• Fröken Juni

Femibion

Försöker få svar inne i detta forum istället då.

Ska man börja äta Femibion på cykeldag 1 eller kan man börja närsom? Hittar ingen information om det.

Sedan får jag ingen klarhet i hur mycket folsyra Femibion innehåller för på dess hemsida så står det två skilda saker. Det står överst på dess hemsida att de innehåller 800 ug folsyra och längre ner på samma sida att de innehåller 400 ug folsyra och 400 ug metafolin. Och då kommer genast nästa fråga, vad är metafolin för något då?

Enligt socialstyrelsen så är RDI av folsyra 500 ug per dag och då verkar Femibion på 800 ug folsyra per dag vara på tok för mycket eller på 400 ug per dag för lite. Så varför skulle då Femibion vara så mycket bättre än exempelvis Tillval folsyra som dessutom är mycket billigare?

• Svar på tråden Femibion
  • KickiÖ

Jag får inget svar från Femibion så nu struntar jag i dem. Jag köper mitt val kvinna på apoteket istället. Billigare och räcker längre. Jag såg att Femibion fortfarande finns att köpa på apotekets hemsida.

• sörjer

Det är ingen fara alls vare sig för dig eller embryot att äta höga doser folsyra. Vi som fått barn med RMB äter 5000ug om dagen på läkarordination fast vi inte har dokumenterad folatbrist. Det ökar inte risken för tvillingar heller.

• Fröken Juni
    KickiÖ skrev 2009-05-07 15:22:32 följande:
    Jag får inget svar från Femibion så nu struntar jag i dem. Jag köper mitt val kvinna på apoteket istället. Billigare och räcker längre. Jag såg att Femibion fortfarande finns att köpa på apotekets hemsida.
    Vad dåligt att inte få något svar, sånt kan man bli vansinning på.

Men Mitt val kvinna innehåller väl inte folsyra vad jag vet, eller?
  • Fröken Juni
    sörjer skrev 2009-05-07 15:29:15 följande:
    Det är ingen fara alls vare sig för dig eller embryot att äta höga doser folsyra. Vi som fått barn med RMB äter 5000ug om dagen på läkarordination fast vi inte har dokumenterad folatbrist. Det ökar inte risken för tvillingar heller.
    Men då har ni ju skäl till det samt att en läkare ordinerat det till er. I detta fall så har jag inte konsulterat en läkare.

Jag beklagar det som hände dig/er och den lilla.
  • sörjer

Fröken Juni skrev 2009-05-07 15:33:36 följande:

Men då har ni ju skäl till det samt att en läkare ordinerat det till er. I detta fall så har jag inte konsulterat en läkare.Jag beklagar det som hände dig/er och den lilla.
    Nej, egentligen finns det inget skäl. De tar inte blodprov och kollar upp folsyrenivån eller så. Man får det per automatik eftersom det har haft positiv inverkan under studier. Alla kvinnor bör äta minst 500ug per dag oavsett historik.
  • Minnie69
    Fröken Juni skrev 2009-05-07 15:31:15 följande:
    Vad dåligt att inte få något svar, sånt kan man bli vansinning på.Men Mitt val kvinna innehåller väl inte folsyra vad jag vet, eller?
    KickiÖ skrev 2009-05-07 15:22:32 följande:
    ACO kvinna från apoteket tar jag nu då den även innehåller järn. Men jag vet inte om mitt val kvinna är någon annan tablett. Mina innehåller iaf 600 ug folsyra.
  • Fröken Juni
    sörjer skrev 2009-05-07 15:37:15 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-07 15:33:36 följande:
    Nej, egentligen finns det inget skäl. De tar inte blodprov och kollar upp folsyrenivån eller så. Man får det per automatik eftersom det har haft positiv inverkan under studier. Alla kvinnor bör äta minst 500ug per dag oavsett historik.
    Men du åt ju 5000 (femtusen) ug per dag skrev ju i ditt tidigare inlägg, dvs 5 mg.

Jag har nämnt tidigare i tråden att RDI är 500 ug folsyra per dag så det ifrågasätter jag inte, det är just det att Femibion innehåller 400 ug som ifrågasätts när det rekommenderas 500 ug.
  • Fröken Juni
    Minnie69 skrev 2009-05-07 15:49:20 följande:
    ACO kvinna från apoteket tar jag nu då den även innehåller järn. Men jag vet inte om mitt val kvinna är någon annan tablett. Mina innehåller iaf 600 ug folsyra.
    Har du fått rek från din BM att äta järn då?
  • sörjer

Fröken Juni skrev 2009-05-07 15:54:18 följande:

Men du åt ju 5000 (femtusen) ug per dag skrev ju i ditt tidigare inlägg, dvs 5 mg.Jag har nämnt tidigare i tråden att RDI är 500 ug folsyra per dag så det ifrågasätter jag inte, det är just det att Femibion innehåller 400 ug som ifrågasätts när det rekommenderas 500 ug.
    Ja. Just därför försöker jag lugna ner dig att det inte är någon som helst fara att överdosera. jag överdoserar ju 10ggr rek. dos och det är ingen fara. Om det var farligt att överdosera skulle aldrig läkaren skrivit ut det till mig utan några kontroller.
  • sörjer

800ug innehöll den ju? Mitt val kvinna innehåller bara 250ug så ta ACO istället. Eller bara receptfritt folacin om du inte vill ha andra vitaminer.

Svar på tråden Femibion