• Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Här är tråden för alla oss som planerar och planerar inför sommaren. En del har en stor trädgård, andra har en liten och en del har en balkong. Andra har växthus, någon har en kolonilott medan andra odlar på altanen. Detta är tråden för oss som planterar i mängder och för oss som planterar i liten skala. Vi både sår, tar sticklingar och/eller köper allt färdigt.

Var med och delge andra dina bästa tips och råd eller ställ en fråga för att få ta del av andras kunskaper. Välkomna!

Den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m40451537.html

Bra länkar:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 12:48
    Zonkartan: www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

• Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!
  • SABL

Har varit en vända i trädgården idag, började rensa lite i rabatten (Den enda som tinat fram). Hittade blad som liknade ettåringar jag hade förra året, hoppas hoppas att som självsått sig :) Minns att kvinnan som jag fick fröerna sa att om dom trivdes riiiiiktigt bra så kunde dom självså sig.
    Men jag trodde det var kört då jag bor där jag bor...

Ska ta och fota lite i trädgården någon dag och fota mina småplantor som börjar ta sig, Purpurvindan har jag ju redan planterat om till större krukor och klippt två gånger så nu är den stark och fin :)

• MammaHela

Jag ska ta och leta reda på lite bilder från min trädgård så får ni se hur den ser ut. Både förra sommaren och hur den ser ut nu.

har med tomt badkar...
  • SaraSara

Tjoho!
    Lägger till tråden i mina favoriter och hoppas det är okej att man hänger med här

Har en relativt stor balkong i anslutning till ytterdörren, bor på loftgång. Håller på pysslar för fullt med lite blommor och grönsaker

• tisteln

Idag har jag "bara" planterat m mina sticklingar - det tog fyra timmar... Ska ge bort några (ganska många till flera olika personer) av plantorna också.

Jordgubbslandet ska jag sätta igång med i morgon - tror jag.

När det gäller kirskål så är det bara att rensa, rensa, rensa, rensa... Om du inte kan tänka dig att låta jordplätten du vill få kirskåls fri, få vila under pressening under ca tre år.. Fast den kan ta sig igen när man väl tar bort presseningen och börjar odla..

Nu regnar det faktiskt här!!

• Pelargonen
    MammaHela skrev 2009-04-26 12:34:00 följande:
    åhh detta verkar vara en tråd för mig =)Får man vara med?Har en alldeles lagom stor tomt som var uppodlad och fin när vi flytatde hit 07, så det jag pysslar med just nu är att få iordning på växthuset som gud glömde och 3 st pallkragar som jag tänkte ha lite odling i.Jag har i alla fall grävt ur hela växthuset, tvättat det ut och invändigt och försökt laga de glasrutor som gått sönder. Ska iväg nu och köpa massa jord så att jag kan börja använa det igen.Nån som har nått bra tips på hur man får bort kirchkål?
    Varmt välkommen!
  • Mosing

Hej! Vilken helg det har varit! Njöt i fulla drag av att vara på landet. Rensade två rabatter, den ena grovrensade jag iofs för ngr veckor sedan men nu mer noga och så planterade jag 4 st bar-rotade rosor (Ingrid Bergman) och 6 st små lavendelplantor. Såg så fint och prydligt ut! I den andra rabatten var det otroligt mkt gräs och kvickrot, så det försökte jag få bort så att de liljor som bor där får lite finare kring sig. Sen la jag på jord från trädgårdskomposten. Kanske att jag planterar något mer där nästa helg.

I växthuset blommar nu hyacinter, å det doftar så gott! Sen blev det också plantering av penséer & pärlhyacinter, gladioluslökar och uppfräschning av en stor kruka med örter. Rosmarin, salvia och en till (oregano? timjan?) hade klarat sig (de har stått på verandan under vintern).

Hoppas mina fröer från Impecta kommer nu i veckan så jag får så till valborg! Längtar redan tillbaka till landet ...

• tisteln

Danstina:eftersom du har planterat solroser förr - hur ska man göra , de sticker ju iväg.. Igår var de ca 1-2 cm höga, nu i morse rangliga och ca 10 cm höga!!!
    Ska man skola om dem då?

• Tova80

Kikar in älskar blommor och blader..kämpar på med mina fröer..nyss planterat aster, smultron, buskkrasse, blåklint, , sallad och ärtor. och lite pelargoner i krukor,hoppas på en fin sommar..
    Någon som vet när man kan flytta ut smultron.??.just nu står de mörkt o svalt..o har inte kommit upp mkt alls..

• Tova80

Någon som kan eller vet hur man planterar klätterrosor till en rosportal så att det blir bra, hur djupt sätta dem, jord?sol?Där jag vill sätta dem är det mkt sol.

• Mosing

Tova, jag har läst på lite om rosor inför helgens plantering. Verkar generellt som att de älskar sol. Jag köpte speciell rosjord, och mina bar-rotade på ympad rot skulle ner med ympknölen 10 cm under jordytan (i ca 50 cm djup grop).

Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!