• andeta

Torshammare = rasist?

Tjoflöjt allesammans!

Mina vänner blir kallade rasister och annat onödigt för att dem bär torshammare? Vad är detta? Du som bär torhammare eller liknande, blir du kallad något?

Jag satte den här tråden i religion för att jag inte kom på riktigt vart den hör hemma...

• Svar på tråden Torshammare = rasist?
  • AForsström
    murranmutt skrev 2009-04-14 07:52:33 följande:
    man blir ju kallad rasist för vad som helst nu för tiden..

Så rätt så!!

Jag o min man lyssnar på Thule o gillar torshammare o inte är så vi rasister för det...

Den är en del av vårat arv..

Stolt mamma till Nhea 10 månader, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • murranmutt

Det är som jag, jag går i svarta dr martens kängor, jeans och hängslen.. och jag blir kallad rasist..

Det räcker ju med att bara råka gå in i fel person så blir man kallad rasist..

• drever

nä tors hammare är bara mjölner ingenting annat. Så synd att den vackra nordiska mytologin blir ihopknölad med rasimsm och dylikt.

• Morbid angel

Har en jättefin torshammare tatuerat i nacken och jag kan inte komma ihåg att jag blivit kallad rasist pga det.

• ullis83

Tyvärr blir det förknippat med rasister eftersom dom har tagit en fin svensk symbol och gjort det till nåt som står lika med hat...såna jävlar borde kastas ut

• Pappa vet bäst

klart en Tors hammare ska hänga runt halsen. Att det är rasistiskt är ju sånt j-vla dravvel. Fornnordisk guda symbol.

Då borde det vara rasistisk å knalla runt med ett radband då me eller?

Kebab pizza slevovitsa

• Facepalm

Tyvärr är det många symboler som blivit tagna av diverse grupperingar.
    Symboler som om man inte vet vad ursprunget kommer ifrån oftast bara känner till den senare innebörden.
    Och det går inte att förneka att folk fortfarande bär tex Torshammare som symbol för hat.

Ultima Thule är patrioter och pga av deras förflutna är det inte konstigt om dom fortfarande förknippas med nazizter och liknande.
    Inte många som känner till är den avbrytna spelningen dom gjorde. Dom avbröt pga att folk i publiken stog och heilade.
    (Sen att dom gör skitmusik är en annnan sak :) )

• Zaria
    ullis83 skrev 2009-04-14 08:42:31 följande:
    Tyvärr blir det förknippat med rasister eftersom dom har tagit en fin svensk symbol och gjort det till nåt som står lika med hat...såna jävlar borde kastas ut
    Precis tyvärr skylld det oftast på folk som tror att andra är rasister istället för på rasisterna själva som tagit både torshammaren,svenska flaggan osv.
  • A piece of stardust
    SmåläningsMamman skrev 2009-04-14 07:48:19 följande:
    vet att många har hammaren just för de heter tor oxå. min bror har en just bara för namnet (lite ballt typ) o jag ska köpa en till ena grabben just för han heter tor. Men ärligt talat har jag bara hört invandrare kallat folk för nasse för de har torshammare eller lyssnar på ultima thule....gått i skolan med lite blandning o aldrig hört den tanken från kompisar (mest svenskar). men folk förknippar all tmed rasism nuförtiden så inte förvånad, kan ju inte en sha en sverigetröja på sig nu ju...
    I mina umgängeskretsar var det svenskar som kallade svenskar för nassar pga musiken och symbolerna.
  • andeta

Jag ska nog göra en tatuering för som någon skrev tidigare i tråden så måste vi nog börja "ta tillbaka" våra symboler från våra arv. Jag är stolt över vad som har varit och kommer alltid att vara det. Men jag är inte rasse för det. Inte Nazze heller.

Svar på tråden Torshammare = rasist?