• andeta

Torshammare = rasist?

Tjoflöjt allesammans!

Mina vänner blir kallade rasister och annat onödigt för att dem bär torshammare? Vad är detta? Du som bär torhammare eller liknande, blir du kallad något?

Jag satte den här tråden i religion för att jag inte kom på riktigt vart den hör hemma...

• Svar på tråden Torshammare = rasist?
  • flygrl
    100kgpappa skrev 2016-08-13 00:03:04 följande:

Har både en tatuerad på axeln och en runt halsen som smycke

Vacker symbol från vår tidigare kultur.

Är faktiskt medlem i Nordiska Asa-samfundet, så det är ju även en seriös religiös symbol numera ( även om jag inte bokstavligen tror på Tor, Oden och övriga gamla gudar)

Men visst har man fått lite skit för tatueringen, men det är bara att skratta åt, en del är bara dåligt pålästa helt enkelt, inte mitt bekymmer.

100kgviking?

Nej, jag ser inget fel i om nån bär Tors hammare. Det e ju absolut inget rasistiskt i sig men problemet e väl det har kapats av rasister. Bara bra om en sån symbol tas tillbaka från rasisterna enligt mig. :)

Däremot skinheads stilen som nån nämnde i tråden för ca 500 år sen kommer man inte ifrån den kan uppfattas som skrämmande/hotfull iaf av oss som har anledning va på vår vakt mot rasistiska hot. :/ Men jag vet också inte alla skins e nazis.
  • Decx

Har varit förknippat med rasism iaf dom närmsta 20-25åren, (bland vissa).

• Hen

Jag sade exakt samma sak i början av 90-talet. Tors hammare var stulen av skinheads och BSS:are och jag mfl förstod inte varför . Jag lyssnade på Ultima Thule och bar Tors hammare. Tills jag insåg att det var precis det de ville. Det var ingen som stulit någonting.
    Jag kunde inte nämna en enda sak när jag blev tillfrågad, kan du? 

• 100kgpappa
    Hen skrev 2016-08-19 22:00:12 följande:

Jag sade exakt samma sak i början av 90-talet. Tors hammare var stulen av skinheads och BSS:are och jag mfl förstod inte varför . Jag lyssnade på Ultima Thule och bar Tors hammare. Tills jag insåg att det var precis det de ville. Det var ingen som stulit någonting.

Hänger inte riktigt med i din text...

Vem ville att du skulle bära Torshammare och lyssna på Ultima Thule?

Och menar du nånting som blivet stulet?

Tycker personligen inte att någon kan inte "stjäla" symboler om man inte låter dem göra det.

Vår flaggar vacker och en av världens äldsta, den ska vi framhäva så mycket så möjligt, och inte gömma undan som vissa vill (tex förbjuda den i skolor).

Likaså gamla symboler från vår tidiga historia, vi ska precis som andra kulturer vara stolta över vårt ursprung, och värna om vår historia, inte dölja, glömma eller förneka den.

För gör vi det kan den lätt missbrukas av tvivelaktiga rörelser.
  • flygrl
    Hen skrev 2016-08-19 22:00:12 följande:

Undrar också va du egentligen menar???
  • 100kgpappa
    flygrl skrev 2016-08-19 21:33:04 följande:

100kgviking?

Nej, jag ser inget fel i om nån bär Tors hammare. Det e ju absolut inget rasistiskt i sig men problemet e väl det har kapats av rasister. Bara bra om en sån symbol tas tillbaka från rasisterna enligt mig. :)

Däremot skinheads stilen som nån nämnde i tråden för ca 500 år sen kommer man inte ifrån den kan uppfattas som skrämmande/hotfull iaf av oss som har anledning va på vår vakt mot rasistiska hot. :/ Men jag vet också inte alla skins e nazis.

Ja, skinheads är en helt annan femma, men man är inte rasist för att man är snaggad/skallig, bara för att det fanns en nynazistisk rörelse som valde det attributet på 80-90 talet.

Det finns väl knappt några kvar nu, eller?

Samma sak med hammaren, bara för att ett gäng idioter tar till sig symbolen, ändrar det inte den ursprungliga betydelsen.

Undantag är väl swastikan, som är en rätt vanlig symbol inom många kulturer, framförallt i Indien och Asien.

Men i "västvärlden" är den för evigt kopplad till nazismen.

Den kan man med kraft säga stals av Hitler.
  • flygrl
    100kgpappa skrev 2016-08-19 23:02:33 följande:

Tycker personligen inte att någon kan inte "stjäla" symboler om man inte låter dem göra det.

Vår flaggar vacker och en av världens äldsta, den ska vi framhäva så mycket så möjligt, och inte gömma undan som vissa vill (tex förbjuda den i skolor).

Likaså gamla symboler från vår tidiga historia, vi ska precis som andra kulturer vara stolta över vårt ursprung, och värna om vår historia, inte dölja, glömma eller förneka den.

Jag identifierar mig starkt med Sverige och då även fina svenska flaggan. Blågult forever! Men sen kommer tvivlet...finns det nån plats för mig i det där "vi" du talar om? Eller ser vita etniska svenskar det bara som intrång om jag som afrosvensk bär en svensk flagga som pin eller kanske i handen på Nationaldagen? Eller om jag med glädje sjunger Nationalsången när blir tillfälle till det? Vill så gärna få höra till...född här. Men allt ni ser e kanske svart hiphop gangsta brud från orten...typ nåt sånt. En inkräktare som en del ser det. :/
  • Hen
    100kgpappa skrev 2016-08-19 23:02:33 följande:

Sorry förstår att det var rörigt, det är mitt tonåriga jag som minns 90-talet.

Menade att extremhögern hävdade att vår svenskhet blivit stulen av invandrarna. Samtidigt som folk ( även de extremhöger? ) menade att nazismen stulit våra svenska troféer, så som Tors hammare. Jag lyssnade alltså till båda. Både de som hävdade att invandrarna tog något från oss, och även dem som menade att vi borde reclaima vår svenskhet från nazisterna genom att ta tillbaka Tors hammare osv som symboler. Jag ( mfl ) blev alltså dubbelt utnyttjade av extremhögern utan att inse det. Jag lyssnade alltså på Ultima thule ( som är starkt nationalistiskt utan att jag insåg det ) och bar symboler och trodde jag gjorde invandrarna en tjänst på något konstigt sätt.

Och inget var stulet, framförallt inte av invandrarna. Hur skulle de rimligvis kunna stjäla vår svenskhet? 
  • flygrl
    100kgpappa skrev 2016-08-19 23:11:26 följande:
    Ja, skinheads är en helt annan femma, men man är inte rasist för att man är snaggad/skallig, bara för att det fanns en nynazistisk rörelse som valde det attributet på 80-90 talet.

Det finns väl knappt några kvar nu, eller?

Samma sak med hammaren, bara för att ett gäng idioter tar till sig symbolen, ändrar det inte den ursprungliga betydelsen.

Undantag är väl swastikan, som är en rätt vanlig symbol inom många kulturer, framförallt i Indien och Asien.

Men i "västvärlden" är den för evigt kopplad till nazismen.

Den kan man med kraft säga stals av Hitler.
    Oj, vi skrev visst om varandra.
    Nej självklart e en person inte rasist för den e snaggad/skallig. Tror ingen tänker så nu för tiden. Har faktiskt aldrig sett nåt skin i levande livet men ändå skrämmer dom mig. Fast jo en känner jag faktiskt. En snubbe som e gay OCH skinhead & världens snällaste. Han har haft min polare och mig som nån sorts "skydd" på reggae/ska spelningar. Rätt bizarrt men han e en juste person. :)

Tors hammaren har ju inget rasistiskt i sig alls förutom den kapats av rassar. Men tror det e på väg ändras faktiskt.
    Swastikan e rätt körd i våran del av världen ja. Inger mig bara obehag.
  • flygrl
    Hen skrev 2016-08-19 23:29:46 följande:
    Sorry förstår att det var rörigt, det är mitt tonåriga jag som minns 90-talet.

Menade att extremhögern hävdade att vår svenskhet blivit stulen av invandrarna. Samtidigt som folk ( även de extremhöger? ) menade att nazismen stulit våra svenska troféer, så som Tors hammare. Jag lyssnade alltså till båda. Både de som hävdade att invandrarna tog något från oss, och även dem som menade att vi borde reclaima vår svenskhet från nazisterna genom att ta tillbaka Tors hammare osv som symboler. Jag ( mfl ) blev alltså dubbelt utnyttjade av extremhögern utan att inse det. Jag lyssnade alltså på Ultima thule ( som är starkt nationalistiskt utan att jag insåg det ) och bar symboler och trodde jag gjorde invandrarna en tjänst på något konstigt sätt.

Och inget var stulet, framförallt inte av invandrarna. Hur skulle de rimligvis kunna stjäla vår svenskhet? 
    Men du verkar ju ha haft vettiga idéer hela vägen. :) Eller missförstår jag dig? Va bara drygt 2 år när 90-talet tog slut så vet inte riktigt hur saker funkade på den tiden. Mina föräldrar har berättat dom tyckte 90-talet va rätt otäckt med mycket skins & "Lasermannen" & skit. :/
Svar på tråden Torshammare = rasist?