• Anonym (time care vård??­)
    Äldre 28 Apr 14:56
    24400 visningar
    26 svar
    26
    24400

    "time care" schemaläggning?? HJÄLP!Vården!

    Har en hemsk ångest över en sak!! HJÄLP MIG!

    Vi har ett vanligt 6 veckors schema på mitt jobb-äldreomsorgen.
    Så det är rullande samma rad 6 veckor o sen börjar det om samma rad 6 veckor-jag VET alltså redan nu hur jag kommer att jobba ett halvår fram tex!!
    all väl så långt! MEN HJÄLP MIG.

    Snart ska vi göra om vårt arbete o få "time care" man lägger alltså NYTT schema var 6e vecka alternativt var 8e eller så. Då vet jag alltså bara mitt schema några veckor fram o sen det som kommer efter det vet jag ju aldrig hur det blir.

    HUR fan gör man då -jag som har så mycket föräldradagar sparat o vill ta ut då o då-tex jular o för den delen när som helst??
    Sånt ska lämnas in MINST 2 månader i förväg -hur blir det då? För jag kommer ju aldrig veta säkert hur jag jobbar då??

    Plus att arbetsplatsen kommer att ha så att ALLA ska jobba en storhelg/år minst,Men jag som nu faktiskt har rätt att ta FL då-hur blir det för mig?
    Har ju faktiskt sparat dagar just FÖR att få vara med mina barn!! O FL har man ju rätt till?

    Kan tillägga att bara jag har småbarn o FL att ta ut-vi är ca 13 på arbplatsen.

    Detta ger mig ångest o jag mår faktiskt jättedåligt för detta.Jag kan inte fråga chefen-han vet ej eller kan ej förklara-har försökt!

    Snälla vad göra?

  • Svar på tråden "time care" schemaläggning?? HJÄLP!Vården!
  • Anonym (time care vård??­) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 15:04
    #1

    måste finnas flera mammor som jobbar i vården o har detta shemasystem redan-HUR gör ni??

  • Anonym (time care vård??­) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 15:11
    #2

    snälla...........

  • Anonym
    Äldre 28 Apr 15:26
    #3

    Hej!

    Vi har TimeCare på min arbetsplats!
    Jag kan förklara lite kortfattat hur vi gör:

    GRUNDERNA
    *Vi har alla 15 ett likvärdigt 6-veckors schema.
    *Både dagar och kvällar ingår på detta 6-veckors schema.
    *Vi är schema lagda var 3:dje helg.
    *Storhelgerna kommer som dom kommer om man säger så, 6-veckors schemat
      rullar bara på.

    TIME CARE
    I slutet av varje månad går vi igenom den kommande månaden.
    Man "lägger sig" för en månad i taget.
    Vi utgår ALLTID från grundschemat.

    T.ex vill jag en månad lägga mig på varje helg för att få vara ledig mer på vardagarna kan jag göra det.
    Men det innebär ju att någon vill "släppa" på sina helger och att någon vill "plocka upp" min vardagar som jag vill vara ledig istället.

    När det gäller "storhelgerna" finns det oftast dom som vill jobba för att dom vill tjäna lite extra pengar i OB och sen finns det dom som tycker att ledigheten är viktigar.

    Om vi får problem i schemat vi lägger för månaden så går vi bara tillbaka till GRUNDSCHEMAT!!
    Därför är det extra viktigt att ha ett fungerande grundschema.
    Alltså ingen på min arbetsplats som inte vill göra några ändringar behöver göra det.
    Dom som vill ändra och byta kan göra det om dom är flera som vill byta och ändra.

    Vi försöker att planera in semester, komp.ledigt och föräldraledigt i den mån det går.
    Men även när schemat är lagt för månaden kan man begära ledigt.
    Då får man höra om någon frivillig vill gå in och ta den dagen annars får man ringa in en timvikarie.

    Hoppas jag kunnat hjålpa dig lite.....

    Fråga gärna mer om du vill!

  • Anonym (time care vård??­) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 15:31
    #4

    okej-för jag HAR ju rätt att ta FL -det är ju enligt lagen min rätt!!
    O inte kan jag kräva att mina arbkamrater ska täcka upp för det!? Då måste man ha vikarie........så man får ta in det alltså?
    Vi har fattat att det inte tas in vik utan att bara vi som jobbar ska täcka upp för varann...
    O FL ska ju sökas minst 2mån i förväg-det blir ju inte så nu...
    tack för svaret!!

  • Anonym
    Äldre 28 Apr 15:40
    #5

    Självklart har du rätt till dina föräldradagar!!!!!
    I första hand skall man låta övrig personal "plocka på sig" dagar då det behövs vikarier.
    Finns det ingen som vill ha dessa dagar så självklart får du ringa in en vikarie!
    Du får ringa in vikarie vid FL, semesterdagar, sjukskrivning.
    Men kommer du "plötsligt på att du bara vill göra ett byte för att få en ledig dag (utan att t.ex ta en semesterdag) då måste det finnas någon som vill "plocka upp" din dag.
    Annars kan din chef/samordnare neka dig det.
    För vid sånna tillfällen kan man inte räkna med att få ta in en vikarie.
    Finns inget som säger att ni ALLTID skall täcka upp för varandra.
    Men av egen erfarenhet gör jag det när jag kan för att jag vill kanske samla på mig dagar som jag vill ta ut när jag bättre behöver dom om du förstår?


    När det gäller dina föräldra dagar så är det ju bara att du pratar med din chef om hur det ligger till.
    Vi löser det genom att:
    T.ex jag kommer på i mitten av månaden att jag vill ha en FL dag eller en sem dag.
    Då kollar jag med mina kollegor om någon vill "plocka upp" den dagen?
    Vill ingen så ringer jag in en vikarie, för det har jag laglig rätt till.
    Detta har aldrig varit något problem hos oss.

    Hoppas verkligen att det löser sig för Dig!

    TimeCare är ju egentligen ett väldigt bra system!
    Jag jobbar gärna lite extra dagar på helgen när min man är hemma med barnen och sen passar jag på att ta ut dom vid lov och studiedagar.


     

  • Anonym (en som jobbar­)
    Äldre 28 Apr 15:47
    #6

    Måste bara kommentera TS oro för storhelgerna... Även de som INTE har barn kan ju vilja vara lediga en jul, men om ALLA föräldrar begär FP i god tid så får ju arbetsgivaren inte neka. Det blir lite orättvist liksom, för då får kasnek icke-föräldrarna ingen semester.

    Tänk inte bara på dig själv, men hoppas ändå det löser sig med schemat! Jag brukar få mitt ungefär en månad i förväg, har funkat fint, förutom att det är svårt att planera semestrar, men jag är vikarie och kan inte riktigt klaga...

  • Anonym
    Äldre 28 Apr 15:56
    #7

    Måste bara få göra ett inlägg!!

    När det gäller scema och arbetstider är man sig själv närmast!

    Jag förstår TS fullt ut för hon tänker på sina barn!
    Självklart skall det inte "gå ut över" dom som av en eller annan andledning inte har barn!

    Men precis som jag skrev innan så är det viktigt att ha ett väl fungerande grundschema att falla tillbaka på om det bli för mycket tjat eller konflikter vid schema läggningen!

    Just när det gäller stor helger så finns det dom som gärna jobbar för pengarnas skull,
    man kanske har barn som är hos sin mamma eller pappa över julen och då kanske man känner att man lika väl kan jobba, eller man skall resa bort och behöver verkligen vara ledig, man kanske har jobbat många storhelger ett år och värderar ledigheten högt, kanske finns det vikarier som läser som vill jobba under storhelger för då ger det lite extra pengar osv osv.

    Man kan göra så under semester perioden t.ex juni, juli och augusti att man bestämmer att då följer man grunschemat och byten är ej tillåtna!
    För att det förenklar semesterplaneringen och underlättar vikarie inskaffningen.

  • Anonym (chef)
    Äldre 28 Apr 16:17
    #8

    Hos oss funkar det så att man måste begära FL minst två månader innan, sen lägger man in det i schemaplaneringen också. Men har du inte begärt ledigheten separat i systemet senast två månader innan så är du inte garanterad ledigheten.

    Sen brukar såna här saker lätt leda till konflikter i en arbetsgrupp, om en person tar FL varje storhelg, jag har sett människor bli mer eller mindre utstötta för att de anses som egoistiska och icke samarbetsvilliga. Det är något du bör ha i åtanke också, om det inte är poppis i din arbetsgrupp att jobba såna helger.

  • Anonym
    Äldre 28 Apr 16:26
    #9

    Jag är själv samordnare i mitt arbetslag och jag vet att i en väl fungerande arbets grupp går detta "problem" att lösa.
    Vet inte hur det ser ut på vikarie fronten för er del men vi har  inga problem att få vikarier som arbetar storhelger!
    Många som läser vill just ha dessa helger för det ger mer pengar och det är då dom är lediga från skolorna.
    Som läget ser ut på arbetsmarknaden idag borde det inte vara några problem att "skola in" nya tim vikarier.
    När Du sedan vill andvända dig av dina semester dagar eller FL.dagar är helt upp till dig.
    Någon vill ha längre semester på sommaren, någon vill ta en dag då och då och någon vill inte arbeta helger.
    Detta styrs ju ofta av hur ens livssituation ser ut för tillfället.

    Grunderna för att få ett väl fungerande sysytem med TimeCare är:

    VÄL FUNGERANDE GRUNDSHEMA
    (att gå tillbaka till om det blir konflikter som ej går att lösa)

    REGLER FÖR VIKARIEINSÄTTNING, LEDIGHET, SJUKDOM, VAB M.M.
    (som gruppen tillsammans med chef/samordnare har beslutat

  • Anonym (chef)
    Äldre 28 Apr 16:29
    #10
    Anonym skrev 2009-04-28 16:26:31 följande:
    Jag är själv samordnare i mitt arbetslag och jag vet att i en väl fungerande arbets grupp går detta "problem" att lösa.Vet inte hur det ser ut på vikarie fronten för er del men vi har  inga problem att få vikarier som arbetar storhelger!Många som läser vill just ha dessa helger för det ger mer pengar och det är då dom är lediga från skolorna.Som läget ser ut på arbetsmarknaden idag borde det inte vara några problem att "skola in" nya tim vikarier.När Du sedan vill andvända dig av dina semester dagar eller FL.dagar är helt upp till dig.Någon vill ha längre semester på sommaren, någon vill ta en dag då och då och någon vill inte arbeta helger.Detta styrs ju ofta av hur ens livssituation ser ut för tillfället.Grunderna för att få ett väl fungerande sysytem med TimeCare är:VÄL FUNGERANDE GRUNDSHEMA(att gå tillbaka till om det blir konflikter som ej går att lösa)REGLER FÖR VIKARIEINSÄTTNING, LEDIGHET, SJUKDOM, VAB M.M.(som gruppen tillsammans med chef/samordnare har beslutat
    Där jag arbetar så håller det inte budgetmässigt att ta in timvikarier för att kompensera för att personal begärt FL, sånt ska planeras in i schemat och täckas av ordinarie personal.

    Som du skriver så är det självklart så att det fungerar i en väl fungerande arbetsgrupp, men tyvärr så är det inte alltid en sån grupp man har...
Svar på tråden "time care" schemaläggning?? HJÄLP!Vården!