• Fröken Juni

Femibion

Försöker få svar inne i detta forum istället då.

Ska man börja äta Femibion på cykeldag 1 eller kan man börja närsom? Hittar ingen information om det.

Sedan får jag ingen klarhet i hur mycket folsyra Femibion innehåller för på dess hemsida så står det två skilda saker. Det står överst på dess hemsida att de innehåller 800 ug folsyra och längre ner på samma sida att de innehåller 400 ug folsyra och 400 ug metafolin. Och då kommer genast nästa fråga, vad är metafolin för något då?

Enligt socialstyrelsen så är RDI av folsyra 500 ug per dag och då verkar Femibion på 800 ug folsyra per dag vara på tok för mycket eller på 400 ug per dag för lite. Så varför skulle då Femibion vara så mycket bättre än exempelvis Tillval folsyra som dessutom är mycket billigare?

• Svar på tråden Femibion
  • Galatea

Du kan börja äta när som helst!
    I kroppen metaboliseras folsyra till den biologiskt aktiva formen folat. Metafolin är emellertid kroppens egna folat. Metafolin är alltså mer direkt tillgänglig för kroppen och metaboliseras också bättre än folsyra. I Femibion har du 400 ug av vanlig folsyra och 400 ug av metabolin så att även kvinnor som inte kan metabolisera folsyra optimalt ändå kan få tillräckligt med folat.
    Jag har ätit Femibion sen innan graviditeten och äter nu Femibion 400 + DHA (är i v. 27).

• Fröken Juni
    Galatea skrev 2009-04-30 19:55:41 följande:
    Du kan börja äta när som helst!I kroppen metaboliseras folsyra till den biologiskt aktiva formen folat. Metafolin är emellertid kroppens egna folat. Metafolin är alltså mer direkt tillgänglig för kroppen och metaboliseras också bättre än folsyra. I Femibion har du 400 ug av vanlig folsyra och 400 ug av metabolin så att även kvinnor som inte kan metabolisera folsyra optimalt ändå kan få tillräckligt med folat. Jag har ätit Femibion sen innan graviditeten och äter nu Femibion 400 + DHA (är i v. 27).
    Betyder metabolisera att kroppen upptar eller omvandlar?

Jag har inte fått koll på hur mycket folsyra Femibion innehåller då det framgår två skilda saker på dess hemsida. Först nämner dem 800 ug folsyra och längre ner 400ug folsyra så man blir ställd av hur mycket det är egentligen är.

Du känner inga biverkningar av det? Eller det kanske är en omöjlighet.

Tackar för ditt svar.
  • Galatea

Om man läser på bipacksedeln i förpackningen så säger den 400 ug av varje. Jag litar mer på den än det som står på hemsidan...
    Metabolisera betyder omvandla.
    Nej, jag har inte fått några biverkningar av det (förutom mycket hårda naglar )

• Fröken Juni
    Galatea skrev 2009-05-01 09:14:00 följande:
    Om man läser på bipacksedeln i förpackningen så säger den 400 ug av varje. Jag litar mer på den än det som står på hemsidan...Metabolisera betyder omvandla.Nej, jag har inte fått några biverkningar av det (förutom mycket hårda naglar )
    Men 400 ug är för liten mängd enligt socialsytelsens rekommendationer. Det ska tydligen vara 500 ug.
    Är då Femibion så bra att det är värt sitt pris när man inte får i sig den mängd man bör för att ge graviditeten en så bra chans som möjligt?
  • Galatea

Hej igen!!!
    Folsyra omvandlas till folat i kroppen och metafolin är redan ett folat och tas alltså upp direkt utan omvandling. Så om man tar 400 ug folsyra + 400 ug metafolin så får man ju garanterat i sig metafolinet + att kroppen omvandlar iaf en del av folsyran. Då får man ju i sig tillräckligt.

• Fröken Juni
    Galatea skrev 2009-05-02 16:06:35 följande:
    Hej igen!!!Folsyra omvandlas till folat i kroppen och metafolin är redan ett folat och tas alltså upp direkt utan omvandling. Så om man tar 400 ug folsyra + 400 ug metafolin så får man ju garanterat i sig metafolinet + att kroppen omvandlar iaf en del av folsyran. Då får man ju i sig tillräckligt.
    Men då blir det motsatta, att man får i sig för mycket.
  • Galatea

Ja, om kroppen kan omvandla all folsyra (inte alla som kan det) så blir det för mycket, men jag tror att överskottet kissas ut eftersom det är vattenlösligt. Sen kan man ju alltid fundera på om nåt är bra i för stor mängd, men jag har iaf ätit det och äter det fortfarande

• KickiÖ

Jag gick till apoteket igår och skulle fylla på mitt fembion 400+DHA förråd och då sa apoteksbiträdet att de har slutat tillverka det till apoteket! De kommer alltså inte ha det längre. Är det nån som vet om det finns nån annanstans, kanske på hälsokosten? Trist när man har käkat det hela grav och tänkt fortsätta. Jag är i v. 31 nu.

Svar på tråden Femibion