Medan jag skriver så åker äntligen potatisen ned i jorden. I övrigt var jag ute på en fotorunda i trädgården i morse, men ni får vänta ytterligare någon dag för att se resultatet i bloggen. Tiden räcker helt inte till för att göra allt man vill Just nu är det sömnad samt ett Vårrus i morgon som gäller. Men till helgen så dyker det upp lite trädgårdsbilder i bloggen.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom