Längtan efter körsbärsblom
Trädgårdsinspiration hittar ni hos mig på bloggen!
Trädgårdsinspiration hittar ni hos mig på bloggen!
Tjock kulan skrev 2009-05-15 16:02:42 följande:
Tjocka kulan: Tack för ditt tips om min växt i bloggen - bergenia var ju namnet jag var ute efter. Ibland står det still i huvudet. Skall uppdatera bloggen
Skuggröna på plats i bloggen!
Jag skulle också hellre handla träd på en mindre/lokal plantskolan. På Plantagen/Blomsterlandet är det ju mer varuhuskänsla och det är inte all personal som är kunnig, framförallt inte på trädgårdsväxter. Jag har dock ingen grund i mina åsikter då jag inte råkat illa ut - men jag handlar endast på Plantagen/Blomsterlandet om växterna är extremt billiga på erbjudande
- då tycker jag man kan chansa. Även perenner är ju inte hela världen om de misslyckas, men ett dyrt träd skulle jag inte göra en chansning med.
Memoria:
På A säger jag prästkrage, på B säger jag toppenfina, på C säger jag kanske riddarsporre och på C vet jag inte.
Den första blomman är vanlig prästkrage som är ett enormt ogräs. På en vildäng så gör den sig bra, men i en rabatt så är den en skräck. Jag har varit slarvig med rensning i två år i en av mina rabatter och dessa prästkragar har tagit över totalt. I år skall hela den rabatten grävas upp och planteras om.
Pionstöden tycker jag var fina och jag tror att när växtligheten kommit igång ännu mer och med härligt fina pioner så kommer det bli toppen.
Jag tyckr faktiskt att det ser ut som riddarsporre, men om dessa blommor finns det ju delade meningar om i denna tråd
Höstanemon är det nog inta i vart fall.
Den sista växten har jag ingen aning om.
Tjock kulan skrev 2009-05-19 16:16:00 följande: