• skrållan1978

Mika som pojknamn??

sitter o funderar på namn till min ofödda son=) o så kom namnet MIKA upp, kan man ha det som pojknamn eller e det ett flicknamn?????? tyckte det var så sött och annorlunda=)

Nummer 6 i magen=)
  • Svar på tråden Mika som pojknamn??
  • NINACRT

Mika uttalas "Mika" på finska, sedan finns det även Miikka. men Mika och Miikka är helt olika namn.
    Annorlunda namn är ju alltid kul =)

• Trisen
    SannaLinköping skrev 2009-04-15 14:25:16 följande:
    jag vet en kille från finland som heter miika. har för mig att killar stavar med 2 i och tjejer ett i.
    Jag bor i Finland och har aldrig stött på en man som stavar med två i, även om det är ett av de vanligaste killnamnen här... Vill man däremot heta Mika som tjej i Finland skulle man stava det med två i, alltså Miika. Lika som exempelvis Mia blir Miia och Lisa blir Liisa. Detta gäller även killnamn då det uttalas med lång vokal t.ex. Aron blir Aaron.
    EKJ76 skrev 2009-04-16 12:29:39 följande:
    I så fall uttalas det med långt i hos killar och kort hos tjejer (finskan har lätta uttalsregler ibland)
    Japp, finska uttalas precis som det skrivs (därför det låter så himla hårt). Jag har ingen aning om hur jag ska beskriva uttalet på killnamnet Mika i Finland för jag har aldrig hört en svensk säga det "rätt". Men man tar Mi från t.ex. Micke och ka från t.ex. karamell och lägger ihop dem. Alltså inte -ck ljud utan enkelt k...

Så TS, för mig som är finlandare så är Mika på en kille det "enda rätta"
  • Kyltsi
    Trisen skrev 2009-04-16 12:54:13 följande:
    Jag bor i Finland och har aldrig stött på en man som stavar med två i, även om det är ett av de vanligaste killnamnen här... Vill man däremot heta Mika som tjej i Finland skulle man stava det med två i, alltså Miika. Lika som exempelvis Mia blir Miia och Lisa blir Liisa. Detta gäller även killnamn då det uttalas med lång vokal t.ex. Aron blir Aaron.
    Eh va? Vad då stava det med två i om man vill ha namnet till en flicka?! Mika, Miika och Miikka är killnamn i Finland.
    Miika är relativt vanligt killnamn i Finland.
  • Ekorrfamiljen
    2009trean skrev 2009-04-15 14:40:34 följande:
    LoaNoaJuhaosv osv
    Det är kortformer av längre namn som inte slutar på a.

Tycker faktiskt att man kan döpa en son till Mika ändå, det är okej i Finland ju. (Även då är det en kortform av ett namn som inte vanligtvis slutar på a.)
    The confused squirrel strikes again...
  • Kyltsi
    Kyltsi skrev 2009-04-16 13:02:56 följande:
    Eh va? Vad då stava det med två i om man vill ha namnet till en flicka?! Mika, Miika och Miikka är killnamn i Finland. Miika är relativt vanligt killnamn i Finland.
    För att tillägga på mitt förra inlägg: det finns EN kvinna i Finland med namnet Miika enligt befolkningsregistercentralen.

Och för att svara på TS. Jag tycker att absolut att du kan döpa din son till Mika. Jag är finsk och för mig är Mika ett killnamn, inte ett tjejnamn.
  • Bånut

Hade en kille i min klass i grundskolan som hette Mika - så för mig är det mest ett pojknamn

• Pjaff

Mika är könsneutralt i mina öron...

• skrållan1978

hur som helst så gillar jag namnet=) o enligt namnsidor så e det här i sverige iaf könsneutralt, precis som med min andra sons namn, MIO är=))))

Nummer 6 i magen=)
  • Pjaff
    skrållan1978 skrev 2009-04-16 13:58:47 följande:
    hur som helst så gillar jag namnet=) o enligt namnsidor så e det här i sverige iaf könsneutralt, precis som med min andra sons namn, MIO är=))))
    Mio är jätte vackert och Mika passar jätte bra ihop med det.
  • skrållan1978

tack pjaff=))

Nummer 6 i magen=)
  • redneck girl

tänker på mika och renen nu.mika är ett killnamn,vad jag vet.ett finskt.

• Daggdroppen

Jag bor i Finland och känner både Mika, Miika, Mikko samt Miko. Alla är killar! Känner/har inte hört om ngn tjej med dessa namn.

Första gången jag hörde om en tjej som heter Miika var i årets Robinson, i Sverige.

Men för mig är alla dessa killnamn!

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Ekorrfamiljen

På min sons dagis går en liten tjej som heter Mika, men som redan sagts tycker jag att både tjejer och killar kan heta det!

The confused squirrel strikes again...
  • Trisen
    Kyltsi skrev 2009-04-16 13:02:56 följande:
    Eh va? Vad då stava det med två i om man vill ha namnet till en flicka?! Mika, Miika och Miikka är killnamn i Finland. Miika är relativt vanligt killnamn i Finland.
    Jo du har helt rätt. Lite klurigt att få fram i skrift vad man menar när man ska förklara betoningar Jag menade att eftersom ts vill stava det Mika så är det just Mika och inte Miika som en annan skrev (att man stavar det med två i i Finland på en kille). Ville få fram att det är två skilda namn... Men märker nu att jag skrev det lite otydligt.

Sedan menade jag inte att Miika är ett flicknamn heller, utan att det "skulle" stavas så då Mika (för tjejer) i Sverige uttalas så. Men det är ju inte så i praktiken då ju bara en tjej heter så här... (Alltså om en finne skulle träffa en svensk tjej och hon presenterar sig på svenska som Mika så skulle finnen antagligen skriva det Miika, efter uttalet). Hoppas du förstod vad jag menade
  • CaCC

Vet många killar som heter Mika, det tycker jag är jättefint namn på killar.

Svar på tråden Mika som pojknamn??