Hört talas om AMH värde? Istället för FSH?
Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
Vad vet du?
Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
Vad vet du?
På SH tog de AMH-test inför en studie, men testet var anonymt och jag kan inte få reda på resultatet. Tror att det var KI som gjorde själva studien.
Jag har tagit både AMH och FSH på Fertilitetskliniken som finns i Göteborg och Stockholm. provet skickas till England för analys och kostar ett par tusen tror jag.
2 500 kostar det visst nu, kolla deras hemsida:
www.fertilitetscentrum.se/goteborg/&page=utredning
Jag tog AHM-testet på Fertilitetscentrum i Stockholm i juni 2007. Det kostade c:a 2000 kr och de skickade provet till England för analys. Mina värden ansågs vara normala för min ålder (då 42 år), men på den lägre, mindre "hoppfulla" delen av skalan. Jag tycker inte att jag blev så mycket klokare av det svaret. I februari 2008 blev jag "naturligt" gravid (mitt FSH var, den månaden, på 19) och fick en son i oktober. Dessa siffror kan m a o vara en indikation men långt ifrån helt säkra och avgörande.
Jag har tagit FSH,( 5.7) vilket bedömdes vara bra för min ålder, då 40 år, tog vid 41 år AMH-test på fertilitetskliniken i Sthlm eftersom jag visat mig vara svårstimulerad, fixk så dåligt värde på det (0.38) att jag blev nekad fler IVF-försök på RMC i Linköping... Så i mitt fall blev AMH+ålder utslagsgivande trots ett bra FSH-värde...
Nu har jag turen att genom min fru få barn via IVF på henne, vi väntar en liten i slutet av oktober!!
Isis: En kompis som är 46 år och ska till Riga fick det här svaret:
"AMH tests results shows that we can try to make a new IVF attempt with Your eggs (at least we can expect some eggs)"
Vet dock inte hur högt/lågt värdet var och om man även kollat FSH...
Isis: Du sa det. Håller med - men va ska man säga? När folk får såna råd och själva har orealistiska hopp. Hon litar väl på kliniken. Hade hon frågat mig innan så, men nu gjorde hon inte det. Känner henne inte så väl. Hur som helst för sent nu ändå, tror hon precis tagit sin Procrenspruta...
Eller tycker du ändå jag ska säga något till henne nu? Nu får jag lite dåligt samvete när jag börjar fundera närmare på saken. Fick veta det hela iförrgår kväll när hon mejlade mig förtvivlad och vidarebefordrade klinikens planering med läkemedel etc som hon inte fattade nånting av. Jag var själv rätt stressad då (både tidsmässigt och pga min egen beh) och fokuserade mig ffa på att förklara de olika medicinerna för henne (vilket tog lång tid och en del möda. Men insåg samtidigt att det var IVF med egna ägg hon skulle göra.. Men ska man oombedd komma med ett råd - nu som sagt - när hon redan kört igång (bara med Procren än så länge iofs..) Vad tycker du kloka Isis??? Kanske bara gör henne ledsen och oroad om hon ändå inte kan avbryta det hela nu?
Men jag blir så irriterad!