• Fröken Juni

Femibion

Försöker få svar inne i detta forum istället då.

Ska man börja äta Femibion på cykeldag 1 eller kan man börja närsom? Hittar ingen information om det.

Sedan får jag ingen klarhet i hur mycket folsyra Femibion innehåller för på dess hemsida så står det två skilda saker. Det står överst på dess hemsida att de innehåller 800 ug folsyra och längre ner på samma sida att de innehåller 400 ug folsyra och 400 ug metafolin. Och då kommer genast nästa fråga, vad är metafolin för något då?

Enligt socialstyrelsen så är RDI av folsyra 500 ug per dag och då verkar Femibion på 800 ug folsyra per dag vara på tok för mycket eller på 400 ug per dag för lite. Så varför skulle då Femibion vara så mycket bättre än exempelvis Tillval folsyra som dessutom är mycket billigare?

• Svar på tråden Femibion
  • Fröken Juni
    KickiÖ skrev 2009-05-02 16:36:30 följande:
    Jag gick till apoteket igår och skulle fylla på mitt fembion 400+DHA förråd och då sa apoteksbiträdet att de har slutat tillverka det till apoteket! De kommer alltså inte ha det längre. Är det nån som vet om det finns nån annanstans, kanske på hälsokosten? Trist när man har käkat det hela grav och tänkt fortsätta. Jag är i v. 31 nu.
    Man kan beställa det på deras hemsida www.femibion.se

Vet du varför det slutat tillverka det?
  • Galatea

Vad konstigt...jag såg en annons om just 400 ug + DHA i en gravidtidning för max en månad sen. Gör de reklam för nåt som inte tillverkas längre?!

• Galatea

Kanske är det för få som köper det på Apoteket eftersom det är så dyrt.

• Fröken Juni
    Galatea skrev 2009-05-02 16:24:29 följande:
    Ja, om kroppen kan omvandla all folsyra (inte alla som kan det) så blir det för mycket, men jag tror att överskottet kissas ut eftersom det är vattenlösligt. Sen kan man ju alltid fundera på om nåt är bra i för stor mängd, men jag har iaf ätit det och äter det fortfarande
    Känns sådär att betala för något som man ändå kissar ut och hur många har egenligen svårt att ta upp den mängd folyra som tabletten innehåller? Det är väl inte så vanligt?
  • KickiÖ

Nä, jag vet inte varför de slutat tillverka det. Jag blev så paff så jag glömde fråga. Hon sa att de slutat tillverka "för" apoteket, därför tänkte jag att det kanske fanns att köpa nån annanstans.

• Galatea

Fröken Juni skrev 2009-05-02 16:42:31 följande:

Känns sådär att betala för något som man ändå kissar ut och hur många har egenligen svårt att ta upp den mängd folyra som tabletten innehåller? Det är väl inte så vanligt?
    Har faktiskt ingen aning hur vanligt det är...
    KickiÖ skrev 2009-05-02 16:43:32 följande:
    Nä, jag vet inte varför de slutat tillverka det. Jag blev så paff så jag glömde fråga. Hon sa att de slutat tillverka "för" apoteket, därför tänkte jag att det kanske fanns att köpa nån annanstans.
    Hoppas att du hittar det nån annanstans. Mitt apotek har inte sagt något om tillverkningsstopp men det kanske kommer...
  • Fröken Juni
    KickiÖ skrev 2009-05-02 16:43:32 följande:
    Kanske är det för att det innehåller socialstyrelsens rekommendationer, fast det tillverkas väl i Tyskland eller Österrike tror jag. Eller är jag ute och cyklar?
  • KickiÖ

Jag har varit inne på deras hemsida (femibion) och ställt frågan direkt till företaget. Vi får se om jag får svar....

• Galatea
    KickiÖ skrev 2009-05-02 16:55:59 följande:
    Jag har varit inne på deras hemsida (femibion) och ställt frågan direkt till företaget. Vi får se om jag får svar....
    Kanon, för nu är iaf jag väldigt nyfiken!
  • Minnie69
    Galatea skrev 2009-05-02 16:24:29 följande:
    Ja, om kroppen kan omvandla all folsyra (inte alla som kan det) så blir det för mycket, men jag tror att överskottet kissas ut eftersom det är vattenlösligt. Sen kan man ju alltid fundera på om nåt är bra i för stor mängd, men jag har iaf ätit det och äter det fortfarande
    http://www.minbebis.com/kostblogg/for-mycket-folsyra/

"Du behöver dock inte vara orolig. Det finns inga dokumenterade risker förknippade med höga folatintag från maten, men när det gäller tabletter är det en lite annan sak eftersom man då snabbt kan komma upp i höga doser. Folat är dock vattenlösligt vilket innebär att du kissar ut överskottet. Det finns därför ingen direkt risk med att ta höga doser folsyra, men det finns en indirekt risk - höga doser folsyra kan göra det svårare att upptäcka brist av vitamin B12. Är du vegan/strikt vegetarian och inte har riktig koll på om du får i dig nog med B12 skulle jag därför tala med din läkare om detta."

Svar på tråden Femibion