• Trinity78

Dialekter

Själv är jag stolt Västgöte, född och uppväxt i Lidköping. Min pappa har lärt mig en massa lustiga västgötska ord som väldigt få andra förstår: feschla, dröschla, klenig, trö, öffsadrôpp m.fl.

Vad har ni andra för dialektala hyss för er?

• Svar på tråden Dialekter
  • Alvi

Tja, hyss och hyss... Är från Sthlm , bosatt i Småland, och har nyligen insett att jag o maken säger "DURR"....... istället för "dörr".... *ryyser*

• Den där Linn

Je e fra Övik, så här tale vi Nårrländska =)

• Alvi

Måste bidra med vad man hörde på mina somrars paradis, Rullsand... som ligger ett par mil söder om Gävle... Om man skulle hålla sina undringar för sig själv fick man höra "Skitilä, duulå...!"....

• Quack

Hm, jag är finlandssvensk så jag låter som ett mumintroll då jag pratar... Eller i allafall nästan som ett sådant!
    Säger halare istället för overall och roskis istället för pappaerskorg + en massa andra konstigheter...Finns ett litet lexikon i finlandssvenska i mitt krypin.
    På dagis trodde de att min 5 åring talade finska när även han använder dessa ord .

• Trinity78

Här kommer en klassiker: Uttalas det "kex" eller "tjex"? Jag, som sagt, är från Västergötland så jag uttalar det så klart "tjex" men det brukar vara en het diskussion mellan mig och min sambo som är från Linköping. Fredrik Lindström (min språkguru) har sagt att det mest svenska är att uttala det "tjex" eftersom det är ett låneord från engelska (cakes).

Det vanligate mönstret i svenskan för k före vokal är att k-ord vars första vokal är e, i, y, ä och ö uttalas med tj-ljud (kind, kika, kedja m.fl.) medan övriga vokaler ger uttal med /k/. Vissa lånord följer originalspråkets uttal, medan andra försvenskas. Och rätt ofta kan båda uttalen förekomma, ett som följer originalspråket (kex med k-ljud som i eng. cakes) och ett som försvenskats (kex med tj-ljud).

De som uttalar med hårt k är alltså bakåtsträvare.

• Alvi

Trinity: Nej, såhär är det. I Stockholm uttalar man med hårt K, och i Stockholm talar man rikssvenska, och rikssvenska är det RÄTTA uttalet. DU uttalar FEL!!

• Trinity78

Ha! Det är bara som ni tror! Du vet väl att Sveriges vagga egentligen ligger i Västergötland?

• MINI25

Människor, champignon, champagne med hårt eller mjukt sch-ljud?

....Mjukt såklart!!

Hur uttalar du talet 20????

Å förresten: det heter inte bäääch. Det heter beeesch. Och stavas beige. Jag blir så trött.

• Trinity78

Fniss Det är bara att börja uttala orden som vi gör. Jag kan gladeligen hjälpa dig.
    Tro mig, jag tycker inte västgötska är nån fin dialekt. Otroligt bonnig och ful är den, men det finns ju värre. *hostskånskahost*

Svar på tråden Dialekter