• Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Här är tråden för alla oss som planerar och planerar inför sommaren. En del har en stor trädgård, andra har en liten och en del har en balkong. Andra har växthus, någon har en kolonilott medan andra odlar på altanen. Detta är tråden för oss som planterar i mängder och för oss som planterar i liten skala. Vi både sår, tar sticklingar och/eller köper allt färdigt.

Var med och delge andra dina bästa tips och råd eller ställ en fråga för att få ta del av andras kunskaper. Välkomna!

Den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m40451537.html

Bra länkar:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 12:48
    Zonkartan: www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

• Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-20 17:30:04 följande:
    Danstina - jordgubbarna har funnits i flera år de kom med huset och det felplanerade landet De andra åren har jag tagit brt revorna ch bytt ut några plantor som ser lite för gamla ut mot nya från revorna, men i höstas så var det sådan lervälling i landet att jag inte gjrde något alls.. Så när jag har grävt ned det nya kantbandet (hoppas, hoppas att det blir bra!!) ska jag gräva upp alla plantorna, lägga på markväv och sedan i med jordgubbsplantorna jag ska ha kvar - inga fler revor för mig!!
    Vad härligt med befintliga plantor! Vi köpte vårt hus med en relativt ogjord tomt, jättefin gräsmatta och fina buskar men endast EN (!) rabatt. Så förra sommaren grävde vi, la kansten och jordförbättrade som galningar samt köpte växthus.

Åh vad jag längtar till sommaren nu!
  • Pelargonen
    Turboathena skrev 2009-04-20 17:24:03 följande:
    Längtar tills växthussäsongen börjar här uppe i västernorrland, får ge mig lite till tåls än och jag måste även investera i nya rutor som har gått sönder av alla snö :(
    Jag måste också köpa några nya rutor. Igår stormade det så dörren släppte och slog sönder tre rutor. Tur det inte är särskilt dyrt, dock så himla surt att plocka glasbitar i snön.
  • garfield

Har sått massor av saker och det mesta har tittat upp. Mitt problem är att basilikan totalt slutat växa? Jag vet i och för sig inte hur lång tid de tar på sig, men nu har de stått stil i ett par veckor.

Någon som har något tips?

• Pelargonen
    garfield skrev 2009-04-20 21:31:25 följande:
    Har sått massor av saker och det mesta har tittat upp. Mitt problem är att basilikan totalt slutat växa? Jag vet i och för sig inte hur lång tid de tar på sig, men nu har de stått stil i ett par veckor. Någon som har något tips?
    Basilika vill ha värme och mycket ljus. Har mina i direkt solljus i söderfönster, på kvällarna extraljus. Skolade om dem när de hade 2-4 bladpar.
  • Turboathena
    Pelargonen skrev 2009-04-20 21:08:58 följande:
    Jag måste också köpa några nya rutor. Igår stormade det så dörren släppte och slog sönder tre rutor. Tur det inte är särskilt dyrt, dock så himla surt att plocka glasbitar i snön.
    Jaa jäkla trist att behöva plocka glasbitar. Jag ska skicka iväg sambon och köpa nya rutor till växthuset till veckan.. för det kliar i fingrarna ;)

jag var på bauhaus igår för att köpa fiberduk till växthuset och döm om min förvåning att det var slut och killen hade ingen aning om när det skulle komma hem. Han skyllde på leverantörerna.. men jag blir lite småless för vi köpte växthuset där och jag förväntar mig att de ska ha grejer till det också.
  • tisteln

Kallt och grått idag, så idag har jag hållit mig innomhus. Sitter och bläddrar i lite böcker, gör lite ant på tips jag kan använda mig av.. Längtar efter sol och värme igen!!

• Mosing

Åh - jag lääängtar så ut till vårt landställe! Och mitt lilla växthus! Som visserligen också blåst sönder under vintern och måste lagas Men snart kommer planteringen igång, hurra! Ska beställa fröer från Impecta denna vecka har jag tänkt, visst brukar de hålla bra kvalitet?

Verkar finns grym trädgårdskompetens här, kommer nog bli många frågor från mig vad det lider!

• vackrastarflow
    tisteln skrev 2009-04-21 13:26:01 följande:
    Kallt och grått idag, så idag har jag hållit mig innomhus. Sitter och bläddrar i lite böcker, gör lite ant på tips jag kan använda mig av.. Längtar efter sol och värme igen!!
    Kom ner till oss i Skåne, strålande sol här!

Moppen:

jag har handlat från Impecta i år och allt har kommit upp bra.
  • garfield

Moppen.
    Har också beställt från Impecta och det har kommit upp bra!

Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!