• skrållan1978

Mika som pojknamn??

sitter o funderar på namn till min ofödda son=) o så kom namnet MIKA upp, kan man ha det som pojknamn eller e det ett flicknamn?????? tyckte det var så sött och annorlunda=)

Nummer 6 i magen=)
  • Svar på tråden Mika som pojknamn??
  • Sencha

Jag tycker det funkar lika bra till vilket som

0401 & 0807
  • Rigmor Mortis
    LuMa skrev 2009-04-15 07:54:52 följande:
    Det beror helt säkert på var man är ifrån också. Är van med finskans "Micka" på pojkar så hör jag "Miika" så skulle jag tro att det var en flicka.
    Jag känner ingen finne som uttalar det "Micka", betoningen ligger på "i" även om det är en kort vokal
  • LuMa
    EKJ76 skrev 2009-04-15 09:07:09 följande:
    Jag känner ingen finne som uttalar det "Micka", betoningen ligger på "i" även om det är en kort vokal
    Jaså?
    Vår släkt i svenskfinland gör det iaf och det är därifrån jag är van med namnet.
    Nu uttalar jag det också på finlandssvenska och inte på svenska, det blir viss skillnad då.
  • Lolagumman

LuMa: på finlandssvenska säger man ju Mika. Med kort i, betoningen på i och inte på k. Man uttalar inte Micka.

• LuMa
    Lolagumman skrev 2009-04-15 10:06:41 följande:
    LuMa: på finlandssvenska säger man ju Mika. Med kort i, betoningen på i och inte på k. Man uttalar inte Micka.
    Jag satte dit "c" för att betona skillnaden mellan Miika och Mika.
    Ber om ursäkt om det förvirrade er.
    Mina släktingar uttalar det nog mer Micka än Mika (eller kanske Mikka?) så det är dom jag far efter.
  • ljuvliga

Mika är ett finskt pojknamn enligt mig. Hur uttalar man det som svensk? Med långt i?
    Eller uttalar svenskar det som finländarna, alltså med kort i?

• 2009trean

Funkar bra till båda

På en tjej låter det svenskt men på en kille låter det absolut finskt båda uttalas likadant för mig: Mika precis som det stavas.

• Marline

Jag känner både en pojke och en flicka som heter Mika. De uttalar deras namn på samma sätt (med långt i: Miika)

• 2009trean

Alltså så som man uttala "lika som bär" "Mika som bär" så får du mitt sätt att uttala.

• SannaLinköping

jag vet en kille från finland som heter miika. har för mig att killar stavar med 2 i och tjejer ett i.

Svar på tråden Mika som pojknamn??