Hört talas om AMH värde? Istället för FSH?
Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
Vad vet du?
Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
Vad vet du?
Jag bor i Frankrike och har precis tagit ett AMH-test (samt FSH) som en del av min fertilitetsutredning. Har inte fått svaret ännu så jag kan tyvärr inte berätta mer. Gör man inte detta i Sverige?
Nej.Inte vad jag vet.
Har precis läst att min klinik utomlands gör det.
Men jag har numera gått över till äggdonation istället.
Men det hade varit intressant att höra mer iaf
Ju AMH görs på karolinska. Det är tyvärr många läkare som inte känner till det provet. Den sak visa äggstockarnas kapacitet som ger en uppfattning hur br aman kan svara på IVF. Ett dåligt värde betyder inte att det är kört med bio.
dnd: Vad är bio? nyfiken på nya tips.... elller är det kankse den gamla beprövade varianten?
Jag har tagit AMH-prov i Sverige (RMC i Linköping) eftersom de ville se om det var nån idé att göra fler IVF. Mitt värde var ganska dåligt men inte så dåligt att jag inte fick göra fler IVF.
karinblarin--jag menade just det--det klasiska sättet---genom naturens biologi.
På octavia kliniken och CvL kliniken tar man även AMH värde står följande på CvL hemsida:
AMH mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar. Men studier visar att AMH ensamt är sämre än noggrann mätning av äggstockarna med ultraljud i kombination med analyser av andra hormoner. Nivåer på AMH ska alltså tolkas med stor försiktighet. Det bör ses som ett komplement till andra mätningar, och fortfarande på utprovningsstadiet. Ett lågt AMH ensamt ska alltså inte vara skäl att vägra ett par behandling. Det ska ses som en antydan att chanserna att lyckas troligen är lägre än genomsnittet, men andra tester behövs för att ge en säkrare bedömning. De nya data som kommer fram vid själva IVF-behandlingen är också starkare än ett enskilt AMH-värde.
oceannys: JAg hade dåligt FSH-värde också. men har bara tagit det en gång och det kan ju till skillnad från AMH variera melan olika cykler.
Håller också med Carolines om att det bara ska användas som en pusselbit tillsammans med alla andra fakta man får fram i utredningen och under tiden man gör IVF.
Min klinik tar både AMH och FSH.