Tjock kulan skrev 2009-04-28 18:45:27 följande:
Fluffiga: Rosenplister och lungört är fina främst för sina täckningar på bladen enl mig, lungörtens blad ser gröna ut med vita prickar på, och rosenplister är mer flammiga i grönt/vit eller silvergrönt/vitt.Undrar om någon vet om man kan stoppa en växt från att skjuta ut rotutlöpare o ta över en hel rabatt. Har hört att man kan plantera mynta och hallonplantor i en hink som man skurit ur botten på och sedan gräver ned i jorden. Någon som testat om detta funkar?. Är sugen på ett randgräs i nya rabatten men det sprider ju sig så, funderar om man kunde planterat gräset på samma sätt som hallon/mynta?
Har aldrig testat detta själv men visst borde det gå. Frågan är bara om en hink är tillräckligt djup, det beror ju på växt. Men randgräs har nog inte så djupt rotsystem. Själv skall jag när jag gräver upp och planterar om min ena rabatt sätta ulleternell och gullris i sådan anordning. De är ju fina men har spridit sig allt för mycket. Eftersom jag är i branchen så ligger det nära till hands att använda byggmaterial

så därför har jag tänkt att använda spirorör som jag skall gräva ned så att det inte syns. Dessa kan man ju kapa i önskad längd. Jag har även sådan i växthuset istället för stora krukor till tomaterna - man får trevliga förzinkade behållare för en liten penning (gratis för mig

)
Apropå skuggväxter så kan jag rekomendera en bok utgiven av Icaförlaget: "Skuggväxter" skriven av Susanne Widlund. Jag hade möjlighet att bläddra i ett ex när jag på jobbets vägnar var på info med Svensk Byggtjänst igår (toppen med sådana info

) och den verkade, som alla Icaförlagets böcker vara bra - härliga inspirationsbilder i början och växtbeskrivningar i slutet av boken.