Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Längtan efter körsbärsblom

Trädgårdsinspiration hittar ni hos mig på bloggen!

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-05-15 16:02:42 följande:

Hejsan Har lite nya bilder på planteringen vid entréen som jag jobbat med om ni e intresserade så e det bara att kika in i mitt bildgalleri under trädgård.Nå vad tror ni kunniga tjejer i tråden är detta en stormhatt eller riddarsporre?, själv gissar jasg på det första men jag e inte 100% Behöver även er hjälp med två andra plantor som jag fått och som jag inte har en aning om vad det är. Och här kommer nästa, den är en klätterväxt som har lite vaxade/läderartade blad, ser lite hängig ut efter omplanteringen
    Den sista ser ut som en skugggröna men i så fall har den varigerade (vitstrimmiga) blad. Jag har en vit och en blå variant - kan fota den vita (som blommar för tillfället) i morgon så kan du jämföra. Men klättrande är inte skuggröna utan den sprider sig med revor en del. Den andra bilden tycker jag liknar daggkåpa - men det är svårt att säga. Det känns som bladen är lite för små för att vara just detta. Har denna i trägården också - det blir en fotorunda i trädgården i morgon bitti Älskar att strosa omkring i trädgården tidiga mornar

Den första bilden tycker jag helt klart liknar stormhatt mer än riddarsporre. Ni vet väl att stormhatt är rejält giftig? Å andra sidan hur många barn tuggar på blommor - det är mer risk om det är giftiga bär såsom idegran har.
  • Mimmi 71

Tjocka kulan: Tack för ditt tips om min växt i bloggen - bergenia var ju namnet jag var ute efter. Ibland står det still i huvudet. Skall uppdatera bloggen

• Mimmi 71
    Memoria skrev 2009-05-15 22:34:15 följande:
    åh måste säga också att jag skall på växtloppis imorgon. Verkar roligt! www.tradgardsmarknad.se/
    Åh, så trevligt!

Själv skall jag bänka mig nere i systugan i helgen, snart dags för en intensiv tid med hantverksmarknader. Därför blir trädgården lidande för tillfället. 3 pallkragar med grönsaker och västeråsgurkor skall anordnas, fiskarna ut på sommarvistelse i dammen och en rejäl rensning i alla rabatter behövs. Det får bli helgen efter nationaldagen, som är den första helgen utan inplanerad aktivitet.

Tjocka kulan: Ja, då utesluter vi daggkåpa - jag skall spana i mina trädgårdsböcker. Foto kommer strax på min vita skugggröna, men nu skall jag ta en kaffe och lite frukost. Fick sovmorgon idag lillen vaknade inte förrän vid 6-tiden

Horst: Visst tuggar barn på alla möjliga växtdelar, på lillen kan jag hitta lite av varje i munnen Men det vanliga är förgiftningsskador när barn har stoppat i sig bär för det brukar ju smaka gott och gå att äta Jag tror inte det blir några mängder om det är exv blad de tuggar på.
  • Mimmi 71

Jag skulle också hellre handla träd på en mindre/lokal plantskolan. På Plantagen/Blomsterlandet är det ju mer varuhuskänsla och det är inte all personal som är kunnig, framförallt inte på trädgårdsväxter. Jag har dock ingen grund i mina åsikter då jag inte råkat illa ut - men jag handlar endast på Plantagen/Blomsterlandet om växterna är extremt billiga på erbjudande - då tycker jag man kan chansa. Även perenner är ju inte hela världen om de misslyckas, men ett dyrt träd skulle jag inte göra en chansning med.

• Mimmi 71
    Memoria skrev 2009-05-16 20:54:57 följande:
    Tjockkulan och mimmi: Blev tipsad här på FL om trädgårdsmarknaden, annars hade jag nog missat den. Var riktigt roligt att gå runt om botanisera bland växterna. Är medlem inne på Odla. nu och har läst tråden där de pratar kring händelsen. Riktigt roligt att se damerna i verkligheten också. På något sätt skrev jag även upp mig i vår lokala trädgårdsförening. Kan ju alltid vara roligt att byta växter med varandra.Var främst ute efter växter som tål mycket sol och torka. Blev  rosa fjädernejlikor, som jag redan har, men då vet jag att de fungerar iaf. Sedan köpte jag stora fina Akelejor för 10kr st. Blandade färger, lila, rosa, dubbelbladiga och enkla. Det var riktiga fynd.Pionstöden på plats, men blev inte alls nöjd... ja ja, de viker sig inte ner när det regnar nu iaf.Har tagit kort på mina plantor som jag inte riktigt minns. Nu  börjar snart melodifestivalen, så jag tror inte bilderna kommer in idag iaf.Ankmor: En till som röstar på handelsträdgård. Gärna en som ligger lokalt. Många av växterna och träden du köper på plantagen är uppdrivna på platser med helt andra klimatzoner. De ser ju superfina ut i butiken, men det blir ju alltid lite skillnad sedan när man har dem hemma. Hoppas du hittar det perfekta trädet för hyfsad peng.
    Så trevligt du verkar ha haft - det är kanon att få tag på plantor till bra pris och som man vet fungerar bra. Ibland kan man även ha tur att få tag på rariteter. Att gå med i en lokal trädgårdsförening tror jag man har mycket nytta av. Tidigare har jag varit med i Trädgårdsamatörerna, men i år bytte jag till en lokal förening som är en del av "Svensk Trädgård". De har både betongkurs, växtmarknad och en hel del trädgårdsbesök i visningsträdgårdar inplanerat under året. Betongkurs är jag lite nyfiken på. Det skall bli spännande att se bilder på dina växter.
  • Mimmi 71

Memoria:

På A säger jag prästkrage, på B säger jag toppenfina, på C säger jag kanske riddarsporre och på C vet jag inte.

Den första blomman är vanlig prästkrage som är ett enormt ogräs. På en vildäng så gör den sig bra, men i en rabatt så är den en skräck. Jag har varit slarvig med rensning i två år i en av mina rabatter och dessa prästkragar har tagit över totalt. I år skall hela den rabatten grävas upp och planteras om.

Pionstöden tycker jag var fina och jag tror att när växtligheten kommit igång ännu mer och med härligt fina pioner så kommer det bli toppen.

Jag tyckr faktiskt att det ser ut som riddarsporre, men om dessa blommor finns det ju delade meningar om i denna tråd Höstanemon är det nog inta i vart fall.

Den sista växten har jag ingen aning om.

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-05-19 16:16:00 följande:

Med risk för att låta som en av deltagarna i vi i femman svarar jag
    Tyckte det passade bra
  • Mimmi 71
    mammaninna skrev 2009-05-19 16:55:27 följande:
    memoria: "stålpinnar" 3 st en mindre ring nere runt stjälkarna och en större ring uppe runt blommorna.. fattar du hur jag menar.. min E har vart jättegullig hela dagen, ända tills han tog en av de stora stenarna som jag lagt som kant vid rabatten och kastade sönder en av de nya löjtnantshjärtanen jag har bölat ska jag erkänna -det är den veckan nu då det händer rätt så lätt och jag fattar inte varför han ska förstöra sånt som han vet att jag är glad över?? han har fått uppmärksamhet hela dagen, vi har pusslat och myst..nån som vet om jag kan få rötter på den stjälken som gick av långt ner där den är så grov..??
    Det kommer nog annars fler blommor. Ett sätt att öka blomningen på löjtnanshjärta (och på många blommor) är att klippa av överblommat för att på så vis förhoppningsvis få en andra blomning. Om inte så kommer den ju igen till nästa år. Att få rötter på den avbrytna är nog svårt - du får njuta av den i en vas inne istället.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom