Inlägg från: Snorky |Visa alla inlägg
  • Snorky

    Januariföräldrar 2007 - Del 13

    Vi som huserar här är:
    21 dec - Oliver (Linrob), Mio (snorky)
    27 dec - Irma (aktuelle)
    1 jan - Rebecka (Minja)
    3 jan - Alvin (BeccaGrodan), Ida (Pamela G)
    5 jan - Gabriel (Kulann01)
    7 jan - Nilo (Jessie)
    8 jan - Elin (selin07)
    11 jan - Linn (lollolis), Filippa (82an)
    12 jan - Maja (Apple Pie), Tindra (EmA)
    14 jan - Isac (snusmumrik), Arvid (MallaW), Wille (Kayn), Cornelia (Memoria)
    19 jan - Flicka (Mrs G), Eddvin (Sassahed)
    20 jan - Meja (Pyre på väg)
    28 jan - Tyra (Rimfolina)
    29 jan - Elric (Nifelheim)
    30 jan - Isabelle (BlygTjej)

    Är det någon vi glömt är det bara att meddela i tråden så lägger vi till i nästa trådstart!!!

    Även nya januariföräldrar är välkomna att diskutera allt mellan himmel och jord.
    Att trösta och stötta varandra i jobbiga stunder
    Att glädjas över alla fantastiska framsteg våra små gör
    Att ge råd o tips som kan underlätta
    Att helt enkelt bara diskutera alla vardagliga små ting gällande våra jämngamla barn

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m8878841.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m10994468.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-232/m13623132.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m16497685.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m19720660.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m22990956.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m26120494.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m29043567.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m32156621.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m34860312.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m37762413.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m40843837.html

  • Svar på tråden Januariföräldrar 2007 - Del 13
  • Snorky

    håller med er om att de är bra goa våra 2-åringar. Sen att det är trots jämt o ständigt får man väl stå ut med Goheten överväger som tur är Jag har dock en såååå ENVIS 2-åring med MYCKET vilja... det är minsann stor skillnad i humör på mina två grabbar. Men det är väl det som är tjusningen.

    Enligt dagis så pratar Mio väldigt mycket, har stort ordförråd och förstår allt. De tycker han är tidig i talet o förståelsen. Det är lätt att förstå honom också tycker jag. Tyvärr så är mitt minne inte det allra bästa så jag har svårt att jämföra mina två, Neo var dock rätt sen i talet för han la fokus på motoriken. Men när han väl började prata ordentligt så kom allt på en gång och han pratade nästan rent direkt. Jag kan dock inte sätta fingret på hur gammal han var när det kom.
    Enligt dagis så har Mio både bra finmotorik och grovmotorik. Men jag märker ju skillnad att Neo var bättre på den punkten. Det är lite tufft på nåt vis att barn fokuserar så på en av sakerna... o att den ena saken släpar efter.

  • Snorky

    Kul att höra hur det går för er Jessie! Intressant att läsa!

    Här har vi också ett mellanläge med sömnen... Mio somnar allt för sent om kvällarna när han sovit på dagen. Iofs har han fått sovit så länge han vill, men vi måste iaf börja begränsa till typ 30 min om det ska funka. Detta är ohållbart. Men jag är så ovan. Neo är ju över 4 år och kan fortfarande sova om dagarna ibland och ändå somna i tid om kvällarna, medans Mio inte alls kan det. Att sömnbehovet kan vara så olika!

    Napparna lämnade Mio till kattorna på skansen förrförra helgen. O det har gått superbra. Visst har han frågat efter de, men inga återfall har det blivit. Idag hittade han en napp i dagisväskan, då tog jag bara den och sa att han har ju slutat och lämnat bort de andra till kattorna, sen sa han inget mer om det.

    Blöjorna går det väl sådär med. Han brukar få vara utan på kvällarna och har både kissat o bajsat på pottan, så han är på G. Han kanäven svinga sig upp på toan ibland och sitta där o kissa. Han tycker det är spännande. Men vi kör mest så bara, med Neo var det så smidigt han valde en dag att gå till dagis utan blöja bara trots att vi knappt pottränat, jag hoppas på detsamma med Mio!

    Vällingen är nog det största dilemmat för oss. Han vill ha på kvällen innan han somnar... jag önskar att han kunde sluta, men han blir så arg när jag säger att den är slut. Neo slutade med välling helt innan han var 2 år. Det var så skönt.

    Här är det ingen ledighet, utan jag jobbar på som vanligt... här jobbar jag efter schema oavsett färg på dagarna... lite trist. Men jag ska inte klaga... har så himla bra schema ändå.

  • Snorky

    Våra barn lägger sig kl 20. Detta pga att de går på dagis och inte alltid kan sova tills de vaknar. Ett barn förstår inte vitsen av att sova och kan inte alltid styra det själv, vi måste hjälpa de. Ett barn behöver mer sömn än vuxna, och en längre tids sömn är bättre än flera kortare. Mina barn har alltid fungerat så att de sover inte mer bara för att de lägger sig senare. Helgen som har varit har det blivit lite konstigt pga att vi åkt bil på eftermiddagarna och då somnar båda två och sen har de varit uppe till nånstans mellan 22-00 för att de inte kunnat sova. Ändå vaknade de senast 8 och så blir de griniga och orkar inte istället, det blir en ond cirkel helt enkelt. Vi fungerar bäst som familj när de lägger sig vid kl 20 och ingen av de sover middag helst. På dagis får lilla killen sova middag max 45 minuter nu, hemma inte alls.

  • Snorky

    Hur får man en envis liten herre att använda kalsonger? det går superbra utan blöja nu men han vägrar kalsonger... han sätter hellre på sig blöja än bär kalsonger! Jag har försökt med allt... köpt nya kalsonger, köpt häftiga kalsonger, erbjudit honom att välja, han får låna storebrors... men han dissar allt... tom farmor har köpt kalsonger till honom men de dög inte heller. Han vägrar sätta på sig några!!! Vill inte så gärna skicka honom till dagis utan varken kalsonger eller blöja, men jag vill inte heller sätta på blöja bara för att han inte vill ha kalsonger när han fixar både kisseriet och bajseriet på toaletten/pottan.

  • Snorky

    Jessie: Ja, han fick åka till dagis i förrgår utan varken blöja eller kalsonger... jag sa som det var
    Det var skönt att läsa att ni också har två barn med helt olika sömnbehov. Ibland har jag funderat på om nåt är fel med Neo som kan sova hur mkt som helst och Mio som är mindre sover mkt mindre oftast Ibland funderar man helt enkelt för mkt, fast man egentligen vet att det är olika... det är ju så lätt att jämföra syskon sådär.

  • Snorky

    vi har en p&t sport och jag är kanonnöjd med den NU när jag har stora barn. Jag köpte den när Mio var 1 år och då var den väl okej, men det var jobbigt att byta säten hit o dit om nån skulle sova, att få upp ryggstödet efter sovandet var också kämpigt eftersom Mio var så bestämd och skulle upp direkt och skrek som en stucken gris annars.

    En bebis skulle jag inte vilja ha i en p&t då det är allt för mycket meck med dragkedjor o spännen åt höger och vänster. O vad gör man med en 4-månaders som vill sitta upp?? (Mio var sån!!!) Vagnen är supersmidig MEN omständig och inte alls ombonad utan hål överallt vilket är jätteosmidigt i kalla sverige om vintern/våren/hösten. Men det går o andra sidan inte att få en perfekt vagn, så man får ju kompromissa och se vad som är viktigast. Dock tycker den har kanon körkomfort, enkel och smidig. Sen blir det såklart tungt nu när mina är stora och båda vill åka, men den klarar det bra ändå. En nackdel är att inte tyget går att ta av och tvätta som Nifelheim skrev. Jag stör mig något enormt på smutsiga vagnar Tur att jag har den svartgråa så skiten inte syns så väl

    Jag har alltid sagt att BT`s syskonjogger är den bästa när minsta är upp till 1 år och sen efter 1-årsåldern (kanske något tidigare) är p&t bästa valet.

  • Snorky

    Mio satt upp tidigt i bt:n men han satt då i liggkorgen, funkade jättebra. Sen fick han sitta i sittdelen fråmåtvänd vid 6-7 mån ålder och det funkade också förvånansvärt bra, men alla barn är ju så olika, så man vet aldrig hur det funkar.

  • Snorky

    Samma sak är ju det här med att åka vagn jätteolika. För att jag ens ska kunna ta med mina barn på stan nu för tiden, utan att få hjärtattack så måste jag ha vagnen med. Både Neo och Mio sitter då oftast i vagnen. Om inte i syskonsätet så sitter Neo fram på fotstödet. Han är en superlat 4-åring som inte orkar mycket! För mig är vagnen en bekvämlighet, annars springer ungarna runt som idioter i butikerna

    Sen finns det ju barn som bara vill gå jämt och aldrig åka vagn, men de barnen fick inte jag... både på gott o ont Jag känner mig otroligt flexibel när jag har en vagn, känns inte som precis allt behöver vara på barnens villkor hela tiden då.

  • Snorky

    Vi har funderat på den där från biltema ett tag nu och nu har ni nog övertygat mig så jag ska köpa den vilken dag som helst tror jag! Speciellt eftersom vi har en 4-åring nu som vi försöker vänja oss av med stödhjulen, inte det roligaste precis!

  • Snorky

    Vi har också haft såna perioder då vi har haft svårt med barnvakt eller att de bara velat ha en i taget. Men då har det inte kännts som det varit någon vits med barnvakt typ. Men nu verkar det gå bättre, för nu börjar de bli mer självständiga. Så det finns hopp!

    Förra veckan jobbade både jag och Martin och dagis började med sammanslagningen, så då var barnen hos mina föräldrar 13 mil bort hela veckan och det gick jättebra. Visst var mina föräldrar lite trötta och erkände att de inte hann med någonting annat än att passa barnen och aktivera de, men de var jätteglada över att få ha de där och då känns det så himla bra att lämna de. Istället för att det ska bli en belastning och massa gnäll.

  • Snorky
    aktuelle skrev 2009-07-14 16:16:11 följande:
    vi har föressten en phil & teds sport v2
    jag har ingen koll alls på barnvagnsmarknaden längre, vad är det för skillnad på den och vanliga sporten?
  • Snorky

    Martin var iväg på stan idag och uträttade lite ärenden... när han kom hem hade han med sig springcykeln från Biltema! Jag hade ju visat honom den, men trodde inte att han skulle åka o köpa den.

    Mio är dock så trotsig att han bara skriker när han ser den och säger att han inte vill ha nån cykel! Så Neo får ha den så länge... sen kommer nog Mio komma på att han vill ha den när han ser att Neo cyklar på den! Så då blir det väl slagsmål istället!

  • Snorky

    Neo är en kung på springcykeln nu! Tror vi ska plocka av hans stödhjul på vanliga cykeln strax och så får han testa, jag tror att det kommer gå galant nu. Han har verkligen fått in balansen och älskar att ut o åka springcykel i backar!

  • Snorky

    Som jag misstänkte... vanliga cykeln utan stödhjul gick som en dans, han kunde cykla direkt, för en vecka sen var det omöjligt. Så en dag med springcykel kan verkligen göra under! Nu får lillebror öva, aldrig mer stödhjul är nåt som är säkert!!

  • Snorky

    jag har haft röd vagn åt mina pojkar... hade en röd syskonvagn. Rött tycker jag är hur unisex som helst... det tänker jag varken pojk el flick om. Så nog kan du köpa en röd/orange vagn allt. Men om du har ryggproblem är det väl bättre att köpa nåt med svängbara framhjul, ett tips bara... tex en trehjuling funkar ju väldigt bra även i snö.

  • Snorky
    LoppanL skrev 2009-07-19 19:52:44 följande:
    har varit o tittat på bt:s syskonjogger, maken blev förtjust i den, jag kan inte riktigt släppa p&t.. Så nu försöker jag komma fram till vad jag kommer vara nöjdast med, behålla quinnyn och köpa en begagnad bt, eller sälja quinnyn och köpa en p&t... som tur är har jag ju ett par månader kvar!
    ja, det är ju inte lätt precis... i barnvagnsdjungeln. Behåll quinnyn och köp en beggad bt att börja med, så kan du sälja båda två sen och köpa en pt när barnen blir äldre Så gjorde jag! hihi!
  • Snorky
    LoppanL skrev 2009-07-19 20:36:10 följande:
    Jag behövde inte fler alternativ att fundera över, tyckte det räckte med två!
    tänkte bara tipsa dig om det bästa! Vet fler som gjort precis så...
    Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Snorky

    Grattis Memoria till sonen!


    Det här med syskonvagn tror jag lite beror på vad man erbjuder. Jag tror mkt väl en 2½-åring klarar sig i väldigt många situationer med enbart ståbräda. Men av bekvämlighet för föräldrarna är det oerhört smidigt att ha en vagn att ta till, speciellt när det är trots med i bilden. Sen beror det väl på hur flexibel man vill vara också... Utan syskonvagn kan man ju glömma långpromenaderna och längre stunder på stan. 
    Roligt att ni pratar om det där med hur jobbigt det är att ha två barn Så jobbigt är det inte trots allt... vi funderar ju på en trea. Man vänjer sig ju och så anpassar man sitt liv efter barnen på ett annat sätt. 
    Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Snorky

    Jag kör GI för tillfället, vilket jag verkligen rekomenderar. Inget sötsug alls och det känns inte ens jobbigt... kilona bara försvinner.


    Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
Svar på tråden Januariföräldrar 2007 - Del 13