• Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Här är tråden för alla oss som planerar och planerar inför sommaren. En del har en stor trädgård, andra har en liten och en del har en balkong. Andra har växthus, någon har en kolonilott medan andra odlar på altanen. Detta är tråden för oss som planterar i mängder och för oss som planterar i liten skala. Vi både sår, tar sticklingar och/eller köper allt färdigt.

Var med och delge andra dina bästa tips och råd eller ställ en fråga för att få ta del av andras kunskaper. Välkomna!

Den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m40451537.html

Bra länkar:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 12:48
    Zonkartan: www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

• Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!
  • garfield
    Pelargonen skrev 2009-04-20 21:53:26 följande:
    Basilika vill ha värme och mycket ljus. Har mina i direkt solljus i söderfönster, på kvällarna extraljus. Skolade om dem när de hade 2-4 bladpar.
    Tack för svaret! De står i ett söderfönster och jag har lysrör på på kvällarna. Det kanske är jag som är otålig, men det har bara kommit upp hjärtbladen och nu har det gått snart 4 veckor sedan jag satte dem. Allt annat växer så det knakar!
  • SABL

Var till blomsterlandet och handlade idag, så nu ska det börja förkultiveras... :D Ska beställa från impecta snart också, men jag har egentligen bara två saker jag ska ha därifrån... funderar på om jag ska lita på att nån av blomsteraffärerna eller nån handelsträdgård tar hem det jag saknar :S

• vackrastarflow

Danstina

Hur går det för dina jordgubbar??

• Mosing

Hej!
    I kväll ska jag till Plantagen och Blomsterlandet för lite shopping innan vi åker ut till landet i morgon. Har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:

1. Tänkte köpa en jordgubbskruka, är det för tidigt att köpa och plantera jordgubbsplantor i den? Den ska stå ute på landet så jag kan inte ta in den på natten, antingen får den vara helt ute eller helt inne (finns inbyggd men ouppvärmd veranda som håller plusgrader) i veckorna alltså.

2. Bukettspirea eller brudspirea? Är det stor skillnad? Favorit?

3. Rosor tänkte jag skaffa för första gången, ska jag köpa bar-rotade (heter det så?) eller i kruka? Känns som kruka borde vara enklare att få att ta sig i rabatten...

Hoppas ni kloka vet råd!

• Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2009-04-23 22:01:03 följande:
    DanstinaHur går det för dina jordgubbar??
    Jag planterade om dem i mer näringsrik jord för en vecka sen, kanske har de vuxit något men knappt så det märks. Surt som attan är det. Hur går det för dina?

Då är det annat med smultronen. De är fortfarande små men växer långsamt, vilket de ju i regel gör. Förutom EN planta som drar iväg snabbare än Kinas mest snabbväxande bambu. Det är nästan så man kan se dn växa från dag till dag, inte klokt!

Visst hade du också satt smultron som snart står i blom? Om jag inte minns helt fel nu, är rätt vimsig så här 11 dagar före BF.
  • Pelargonen
    Mosing skrev 2009-04-24 09:41:34 följande:
    Hej!I kväll ska jag till Plantagen och Blomsterlandet för lite shopping innan vi åker ut till landet i morgon. Har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:1. Tänkte köpa en jordgubbskruka, är det för tidigt att köpa och plantera jordgubbsplantor i den? Den ska stå ute på landet så jag kan inte ta in den på natten, antingen får den vara helt ute eller helt inne (finns inbyggd men ouppvärmd veranda som håller plusgrader) i veckorna alltså.2. Bukettspirea eller brudspirea? Är det stor skillnad? Favorit?3. Rosor tänkte jag skaffa för första gången, ska jag köpa bar-rotade (heter det så?) eller i kruka? Känns som kruka borde vara enklare att få att ta sig i rabatten...Hoppas ni kloka vet råd!
    Har egentligen inga bra svar på någon av dina frågor men oj vad roligt det låter att åka iväg och handla plantor! Var själv i förra veckan men fick så mycket sammandragningar att jag nästan var tvungen att avbryta så nästa gång ska jag nog ta maken med mig så jag får lite bärhjälp. Att bara titta är ju typ lika omöjligt som att inte tänka på solen när någon säger "tänk inte på solen".

Ang. rosor så og min farmor för lite drygt ett år sen och innan vi sålde hennes sommarstuga tog jag upp delar av hennes enorma rosenbuske och bar hem. Den har stått längst till höger i rabatten sen i höstas och jag ser verkligen fram emot att se om den har rotat sig och överlevt omplanteringen.
  • vackrastarflow
    Pelargonen skrev 2009-04-24 12:59:56 följande:
    Jag planterade om dem i mer näringsrik jord för en vecka sen, kanske har de vuxit något men knappt så det märks. Surt som attan är det. Hur går det för dina? Då är det annat med smultronen. De är fortfarande små men växer långsamt, vilket de ju i regel gör. Förutom EN planta som drar iväg snabbare än Kinas mest snabbväxande bambu. Det är nästan så man kan se dn växa från dag till dag, inte klokt! Visst hade du också satt smultron som snart står i blom? Om jag inte minns helt fel nu, är rätt vimsig så här 11 dagar före BF.
    Hehe min smultron som står i blom är faktiskt en planta från förra året (som dessutom var köpt )

Jag har en jordgubbsplanta som tagit sig ordentligt, flera centimeter hög! (så kul att jämföra med tomaten som såddes en månad senare och är 2 dm hihi). De andra är relativt små, men det har hänt en del på sistone så jag håller tummarna. Tror dock inte det blir jordgubbar till midsommar

Idag "fuskade" jag - köpte en färdig clematis hihi! Så skoj dock, har aldrig haft en klängerväxt.

Jag är imponerad att du ändå är igång som du är
  • tisteln

Idag fick jag hjälp av en kompis med att gräva ned kantbandet runt trädgårdslandet!! Vi blev klara!!!

Nu återstår "bara" att gräva upp alla jordgubbarna, rensa bort ogräset, lägga på markväv och plantera jrdgubbarna...

• tisteln

Oj, nu skriver jag igen
    Idag har jag beskurit rosorna - kanske lite väl hårt, vi får väl se hur de tar sig..

Gissar att det är många av oss som varit ute och lekt i landet
    Vad har ni andra gjrt idag??

Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!