• Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Här är tråden för alla oss som planerar och planerar inför sommaren. En del har en stor trädgård, andra har en liten och en del har en balkong. Andra har växthus, någon har en kolonilott medan andra odlar på altanen. Detta är tråden för oss som planterar i mängder och för oss som planterar i liten skala. Vi både sår, tar sticklingar och/eller köper allt färdigt.

Var med och delge andra dina bästa tips och råd eller ställ en fråga för att få ta del av andras kunskaper. Välkomna!

Den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m40451537.html

Bra länkar:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 12:48
    Zonkartan: www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

• Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!
  • vackrastarflow

tror det finns bra böcker om hur man fixar fröerna själv
    frukt och grönsaker är ju snäppet lättare.

• Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-18 14:24:47 följande:
    Ja, fröer från blommor har jag inte förstått hur man tar riktigt.. Akleja (tror jag det är) har ju frökapslar, så det går ju bra, det klarar tom jag av Men jag vet att det finns de här på FL som tar från tagetes mm...
    vackrastarflow skrev 2009-04-18 14:30:08 följande:
    tror det finns bra böcker om hur man fixar fröerna själv frukt och grönsaker är ju snäppet lättare.
    tisteln: Aha! Får kanske starta en tråd där tips för frötagning eftersökes då.
    ¨
    vackrastarflow: Jo, jag såg en sån på bokrean i mars. Ångrar fortfarande att jag inte köpte den. Mest intresserad är jag just nu av Dahlia, tycker de är så fina.
  • tisteln

Visst var det någon av er som planterade fröer till pysallis förra året??? Hur blev de? Hur höga, hur breda? När ni planterade om dem, skolade ni om dem som man gör med tomaterna??

Har varit ute och plockat grenar i trädgården - äppelträdet blev färdigklippt igår (äntligen). Fasanerna blir mer och mer fräcka - nyss spatserade en över våran altan.. Det har de aldrig gjrt de tidigare åren då vi bott här! Undras om jag kommer att få problem med dem i krydd- och trädgårdslandet??

• Kyoko

Jag skulle också satsa på Magnolia för odling i skånetrakten:
    www.aftonbladet.se/hemtradgard/tradgard/article426469.ab

Kanske mest för att den inte går här uppe i zon 4/5 som jag bor i. Men så är den otroligt vacker när den blommar på bar gren. Ser ut som stora fjärilar som landat plus att de finns i just de färjer du beskriver.

Själv bor jag i Hälsingland och alltså någonstans mellan zon 4 eller 5.

Idag har jag satt slinger- och buskkrasse inomhus som skall vara i balkonglådor. En rosaröd och en vit som skall samsas i lådorna.

Åh, det är roligt att drömma tillsammans med er andra Har en hel del planer som att anlägga en rabatt mitt på gårdsplan som man kan köra runt - ni vet en sån där de har på herrgårdar (även om vår kåk knappast kan kallas en herrgård . Ja och så ha man en flaggstång i mitten. Rabatten skall bestå av olika sorter av pioner och kanske en och annan löjtnanshjärta (min favvo).

Visst är det roligt med en stor trädgård men för en nybörjare som m ig så blir det nästan lite förlamande. Man undrar var skall man börja, hur skall man gå till väga, vad skall jag prioritera, värt att undvika, föredra etc. Skulle önska att man hade råd att anlita en trädgårdsexpert men i brist på pengar (som jag hellre lägger på växter) så får man väl ta en del i taget. Men tänkte försöka tänka trädgården i olika rum så kanske det är lättare att få en sak i turordning färdigt. Men kan drömma om den dag då man strosar runt i den gröna oas jag drömmer om

• misstristess

Det här med att ta egna fröer är inte så svårt. Tagetes tar man när blomman vissnat, då nyper man bara tag mitt i det vissna och drar ut fröerna. Långa, spetsiga oftast svarta fröer. Lägg de i ett kaffefilter, skriv namn och år på och spara. En blomma ger många frön.
    Även krassen är lätt, man ser de stora runda ärtliknande fröna efter blomningen, bara att plocka av.

Större blommor kan man klippa av när man ser att de är på väg att vissna helt, ställa upp och ner på ett vitt papper och låta de torka upp helt. Sen skakar man försiktigt ut fröna och sparar.

Lite värre om man bor på balkong högt upp, inte alltid insekterna hittar dit och kan befrukta plantorna. Då får man plocka fram en pensel och gör jobbet själv.

• tisteln

Jo, ni som är lite mer bevandrade än vad jag är när det gäller tomatplantor: Tiny Tim ska vara en inte så hög sort - hur hög blir den, vart får man tag på den och finns det fler sorter som inte blir så höga?

Första året vi bodde i huset fick vi två tomatplantor av en kompis som vi satte ute i landet - massa tomater långt in i september och blev inte högre än 1 m. Kruxet är bara att kompisen hade planterat sex olika sorters tomater, och hon hade rört ihop vilka som var vilka.. Attans att jag inte tänkte på att spara fröna från en av tmaterna!!!

• vackrastarflow
    tisteln skrev 2009-04-18 21:38:23 följande:
    Jo, ni som är lite mer bevandrade än vad jag är när det gäller tomatplantor: Tiny Tim ska vara en inte så hög sort - hur hög blir den, vart får man tag på den och finns det fler sorter som inte blir så höga? Första året vi bodde i huset fick vi två tomatplantor av en kompis som vi satte ute i landet - massa tomater långt in i september och blev inte högre än 1 m. Kruxet är bara att kompisen hade planterat sex olika sorters tomater, och hon hade rört ihop vilka som var vilka.. Attans att jag inte tänkte på att spara fröna från en av tmaterna!!!
    den har jag sått jag tror den ska vara runt 75 cm hög.
    såg att de sålde dem på Plantagen när jag var där i onsdags. men det är också från Plantagens egna frösortiment som jag köpt mina fröer. mycket nöjd, grodd på alla fröer.

det finns massor av andra små tomater. kolla på www.impecta.se
  • Kindibary

Idag har vi planterat en fläderbuske. Ska bli spännande att se hur det går. De har tydligen inte så mycket krav på jord osv, och så växer de ganska fort tydligen.

Satte ner lite morotsfröer och ärtor också.

Jag funderar på att plantera en stjärnmagnolia.
    Någon som vet hur länge och när dem blommar?
    Har för mig att det är en kortare period.
    Hur är busken annars när den inte blommar, fina blad eller så..?

• Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-18 18:32:05 följande:
    Visst var det någon av er som planterade fröer till pysallis förra året??? Hur blev de? Hur höga, hur breda? När ni planterade om dem, skolade ni om dem som man gör med tomaterna??Har varit ute och plockat grenar i trädgården - äppelträdet blev färdigklippt igår (äntligen). Fasanerna blir mer och mer fräcka - nyss spatserade en över våran altan.. Det har de aldrig gjrt de tidigare åren då vi bott här! Undras om jag kommer att få problem med dem i krydd- och trädgårdslandet??
    Jag satte phyaslis förra året och hade sen tre plantor i växthuset. I år har jag endast behållt två stycken, de tar stor (!) plats och jag rymmer inte fler än två i år. Jag behandlade dem inte som tomat faktiskt utan skolade om dem två gånger men satte dem inte lika djupt som tomater. Blommorna är underbart vackra och frukterna smaskiga som få. Lät dem faktiskt dö under hösten då vinterkylan kom eftersom de är för stora för att ta in, har inte plats för dem. Dessutom är de så lätta att driva upp igen så jag orkade inte göra mig åbäket att förvara dem inomhus.
  • Kyoko

Precis på väg in till ortens handelsträdgård som smygöppnar sin del med uteväxter idag. OK det är kallt här fortfarande men vad 17 man måste ju få drömma Dessutom har de en nybyggd del som skall bli spännande att se vad det innehåller.
    www.mobackes.se/ Kan för övrigt rekommendera butiken för alla som har vägarna förbi och då måste ni ta er tid att fika eller luncha på Lilla K www.lillak.com/ finns i samma fastighet.

Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!