• andeta

Torshammare = rasist?

Tjoflöjt allesammans!

Mina vänner blir kallade rasister och annat onödigt för att dem bär torshammare? Vad är detta? Du som bär torhammare eller liknande, blir du kallad något?

Jag satte den här tråden i religion för att jag inte kom på riktigt vart den hör hemma...

• Svar på tråden Torshammare = rasist?
  • snickarbyxa
    murranmutt skrev 2009-04-14 08:16:03 följande:
    Det är som jag, jag går i svarta dr martens kängor, jeans och hängslen.. och jag blir kallad rasist.. Det räcker ju med att bara råka gå in i fel person så blir man kallad rasist..
    Och jag har en svastika tatuerad i pannan och när jag i lugn och ro brände några kors hemma i trädgården så blev det ett jäkla liv.Sen blir jag kallad rasist också och det tycker jag är diskriminerande.
  • FreeForAll
    snickarbyxa skrev 2009-04-18 19:20:29 följande:
    Och jag har en svastika tatuerad i pannan och när jag i lugn och ro brände några kors hemma i trädgården så blev det ett jäkla liv.Sen blir jag kallad rasist också och det tycker jag är diskriminerande.
    *får inte skratta* mmhhmmppff
  • Fru waran

Nu för tiden räcker det med att vara blond och ha blå ögon för att vara rasist... skönt att man har brunt *pustar ut*
    Nej, torshammare är inte rasistiskt!!

• Marina Elena
    AForsström skrev 2009-04-14 08:09:27 följande:
    Så rätt så!!Jag o min man lyssnar på Thule o gillar torshammare o inte är så vi rasister för det...
    Den är en del av vårat arv..
    exakt hur är ultima thule ett svenskt arv?

Torshammaren är det, och är inte rasistisk i sig, men vissa har gjort den till en symbol för rasism. Svastikan är ju faktiskt ingen nazistisk symbol heller i grunden.
  • snickarbyxa

Det svenska arvet=skitiga bönder som spottar i näven äter rovor och ligger med syrran.

• Emmyjane

Svastikan kommer från Hinuduisk tro och symboliserar solen om inte jag minns fel.
    Jag bär torshammare för det symboliserar kraft för mig och helig vrede. När jag är förbannand eller vill få lite extra energie och kraft så känns den rätt. desutom är den snygg.

• LeverSammaVärldSomDu

Jag träffade en hemlös och väldigt trevlig man en gång på stan som frågade om pengar, efter jag gav honom sa han att han inte bär tors hammare som halsband av rasistiska avsikter, visste inte varför han ens berätta det för har aldrig sett det som något rasistiskt, var tvungen att googla och se  varför det skulle vara rasistiskt, men hittar ingen förklaring här, bara massa kommentarer om "thule" eller nått och försvarande av tors hammare, så jag tänkte ge er svar (även om ingen gav mig ett) Gå ut och försvara allt som betyder mycket för er, fundera varför det betyder mycket för er också. Ingen kommer tro att det är viktigt för er om ni lyssnar på ett band där hemma och bär ett halsband tatuering, säg något för fan, gör er hörda! MvH en trevlig Bosnier/Serb/Svenskmedborgare. :)

• Jag Är Mig Själv

Jag själv har Torshammaren sedan 20 år tillbaks som jag bär med Stolthet runt halsen, är ingen rasist/nazist för det och Torshammaren symboliserar absolut inte rasism/nazism eller ens främlingsfientlighet som många säger att Torshammaren symboliserar.
    Torshammaren är en Nordisk Symbol och symboliserar styrka, och för mig symboliserar den trygghet och självförtroende.
    Stå på er alla ni som bär Torshammaren och var Stolta över er själva som inte släpper taget

• 100kgpappa

Har både en tatuerad på axeln och en runt halsen som smycke

Vacker symbol från vår tidigare kultur.

Är faktiskt medlem i Nordiska Asa-samfundet, så det är ju även en seriös religiös symbol numera ( även om jag inte bokstavligen tror på Tor, Oden och övriga gamla gudar)

Men visst har man fått lite skit för tatueringen, men det är bara att skratta åt, en del är bara dåligt pålästa helt enkelt, inte mitt bekymmer.

Svar på tråden Torshammare = rasist?