Hört talas om AMH värde? Istället för FSH?
Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
Vad vet du?
Det finns kliniker utomlands som tar prov på AMH istället för FSH,för att bedöma äggreserver och äggledare.
Enligt nya forskarrön ska det vara bättre.
Vad vet du?
Instämmer till fullo!!!!!! I allt!!!!
Hej, jag sökte på AMH-prov och hittade den här tråden.
Har blivit rekomenderad att göra ett AMH- prov för att se om det över huvudtaget är någon idé till att börja med pergo igen.
Är det någon som vet vad värdet ska ligga på för att anses bra.
AMH- provet sa hon att jag kunnde komma upp och ta när som helst. Är det någon annan som har fått att det ska vara någon särskild dag eller så, eller har det ingen betydelse?
Ska också ta ett prov på mensens 3:dje dag, är det det som är FSH? (kommer inte ihåg vad hon sa att det hette).
Någon som vet vad det provet ska ligga på?
Jag är lite drygt 42 år.
Ina 67 skrev 2009-06-09 07:35:02 följande:
Ina67: Har hört att det helst ska vara över 1, men jag hade 0,878 och läkaren sa att de hade en gräns på att få göra IVF på 0,7 så det var inte tillräckligt illa för att de skulle neka mig ialafall. FSH brukar man ta på dag 3 så det var säkert det provet.
Lyckoprinsessan: Vad häftigt att du blev gravid på pergokur 2 trots negativt resultat av IVF. HAr faktiskt själv tänkt be att kanske få köra några pergokurer i sommar när man ändå bara väntar. Har ju kört två pergokurer innan jag gjorde IVF, men vem vet det kanske skulle ha lyckats på kur 3 så det behöver ju inte betyda att pergo inte funkar på mig.
Någon som vet om AMH kan skilja sig beroende på vilken månad man tar provet?
FSH har ju tendens att höjas om man tar provet senare än dag 3.
Vet om att AMH kan man ta när som helst, men jag undrar om kroppen inte ger olika resultat olika månader. Någon som tagit fler AMH- prov?
Hur mycket finns forskat kring AMH? Det är ju en relativt ny mätningsmetod vad jag fått höra.
Jag är 35 och mitt FSH ligger inom normalspann. AMH:t var väldigt lågt, dvs. ngt på 0, 5.
Missne: Vet du om läkarna har olika åsikter om hur lågt får vara för att göra IVF? Skiljer sig det på olika kliniker också?
rucolla: Jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men jag vet de som fått göra IVF trots att AMH-provet varit lägre än gränsen för att man varit ung. Tror att man väger samman den info man har om FSH och tidigare resultat av stimulering äggstockarnas utseende och antal vilande folliklar innan man nekar ett IVF. Dessutom kan det mycket väl vara olika på olika kliniker.
Jag har en liten fundering på om AMH värdet kan skilja beroende på vad man väger, ska fråga det när jag får svar eller är det någon som vet som fått olika.
Man brukar ju rekomendera överviktiga att gå ner i vikt för att då öka chanserna till att bli gravid, så det borde ju påverka värdet tycker jag (lite spekulation från min sida bara).
Ina67: Som jag har förstått så ändras inte AMH-värdet till det bättre till skillnad från FSH som kan ändras från månad till månad. Det är därför man tar AMH-värde för att det är mer säkert tecken på hur åldrade äggstockarna är. Men fråga gärna läkaren.
Judith333: Stort grattis till din kommande bebis i juli. Själv får jag min krabat i början på december. Ha det så gott.
Bette
Hej alla,
Vill bara säga er att jag har ett extremt lågt AMH på 0,267 men blev helt fantastiskt nog gravid på 5:e försöket. Visst, det ger en indikation men det samtidigt säger läkarna att inte ens de kan förklara varför vissa inte blir gravida med toppägg och vissa blir gravida som både har få och kanske inte så bra ägg. Jag har fått ut ca 4-6 ägg varje gång som räknas som ganska få med tanke på högsta dos menompur, dock har det inte varit något fel på kvalitéen. AMH-värdet visar ju bara äggstocksreserven och inte kvalitén.
Amh provet visade ett bra resultat, det låg på 1,3. Har idag varit och lämnat prov för FSH får se vad det visar.
Någon som vet vad FSH värdet ska ligga på?
Längst ner på denna sida finns info om olika hormonvärden:
www.vll.se/default.aspx&refid=28250
(Viss reservation för att olika sjukhus tycks ange mätvärdena på olika sätt.)
Ina 67 skrev 2009-06-29 20:52:19 följande:
tjing: Tack för länken