• isisisis

Hört talas om AMH värde? Istället för FSH?

Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
    Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
    Vad vet du?

• Svar på tråden Hört talas om AMH värde? Istället för FSH?
  • judith333
    lotuskotte skrev 2009-05-08 22:40:28 följande:
    Jag har tagit FSH,( 5.7) vilket bedömdes vara bra för min ålder, då 40 år, tog vid 41 år AMH-test på fertilitetskliniken i Sthlm eftersom jag visat mig vara svårstimulerad, fixk så dåligt värde på det (0.38) att jag blev nekad fler IVF-försök på RMC i Linköping... Så i mitt fall blev AMH+ålder utslagsgivande trots ett bra FSH-värde... Nu har jag turen att genom min fru få barn via IVF på henne, vi väntar en liten i slutet av oktober!!
    Ursäkta, jag gick igång lite grand där. Glömde det viktigaste:
    grattis till bebisen!! Härligt.
  • isisisis
    mytrouble skrev 2009-05-09 17:19:29 följande:
    Isis: Du sa det. Håller med - men va ska man säga? När folk får såna råd och själva har orealistiska hopp. Hon litar väl på kliniken. Hade hon frågat mig innan så, men nu gjorde hon inte det. Känner henne inte så väl. Hur som helst för sent nu ändå, tror hon precis tagit sin Procrenspruta... Eller tycker du ändå jag ska säga något till henne nu? Nu får jag lite dåligt samvete när jag börjar fundera närmare på saken. Fick veta det hela iförrgår kväll när hon mejlade mig förtvivlad och vidarebefordrade klinikens planering med läkemedel etc som hon inte fattade nånting av. Jag var själv rätt stressad då (både tidsmässigt och pga min egen beh) och fokuserade mig ffa på att förklara de olika medicinerna för henne (vilket tog lång tid och en del möda. Men insåg samtidigt att det var IVF med egna ägg hon skulle göra.. Men ska man oombedd komma med ett råd - nu som sagt - när hon redan kört igång (bara med Procren än så länge iofs..) Vad tycker du kloka Isis??? Kanske bara gör henne ledsen och oroad om hon ändå inte kan avbryta det hela nu?
    Ja,du jag vet inte.
    Dels är det ju en hel del pengar....
    Jag hade velat ha informationen.

Men samtidigt vet jag ju hur känsliga folk är när det kommer till detta.
    De vill inte höra några negativa prognoser.

De väljer att hellre tro att just DE har speciellt användbara ägg istället.

Det är för jäkligt att kliniker föreslår IVF vid 46 års ålder.
    Det är lurendrejeri tycker jag.
    Men man vet ju inte hur kunden lagt fram sina önskemål heller...

Kanske väljer man bort det negativa och endast tror på det positiva
    i sin information också.

Jag vet inte hur jag hade gjort faktiskt,det beror på vännen.
    Hur pass ärlig relation man har,eller hur nära.

Kramis och grattis än en gång
  • Sleepingbeuty

Jag tycker att man kanske kan säga nåt i "förbifarten" så att man sår ett litet frö.Men att EGV gör det vid 46, tycker jag är dåligt!!
    Har erfarenhet att gå över till ÄD är ett stort steg för många och de liksom behöver göra sina IVF klara innan de går över.Sen ska du inte ha dåligt samvete för det mytrouble. Vi får ju också ta våra egna ansvar över våra val. Och vad jag har märkt så är det många som vill pröva en sista gång med sina egna ägg.Alla har det inte lika lätt att sortera bort det genetiska.Låt det vara hennes val

mytrouble skrev 2009-05-09 17:19:29 följande:
    Isis: Du sa det. Håller med - men va ska man säga? När folk får såna råd och själva har orealistiska hopp. Hon litar väl på kliniken. Hade hon frågat mig innan så, men nu gjorde hon inte det. Känner henne inte så väl. Hur som helst för sent nu ändå, tror hon precis tagit sin Procrenspruta... Eller tycker du ändå jag ska säga något till henne nu? Nu får jag lite dåligt samvete när jag börjar fundera närmare på saken. Fick veta det hela iförrgår kväll när hon mejlade mig förtvivlad och vidarebefordrade klinikens planering med läkemedel etc som hon inte fattade nånting av. Jag var själv rätt stressad då (både tidsmässigt och pga min egen beh) och fokuserade mig ffa på att förklara de olika medicinerna för henne (vilket tog lång tid och en del möda. Men insåg samtidigt att det var IVF med egna ägg hon skulle göra.. Men ska man oombedd komma med ett råd - nu som sagt - när hon redan kört igång (bara med Procren än så länge iofs..) Vad tycker du kloka Isis??? Kanske bara gör henne ledsen och oroad om hon ändå inte kan avbryta det hela nu?
  • My turn

Hej -
    Kan inte låta bli att göra ett inlägg. Fyllde nyss 45 och genomgår just nu IVF då både mina FSH värden 3,6 och AMH 5,9 räknas som otroligt bra. Att diskutera att en 46 åring inte bör göra IVF känns som att "snacka bakom ryggen". Inget info om omständigheterna. Har en väninna som blev naturligt gravid vid 47 och födde en frisk son vid 48, otroligt ovanligt men det hände.

Vi alla är så otroligt olika så varje fall bör studeras var för sej. Nu ska jag vänta på BIM den 28:e maj och positivt fokusera då jag låtit åren gå förbi utan att ens försöka bli gravid. Lämnade förra året ett dåligt förhållande så nu eller aldrig. Oftast har vi bättre ekonomi efter 40 års ålder så då är allt värt ett försök innan man går på ÄD.

Håller tummarna till alla oss som kämpar och sänder härmed en massa kärleksfull energi till alla som behöver.

• isisisis

My turn skrev 2009-05-16 23:33:11 följande:

Hej - Kan inte låta bli att göra ett inlägg. Fyllde nyss 45 och genomgår just nu IVF då både mina FSH värden 3,6 och AMH 5,9 räknas som otroligt bra. Att diskutera att en 46 åring inte bör göra IVF känns som att "snacka bakom ryggen". Inget info om omständigheterna. Har en väninna som blev naturligt gravid vid 47 och födde en frisk son vid 48, otroligt ovanligt men det hände. Vi alla är så otroligt olika så varje fall bör studeras var för sej. Nu ska jag vänta på BIM den 28:e maj och positivt fokusera då jag låtit åren gå förbi utan att ens försöka bli gravid. Lämnade förra året ett dåligt förhållande så nu eller aldrig. Oftast har vi bättre ekonomi efter 40 års ålder så då är allt värt ett försök innan man går på ÄD. Håller tummarna till alla oss som kämpar och sänder härmed en massa kärleksfull energi till alla som behöver.
    Att jag kan skriva som jag gör,beror på att jag efter 5 års flitigt läsande
    och samlande av information från olika håll har mycket goda grunder för mina påståenden.
    Alla BM med yrkeskunskap och självaktning bör informera om chanserna för graviditet med IVF efter 40.
    Det finns orsaker till att man har en åldersgräns vid 43.
    Även om du har ett lågt FSH så säger det ingenting om din äggkvalitet!

För att veta din äggkvalitet måste du göra PGD för att urskilja avvikningar.

Att bli naturligt gravid är inte samma sak som IVF.

Vid en IVF behandling är allting konstgjort,och det är större chans att graviditeten lyckas naturligt än vid IVF.

Detta är uppgifter jag fått från IVF Falun bla.

Äggkvaliteten försämras kraftigt efter 41-42 år.

Att lägga pengar på egna IVF är var och ens ensak,men att som IVF klinik ,råda och uppmuntra en 46 åring till IVF UTAN PGD är i min åsikt oproffessionellt.

Snackar skit bakom folks ryggar gör jag inte!
    Jag talar klarspråk!!
  • judith333

Ursäkta, vad står PDG för?

Någon form av ägg-diagnostik gissar jag men jag känner inte igen förkortningen.

• isisisis
    judith333 skrev 2009-05-17 11:27:23 följande:
    Ursäkta, vad står PDG för? Någon form av ägg-diagnostik gissar jag men jag känner inte igen förkortningen.
    Kanske för att du stavat fel?
    PGD
  • judith333
    isisisis skrev 2009-05-17 11:35:00 följande:
    Kanske för att du stavat fel? PGD
    Typ! Tack.
Svar på tråden Hört talas om AMH värde? Istället för FSH?