• Anonym (worried)

Vad är straffet?

Vad är straffet för att ta hit folk (och gifta sig) om det upptäks?

• Svar på tråden Vad är straffet?
  • Anonym (worried)
    snuttizan skrev 2009-06-23 03:33:22 följande:
    Inte den blekaste aning, håller med dig om att moralen att rädda en människa går högre än lagen faktiskt och beundrar det du verkar ha i plan att göra..
    Då står vi på samma sida. Creden ska andra ha... jag är bara en orolig bekant. men jag ville veta för det påverkar mitt agerande (inte i anmälningsyfte, tvärtom!). Jag tycker det är trevligt att folk agerar för att rädda folk *håller med*
  • Anonym (Sara)

Kan man så fine, gör det men undrar bara om du förstår hur mycket (speciellt tid) det kräver av dig? Litar du på mannen ifråga? Tänk på att vid skilsmässa har han rätt till alla dina tillgångar och under äktenskapet är du även försörjningsskyldig

• Anonym (worried)

Anonym (Sara) skrev 2009-06-23 17:56:46 följande:

Kan man så fine, gör det men undrar bara om du förstår hur mycket (speciellt tid) det kräver av dig? Litar du på mannen ifråga? Tänk på att vid skilsmässa har han rätt till alla dina tillgångar och under äktenskapet är du även försörjningsskyldig
    Det är inte jag som ska gifta mig.
  • Anonym (Sara)

Anonym (worried) skrev 2009-06-23 18:01:14 följande:

Anonym (Sara) skrev 2009-06-23 17:56:46 följande:
    Det är inte jag som ska gifta mig.
    Ok, den personen det gäller då :)
  • Anonym (worried)

Anonym (Sara) skrev 2009-06-23 18:02:22 följande:

Anonym (worried) skrev 2009-06-23 18:01:14 följande: Ok, den personen det gäller då :)
    Dock så har den rätt till hälften av allt *påpekar lite försynt*
    Jag tror det är med i beräkningarna, men jag är inte alls insatt eg
  • Anonym (Sara)

Ja, hälften menade jag så klart. Processen kan ju ta en tid, minst 6 månader, då får han tillfälligt UT, det tar som regel 2 år innan han får PUT. Under tiden kan man inte gifta sig, skaffa barn med nån annan etc. Bara så hon har det i åtanke

• Anonym (+++)

Jag har skrivit tidigare i tråden och har nu fått mer info i ämnet.

Fick nyss reda på att en kompis kompis sitter inne på 5 år för detta brott.

Denna kvinna hade gått med på att bli skensambo?! och fick hit sin "kille". Efter en tid dundrade flera poliser och migrationsverket in till henne helt appropå och sa att de haft span på hennes lägenhet i 6 månader och att de på dessa månader aldrig sett hennes "kille" där.
    De hade dessutom spårat hans post (som vidarebefodrats) till en annan adress där de även sett att "killen" bodde på riktigt.

Detta brott jämnställs med människohandel därav det höga straffet.

• Flicka88

Anonym (worried) skrev 2009-06-23 17:42:28 följande:

Vad har barn med något att göra anonym? och gällande övrigt.... jag orkar inte riktigt bemöta det här, det är inte vad tråden är tillför. rasistiska gojan kan ni sprida någon annanstans.
    Det handlar väll inte om rasism heller. Sverige KAN inte ta emot alla som vill komma hit, oavsätt vart dom kommer ifrån. Vi har, som någon redan nämnt, en väldigt ansträngd ekonomi och har fullt upp med dom flyktingar som finns i landet.
  • WhiskeyRiver

Varför är det rasistiskt att anse att skenäktenskap skall undvikas då det faktiskt är ett brott? Riskerar personen dödsstraff eller annan direkt fara för livet lär han/hon inte utvisas och därmed är skenäktenskap inte heller nödvändigt, det har alltså inget med rasism att göra. Att sedan personen inte får samma möjligheter som han/hon hade fått i Sverige är en helt annan debatt.

För att svara på din fråga så händer väl inget särskilt, det är väl upp till den enskilda individen att besluta hur pass mycket pengar och tid man är villig att försaka. Vad Anonym skriver i inlägg 27 har jag aldrig hört talas om, låter som om det även kan ligga en hel del annat bakom.

Så länge inte samhället lastas ekonomiskt har väl ingen annan med det att göra, det är iaf min åsikt.

• Anonym

Flicka 88, tack, du skrev det jag slapp.

Svar på tråden Vad är straffet?