• Bumms

    Fler som börjar gonal-f i dagarna??

    Hej hej

    Jag började med Gonal-f sprutor i måndags och undrar om det är fler därute som börjat i dagarna eller är på gång och vill följas åt?!


     


     


    Milos Mamma
  • Svar på tråden Fler som börjar gonal-f i dagarna??
  • Mysmamman

    Hej tjejer!

    Jag hade lyckan att bli gravid på första försöket med gonal-f. Med Pergon var det ingen tillväxt alls. Är nu inne i v.6 och ett litet hjärta pickar i magen. Obeskrivlig lycka, men fortfarande oro. Nu önskar jag av hela mitt hjärta att det går bra hela vägen.

    Lycka till tjejer, ge inte upp!!

    Kramar

  • Bumms
    Mysmamman skrev 2009-05-25 19:58:13 följande:
    Hej tjejer!Jag hade lyckan att bli gravid på första försöket med gonal-f. Med Pergon var det ingen tillväxt alls. Är nu inne i v.6 och ett litet hjärta pickar i magen. Obeskrivlig lycka, men fortfarande oro. Nu önskar jag av hela mitt hjärta att det går bra hela vägen.Lycka till tjejer, ge inte upp!!Kramar
    GRATTIS GRATTIS! Gu va skoj, du inbringar lite hopp! Lycka till nu, du ska se att pyret håller sig fast!!
    Milos Mamma
  • Rosesarered

    Hej tjejer,

    Jag och min man började försöka får barn 2006. 2007-2008 blev vi utredda i Sthlm. Gick på pergo 2 kurer och försökte hemma utan resultat och 1 pergokur med insemination utan resultat.
    Efter det flyttade vi 60 mil och la ner projektet 1 år, både pga av flytt och stress.
    Nu har vi känt oss redo igen och varit på vårt första möte hos läkaren.
    På första mötet blev jag lite yr av alla intryck och hann inte fråga så mycket då han satte mig på en Gonal F kur.
    Varför fick jag denna "kur/spruta" egentligen? Mina cyklar varierar från allt mellan 30-83 dagar. Kan det vara därför?
    Och hur många olika tillväga gångsätt kan man egentligen prova innan man ger sig på IVF? Pergo, Gonal F, vad finns det mer?
    Fick lite krupp när jag hörde att pennan kostade 4000! Men hörde att man endast betalar 1800:- och sedan infaller högkostnadsskyddet. Vad kostar pennan sedan?

    Mycket frågor, men som sagt, blev lite snurrig hos läkaren.

    Tack!

  • Bumms
    Rosesarered skrev 2009-06-07 22:50:55 följande:
    Hej tjejer,Jag och min man började försöka får barn 2006. 2007-2008 blev vi utredda i Sthlm. Gick på pergo 2 kurer och försökte hemma utan resultat och 1 pergokur med insemination utan resultat.Efter det flyttade vi 60 mil och la ner projektet 1 år, både pga av flytt och stress. Nu har vi känt oss redo igen och varit på vårt första möte hos läkaren.På första mötet blev jag lite yr av alla intryck och hann inte fråga så mycket då han satte mig på en Gonal F kur. Varför fick jag denna "kur/spruta" egentligen? Mina cyklar varierar från allt mellan 30-83 dagar. Kan det vara därför?Och hur många olika tillväga gångsätt kan man egentligen prova innan man ger sig på IVF? Pergo, Gonal F, vad finns det mer?Fick lite krupp när jag hörde att pennan kostade 4000! Men hörde att man endast betalar 1800:- och sedan infaller högkostnadsskyddet. Vad kostar pennan sedan?Mycket frågor, men som sagt, blev lite snurrig hos läkaren.Tack!
    Läkare gör lite olika men jag fick 3 pergokurer, 3 gonal-f kurer och nu väntar IVF till hösten för oss, så han har gått vidare med nästa behandling efter 3 misslyckade försök. Men jag vet massor med folk som ätit pergotime i flera, flera månader.

    Jag tror du fått gonal-f pga dina varierande menscykler, du har inte fått någon diagnos? Jag själv har PCO och har väldigt oregelbunden menscykel.

    Pennan kostar tyvärr massor, men som "tur" så kommer man fort upp i högkostnad och kan ett år efter plocka ut sprutor helt gratis!!

    Hoppas du lyckas med sprutorna och slipper IVF, jag bävar med både förhoppningar och ångest inför höstens IVF start

    Tjing
    Milos Mamma
  • Rosesarered

    Vår diagnos är "förklarligt barnlösa".

    "Pennan kostar tyvärr massor, men som "tur" så kommer man fort upp i högkostnad och kan ett år efter plocka ut sprutor helt gratis!!"
    Inte förrens ett år efter? Så man skall alltså betala 1800:- varje gång i 1 år. Sen får man dem gratis?
    Förvirrad!

    Jag hoppas också att vi lyckas med sprutorna! Finns det någon statistik på att folk lyckas lättare med dessa än med pergotime?

    I Sthlm gick vi till en privatklinik och var inte överförtjusta i dem, dels för att dom "flummade" runt och inte direkt var tydliga med vad som var vad och vad som gällde. Åt pergotime och köpte en annan slags spruta med fyra små flaskor i som jag dock aldrig behövde ta. Vad kan det ha varit?

  • sponen

    HEj
    Alla
    JAg ahr varit dålig på att skriva men jag bröjade med menopur och gjorde en insem 30 maj, nu väntar jag på mensen på onsdag, jag har inga känningar så den kommer säkert komma som den brukar, jag blir så nojig med allt med insem som jga torr gick fel att provet var för dåligt och osv, men man måste väl lite på läkaren att han inte hade insemenierat om det var ett dåligt prov, har ju bara tre gratis, men fick fram två äggblsåor på 15 och 16 mm 4 dagar innan äl och tydligt äl teckan. Får se hur vi gör nästa omgång om vi kör en insem till och sedan en gång själva och sparar på sista insem till hösten. Sedan kommer han nog att sätta oss i kö till IVF,

  • have a nice day

    Här är en till som håller på med gonal-f nu..har tyvärr inte lyckats få fram några äggblåsor som drar ifrån de andra ännu..
    Räknas de försök som får avbrytas pga inga äggblåsor eller för många äggblåsor??

  • yttik
    Rosesarered skrev 2009-06-08 07:03:49 följande:
    Vår diagnos är "förklarligt barnlösa". "Pennan kostar tyvärr massor, men som "tur" så kommer man fort upp i högkostnad och kan ett år efter plocka ut sprutor helt gratis!!"Inte förrens ett år efter? Så man skall alltså betala 1800:- varje gång i 1 år. Sen får man dem gratis?Förvirrad!Jag hoppas också att vi lyckas med sprutorna! Finns det någon statistik på att folk lyckas lättare med dessa än med pergotime?I Sthlm gick vi till en privatklinik och var inte överförtjusta i dem, dels för att dom "flummade" runt och inte direkt var tydliga med vad som var vad och vad som gällde. Åt pergotime och köpte en annan slags spruta med fyra små flaskor i som jag dock aldrig behövde ta. Vad kan det ha varit?
    Vi har hämtat ur 2 sprutor. Andra sprutan gav vi runt 300 för så det blir rabatterat pris redn efter första sprutan du betalt.
  • yttik
    Rosesarered skrev 2009-06-08 07:03:49 följande:
    Vår diagnos är "förklarligt barnlösa". "Pennan kostar tyvärr massor, men som "tur" så kommer man fort upp i högkostnad och kan ett år efter plocka ut sprutor helt gratis!!"Inte förrens ett år efter? Så man skall alltså betala 1800:- varje gång i 1 år. Sen får man dem gratis?Förvirrad!Jag hoppas också att vi lyckas med sprutorna! Finns det någon statistik på att folk lyckas lättare med dessa än med pergotime?I Sthlm gick vi till en privatklinik och var inte överförtjusta i dem, dels för att dom "flummade" runt och inte direkt var tydliga med vad som var vad och vad som gällde. Åt pergotime och köpte en annan slags spruta med fyra små flaskor i som jag dock aldrig behövde ta. Vad kan det ha varit?
    Vår läkare gav oss en procentsats just jämförelse mellan Pergo och Gonal F, men glömsk som jag är minns jag inte vad han sa...men det var goda hanser i alla fall. pergo funkade inte alls på mig, men med Gonal F blev jag gravid på andra sprutomgången. All lycka till!
Svar på tråden Fler som börjar gonal-f i dagarna??