• Bullerbyn

** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2

Såg att förre tråden var stängd och hittar ingen ny, så jag tog fräckheten att starta upp en ny tråd för oss som läser till undersköterska eller planerar att plugga.

Tråden är till för att prata om sig och kanske få tips men är inte till för att få färdiga arbeten som andra gjort.

**Välkomna in i tråden**

• Svar på tråden ** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2
  • Linnpan

Hej hopp!
    jag har kört fast på en fråga undrar om de finns någon vänlig själv som vill hjälpa mig :)
    här kommer frågan:
    "sara 22 år arbetar på en förskola där många barn har insjuknat i ÖLI under senvinternm. Hon söker akut med feber 39,8 kraftig huvudvärk och lite nackstelhet. Hon blir inlagd på en avdelning med isolerig."

- Vilken diagnos blir trolig?

jag själv funderar på hjärnhinneinflammation? men jag vet inte.

Va tror/vet ni?

• bakeacake
    Linnpan skrev 2009-06-23 22:23:08 följande:
    Hej hopp!jag har kört fast på en fråga undrar om de finns någon vänlig själv som vill hjälpa mig :)här kommer frågan:"sara 22 år arbetar på en förskola där många barn har insjuknat i ÖLI under senvinternm. Hon söker akut med feber 39,8 kraftig huvudvärk och lite nackstelhet. Hon blir inlagd på en avdelning med isolerig."- Vilken diagnos blir trolig?jag själv funderar på hjärnhinneinflammation? men jag vet inte.Va tror/vet ni?
    Borelia stämmer väl också in, eller är ja ute och cyklar?
  • Linnpan

TBE kan ge samma symtom säkert borelia också.
    Men då måste hon har blivit biten av en fästing. jag chansar på hjärhinneinflammation. hoppas de är rätt :)

• Söderfågel

Linnpan; Meningit orsakad av meningokocker? Vild gissning...

• MAGU
    Linnpan skrev 2009-06-23 22:23:08 följande:
    Hej hopp!jag har kört fast på en fråga undrar om de finns någon vänlig själv som vill hjälpa mig :)här kommer frågan:"sara 22 år arbetar på en förskola där många barn har insjuknat i ÖLI under senvinternm. Hon söker akut med feber 39,8 kraftig huvudvärk och lite nackstelhet. Hon blir inlagd på en avdelning med isolerig."- Vilken diagnos blir trolig?jag själv funderar på hjärnhinneinflammation? men jag vet inte.Va tror/vet ni?
    Det stämmer... Jag antar att du läser via Medlearn?! De har ändrat på studiehandledningen nu, kolla upp det. Den frågan handlar om TBC istället för meningit. Tänkte på så att su är förberedd på det inför provet.
  • Hallontrollet

Någon som vet detta:

Enligt HSL har patienten rätt att bestämma över sin vård men det finns två lagar som bryter den rätten. Vilka?

Hoppas ni har det bra i värmen :)

• Linnpan
    MAGU skrev 2009-06-23 23:27:04 följande:
    Det stämmer... Jag antar att du läser via Medlearn?! De har ändrat på studiehandledningen nu, kolla upp det. Den frågan handlar om TBC istället för meningit. Tänkte på så att su är förberedd på det inför provet.
    Ja precis jag läser via medlearn.
    Fasiken då svara jag fel.. jag skrev om meningit. :(
    Tycker iofs frågan är väldigt luddig då de lika gärna kan vara meningit och TBC. Jaja får väl se va dom säger.
  • Linnpan

Oj sorry jag tänkte på TBE och inte TBC :)

• Linnpan

Nej haha va förvirrad jag blev..Vad menar du MAGU? att frågan jag skrev om skulle vara TBC eller att de kommer om TBC på provet?

• bakeacake
    Hallontrollet skrev 2009-06-24 10:19:00 följande:
    Någon som vet detta:Enligt HSL har patienten rätt att bestämma över sin vård men det finns två lagar som bryter den rätten. Vilka?Hoppas ni har det bra i värmen :)
    de är väl LPT iaf.. lagen om psykiatrisk tvångsvård..
Svar på tråden ** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2