• Fröken Juni

Femibion

Försöker få svar inne i detta forum istället då.

Ska man börja äta Femibion på cykeldag 1 eller kan man börja närsom? Hittar ingen information om det.

Sedan får jag ingen klarhet i hur mycket folsyra Femibion innehåller för på dess hemsida så står det två skilda saker. Det står överst på dess hemsida att de innehåller 800 ug folsyra och längre ner på samma sida att de innehåller 400 ug folsyra och 400 ug metafolin. Och då kommer genast nästa fråga, vad är metafolin för något då?

Enligt socialstyrelsen så är RDI av folsyra 500 ug per dag och då verkar Femibion på 800 ug folsyra per dag vara på tok för mycket eller på 400 ug per dag för lite. Så varför skulle då Femibion vara så mycket bättre än exempelvis Tillval folsyra som dessutom är mycket billigare?

• Svar på tråden Femibion
  • Minnie69
    http://www.mittval.se/kosttillskott/mittval-kvinna/vad-innehaaller-en-tablett/

Hittat innehållet i mitt val kvinna
    Vitaminer                 Mängd per tablett                % av RDI
    A-vitamin                  300 µg                         38                   
    D3                            3,75 µg                        75
    E-vitamin*                30 mg                         300
    B1                      0,75 mg                            54
    B2                            0,80 mg                       50
    Nikotinamid (B3)        9,5 mg                        53
    B6                            0,75 mg                       38
    Folsyra                      250 µg                       125
    B12                           1,5 µg                        150   
    C-vitamin*                 60 mg                        100
    Biotin                         15 µg                         10
    Pantotenat                  2,5 mg                        42
  • Minnie69
    sörjer skrev 2009-05-07 16:01:29 följande:
    800ug innehöll den ju? Mitt val kvinna innehåller bara 250ug så ta ACO istället. Eller bara receptfritt folacin om du inte vill ha andra vitaminer.
    800 i den som man tar till vecka 12 sedan 400 i de som man tar resterande tid
  • Minnie69
    Minnie69 skrev 2009-05-07 16:04:25 följande:
    800 i den som man tar till vecka 12 sedan 400 i de som man tar resterande tid
    Femibion menade jag att hänvisa till
  • Minnie69
    Mitt val kvinna innehåller bara 250ug så ta ACO istället. Eller bara receptfritt folacin om du inte vill ha andra vitaminer.
    Blir väl iof sig 500 med mitt val kvinna vid intag om 2 tabletter. Alla andra vitaminer verkar också ligga kring hälften av ACO så det är väl avsikten att man ska ta två om dagen, det står även på sidan med deras innehållsdeklaration att 2 om dagen ger dagsbehovet. Om de sedan blir billigare eller inte då vet jag inte...
  • Fröken Juni
    sörjer skrev 2009-05-07 15:58:23 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-07 15:54:18 följande:
    Ja. Just därför försöker jag lugna ner dig att det inte är någon som helst fara att överdosera. jag överdoserar ju 10ggr rek. dos och det är ingen fara. Om det var farligt att överdosera skulle aldrig läkaren skrivit ut det till mig utan några kontroller.
    Är du helt säker på det?
  • Fröken Juni
    800ug innehöll den ju? Mitt val kvinna innehåller bara 250ug så ta ACO istället. Eller bara receptfritt folacin om du inte vill ha andra vitaminer.
    Femibion innehåller 400 ug Folsyra och 400 ug Metafolin. Tillval folsyra innehåller 500 ug men med en massa kemiska beteckningar som jag inte vet vad det är och det känns ju ännu otäckare att stoppa i sig när man inte vet vad det är.
  • Fröken Juni
    Minnie69 skrev 2009-05-07 16:20:30 följande:
    Blir väl iof sig 500 med mitt val kvinna vid intag om 2 tabletter. Alla andra vitaminer verkar också ligga kring hälften av ACO så det är väl avsikten att man ska ta två om dagen, det står även på sidan med deras innehållsdeklaration att 2 om dagen ger dagsbehovet. Om de sedan blir billigare eller inte då vet jag inte...
    Åt Mitt val kvinna under en av mina graviditeter och mådde så illa, fick då råd av min BM att avvakta med dem tills illamåendet var bättre.
  • Minnie69
    Fröken Juni skrev 2009-05-07 16:29:27 följande:
    A-vitamin 300 ug, det skall man väl undvika under graviditet väl? Sedan så var det bara 250 ug folsyra.Tack för att du postade med vad det innehåll.
    Det stämme att man ska vara försiktig med intag av A-vitamin. Man ska under graviditet max få i sig 1 mg. Se

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11622&epslanguage=SV

"gravida skall undvika att äta lever och leverrätter och att eventuella extra kosttillskott av A vitamin i form av multivitaminer eller liknande inte ska innehålla mer än högst 1 mg A vitamin per dagsdos, om inte läkare föreskriver annat."

Vill du vara säker på att bara få i dig dagsdosen av folsyra och exakt 500 ug så kör med dessa. Lite dammiga att svälja, men i övrigt helt ok. (Min karl knorrade över just att de var torra att svälja )

http://www.mittval.se/kosttillskott/tillval-folsyra/oeversikt-tillval-folsyra/
  • Fröken Juni
    Minnie69 skrev 2009-05-07 16:34:11 följande:
    Det stämme att man ska vara försiktig med intag av A-vitamin. Man ska under graviditet max få i sig 1 mg. Se www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e..."gravida skall undvika att äta lever och leverrätter och att eventuella extra kosttillskott av A vitamin i form av multivitaminer eller liknande inte ska innehålla mer än högst 1 mg A vitamin per dagsdos, om inte läkare föreskriver annat."Vill du vara säker på att bara få i dig dagsdosen av folsyra och exakt 500 ug så kör med dessa. Lite dammiga att svälja, men i övrigt helt ok. (Min karl knorrade över just att de var torra att svälja )www.mittval.se/kosttillskott/tillval-folsyra/.../

Torra att svälja? Ha ha, här har du tjejen som tar upp till 16 tabletter sista veckorna av graviditeterna. Brukar svälja ner hela mixen med ett stort glas Proviva. Det är ju fruktansvärt när dem nästan fastnar i halsen.
  • sörjer

Fröken Juni skrev 2009-05-07 16:25:38 följande:

Är du helt säker på det?
    Självklart. Annars skulle jag inte skriva det. Sluta noja och gå och köp folsyra. Ingen av de produkterna som finns på apoteket är farliga. För att komma upp i 5 mg måste du dricka motsvarande 80 glas apelsinjuice. Du kommer inte ens komma i närheten av de doser jag tar
  • Fröken Juni
    sörjer skrev 2009-05-07 17:25:13 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-07 16:25:38 följande:
    Självklart. Annars skulle jag inte skriva det. Sluta noja och gå och köp folsyra. Ingen av de produkterna som finns på apoteket är farliga. För att komma upp i 5 mg måste du dricka motsvarande 80 glas apelsinjuice. Du kommer inte ens komma i närheten av de doser jag tar
    Ok ok, jag som nojjar för allt och inget. Finns så mycket faror med allt speciellt som gravid.
  • Minnie69
    http://www.mittval.se/vitaminer-och-mineraler/vitaminer/folsyra/

"Folsyra överdosering
    Det finns ingen känd risk för överdosering av folsyra på grund av dess vattenlöslighet.
    Doser över 1 mg/dag kan dock dölja en vitamin B12 brist."

Tror nog att du lugnt kan ta dem mikrogram doser som säljs på apoteket oavsett vilket preparat du väljer. Finns värre saker att oroa sig för s.a.s. Så in med folsyran nu
Svar på tråden Femibion