• Bullerbyn

** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2

Såg att förre tråden var stängd och hittar ingen ny, så jag tog fräckheten att starta upp en ny tråd för oss som läser till undersköterska eller planerar att plugga.

Tråden är till för att prata om sig och kanske få tips men är inte till för att få färdiga arbeten som andra gjort.

**Välkomna in i tråden**

• Svar på tråden ** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2
  • mom88

Någon som kan hjälpa mig lite med psykologi A
    har en fråga jag har svårt att hitta svar på..

Vad kan hända om krisbearbetningen störs?

kommer heller inte på något logiskt svar..

• mom88

ingen som har gjort den frågan eller vet svaret? har läst boken många gånger men hittar inte svaret.. har sökt på internet men inget hittar jag där heller..

Vad kan hända om krisbearbetningen störs?

• MAGU
    mom88 skrev 2009-07-07 11:50:31 följande:
    ingen som har gjort den frågan eller vet svaret? har läst boken många gånger men hittar inte svaret.. har sökt på internet men inget hittar jag där heller..Vad kan hända om krisbearbetningen störs?
    Jag formulerar om frågan åt dig: Vad kan hända om någon inte får bearbeta en kris?
    Blev det lättare?
  • sofiepop

Ingen som kan förklara vad coping är?

• WimsA
    sofiepop skrev 2009-07-07 13:10:19 följande:
    Ingen som kan förklara vad coping är?
    Coping är en psykologisk term som betecknar en persons förmåga att hantera påfrestningar och förändringar vid tex sjukdom och kris. Copingstrategier är olika sätt att hantera jobbiga och/eller stressfyllda situationer.Man kan dela in coping i två grupper: aktiva/konfronterande strategier och passiva/undvikande strategier. Att använda passiva/undvikande copingstrategier är en klar riskfaktor för att utveckla ett långvarigt problem och det är viktigt att ta itu med detta. En situation där coping ingår:
    Det har inträffat en bilolycka och en person har fått amputera sitt ena ben. Nu ska han klara av att hantera detta. Det som hänt väcker många känslor och frågor. Att träffa en person som varit samma sits, som kan sätta sig in i detta, som får berätta hur han gick vidare, vad som hjälpt honom och vad man ska tänka på är coping, han får då lära sig hur han kan hantera detta och gå vidare och klara av att fortsätta leva sitt liv med detta som hänt. Viktigt med stöd runt omkring, att ha ett nätverk av nära och kära. Vissa har sin religon som en del i coping.
  • sofiepop
    WimsA skrev 2009-07-07 14:14:41 följande:
    Coping är en psykologisk term som betecknar en persons förmåga att hantera påfrestningar och förändringar vid tex sjukdom och kris. Copingstrategier är olika sätt att hantera jobbiga och/eller stressfyllda situationer.Man kan dela in coping i två grupper: aktiva/konfronterande strategier och passiva/undvikande strategier. Att använda passiva/undvikande copingstrategier är en klar riskfaktor för att utveckla ett långvarigt problem och det är viktigt att ta itu med detta. En situation där coping ingår:Det har inträffat en bilolycka och en person har fått amputera sitt ena ben. Nu ska han klara av att hantera detta. Det som hänt väcker många känslor och frågor. Att träffa en person som varit samma sits, som kan sätta sig in i detta, som får berätta hur han gick vidare, vad som hjälpt honom och vad man ska tänka på är coping, han får då lära sig hur han kan hantera detta och gå vidare och klara av att fortsätta leva sitt liv med detta som hänt. Viktigt med stöd runt omkring, att ha ett nätverk av nära och kära. Vissa har sin religon som en del i coping.
    Tack så jättemycket! =)
    Men vad skulle du då säga att själva copingprocessen är för något?
  • Petra med små
    mom88 skrev 2009-06-30 11:40:35 följande:
    Någon som säljer barn och ungdomssjukvård.Hallström, Inger m fl; Barn- och ungdomssjukvård, Liber 2003
    japp om det är den med nallen på
  • mom88
    MAGU skrev 2009-07-07 12:34:06 följande:
    Jag formulerar om frågan åt dig: Vad kan hända om någon inte får bearbeta en kris? Blev det lättare?
    Blir det samma fråga då? =) jo isåfall blev det lättare. men det låter som en helt annan fråga..
  • idisb

ha en fundering, ha ju bara gjort ett prova i människan socialt och kulturellt, ska göra pskykologi a på tors, är proven uppbyggda på samma sätt? tänkte om man läst rätt nu, på mitt föra prov va nästan alla g frågor att man skulle ringa in rätt svar

• MAGU
    idisb skrev 2009-07-07 21:18:03 följande:
    ha en fundering, ha ju bara gjort ett prova i människan socialt och kulturellt, ska göra pskykologi a på tors, är proven uppbyggda på samma sätt? tänkte om man läst rätt nu, på mitt föra prov va nästan alla g frågor att man skulle ringa in rätt svar
    Läser du via Medlearn? Då är gott som alla prov upplagda på samma sätt. De som inte är multiple chioce kommer att bli så småningom.
Svar på tråden ** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2