• Fröken Juni

Femibion

Försöker få svar inne i detta forum istället då.

Ska man börja äta Femibion på cykeldag 1 eller kan man börja närsom? Hittar ingen information om det.

Sedan får jag ingen klarhet i hur mycket folsyra Femibion innehåller för på dess hemsida så står det två skilda saker. Det står överst på dess hemsida att de innehåller 800 ug folsyra och längre ner på samma sida att de innehåller 400 ug folsyra och 400 ug metafolin. Och då kommer genast nästa fråga, vad är metafolin för något då?

Enligt socialstyrelsen så är RDI av folsyra 500 ug per dag och då verkar Femibion på 800 ug folsyra per dag vara på tok för mycket eller på 400 ug per dag för lite. Så varför skulle då Femibion vara så mycket bättre än exempelvis Tillval folsyra som dessutom är mycket billigare?

• Svar på tråden Femibion
  • Minnie69

Verkar som man pinkar ut överskottet. Jag har själv knaprat 800 innan och under de första 12 veckorna och finner frågan intressant. Jag valde den högre dosen först efter att ha läst att det fanns indikationer på att ett högt intag hade positiv effekt på fertiliteten och börjar man stirra mot 40 strecket så vill man på alla sätt "hjälpa till" . Sedan blev det ju så att man fortsatte med femibion 800 efter plusset av bara farten.

• Fröken Juni
    KickiÖ skrev 2009-05-02 16:55:59 följande:
    Jag har varit inne på deras hemsida (femibion) och ställt frågan direkt till företaget. Vi får se om jag får svar....
    Ser fram emot att få höra svaret ifall du får något.
  • Fröken Juni
    Minnie69 skrev 2009-05-02 17:06:16 följande:
    Verkar som man pinkar ut överskottet. Jag har själv knaprat 800 innan och under de första 12 veckorna och finner frågan intressant. Jag valde den högre dosen först efter att ha läst att det fanns indikationer på att ett högt intag hade positiv effekt på fertiliteten och börjar man stirra mot 40 strecket så vill man på alla sätt "hjälpa till" . Sedan blev det ju så att man fortsatte med femibion 800 efter plusset av bara farten.
    Jag är ändå ändå rädd att det kan ha en negativ inverkan på en graviditet, att bebisen ska ta skada av för mycket.
  • KickiÖ

´Jag lär väl inte få svar förrän nästa vecka, men så fort jag hör något, lägger jag in det här! Ha en trevlig lördagskväll!

• Minnie69
    Fröken Juni skrev 2009-05-02 17:11:29 följande:
    Jag är ändå ändå rädd att det kan ha en negativ inverkan på en graviditet, att bebisen ska ta skada av för mycket.
    Jag tycker att jag läste väldigt mycket om det då jag hade samma oro och kunde inte hitta några indikationer på att ett överintag på några hundra ug. Notera att hon som frågar i den länk jag lade ovan har tagit extremt stor "överdos" och tagit mer än tio gånger den rekommenderade dagsdosen, ändå får hon beskedet att det bara skulle kunna vara negativt att det kan bli svårare att upptäcka brist av vitamin B12.

Tror mig även ha läst att det kunde minska upptaget av zink om man överdoserar väldigt, får kolla och återkomma. Men även det borde inte vara något problem med detta mycket modesta "över gränsen intag". Jag vet även när jag läste på om det hela att det fanns högre gränser i andra länder och att det pågår diskussioner om att vår gräns som livsmedelsverket satt är för låg. Det var den avgörande faktorn för att jag valde att köra på med 800.
  • Bavaria Blue

Jag bor i Tyskland och här rekomenderas att äta Femibion under hela grav + ammningen. Det finns även tva olika sorter, en för de första 12 v och en efter v 13 som även innehaller Omega 3. Min läkare säger att allt som man ska behöva finns i Femibion, sa inga andra kosttillskott ska vara nödvändiga.

Här finns det fortfarande pa 'alla' apotek, även pa nätet. Kolla om tex www.mycare.de levererar till Sverige. Där är det 10 ? billigare än om man köper pa ett vanligt apotek (i Tyskland).

• Minnie69

En annan sak är också att folsyra förbättrar upptaget av järn, mycket bra i gravidsammanhang

• Fröken Juni
    Minnie69 skrev 2009-05-02 17:29:33 följande:
    Jag tycker att jag läste väldigt mycket om det då jag hade samma oro och kunde inte hitta några indikationer på att ett överintag på några hundra ug. Notera att hon som frågar i den länk jag lade ovan har tagit extremt stor "överdos" och tagit mer än tio gånger den rekommenderade dagsdosen, ändå får hon beskedet att det bara skulle kunna vara negativt att det kan bli svårare att upptäcka brist av vitamin B12.Tror mig även ha läst att det kunde minska upptaget av zink om man överdoserar väldigt, får kolla och återkomma. Men även det borde inte vara något problem med detta mycket modesta "över gränsen intag". Jag vet även när jag läste på om det hela att det fanns högre gränser i andra länder och att det pågår diskussioner om att vår gräns som livsmedelsverket satt är för låg. Det var den avgörande faktorn för att jag valde att köra på med 800.
    Men nyligen så höjde ju Socialstyrelsen gränsen från 400 ug per dag till 500 ug folsyra. Minns inte om det var sommaren -08 eller om det var nu i våras som det ändrades.
  • Fröken Juni

Bavaria Blue skrev 2009-05-02 17:30:38 följande:

Jag bor i Tyskland och här rekomenderas att äta Femibion under hela grav + ammningen. Det finns även tva olika sorter, en för de första 12 v och en efter v 13 som även innehaller Omega 3. Min läkare säger att allt som man ska behöva finns i Femibion, sa inga andra kosttillskott ska vara nödvändiga. Här finns det fortfarande pa 'alla' apotek, även pa nätet. Kolla om tex www.mycare.de levererar till Sverige. Där är det 10 ? billigare än om man köper pa ett vanligt apotek (i Tyskland).
    Jo, det vet jag att det finns. Men frågan är om Femibion 800 som man tar under dem första 12 veckorna av graviditeten eller då man planerar en graviditet är en för hog dos av folysra som är sund för en själv och ett foster.

Vad jag vet så innehåller inte Femibion järn som man oftast som gravid behöver runt mitten av graviditeten, man ska dock inte börja mixtra med järntabletter utan att en BM/läkare sagt till om det.
  • Fröken Juni
    Minnie69 skrev 2009-05-02 17:31:06 följande:
    En annan sak är också att folsyra förbättrar upptaget av järn, mycket bra i gravidsammanhang
    Det vet jag också. Jag led av anemi under min senaste graviditet och blev då uppmuntrad av min BM att fortsätta med folsyra tabletterna graviditeten ut. Då fanns inte Femibion utan då åt jag Tillval Folsyra, men dem innehåller så mycket kemiska ämnen som jag helst inte vill stoppa i mig.
Svar på tråden Femibion