Vad är straffet?
Vad är straffet för att ta hit folk (och gifta sig) om det upptäks?
Vad är straffet för att ta hit folk (och gifta sig) om det upptäks?
Kan man så fine, gör det men undrar bara om du förstår hur mycket (speciellt tid) det kräver av dig? Litar du på mannen ifråga? Tänk på att vid skilsmässa har han rätt till alla dina tillgångar och under äktenskapet är du även försörjningsskyldig
Anonym (Sara) skrev 2009-06-23 17:56:46 följande:
Anonym (worried) skrev 2009-06-23 18:01:14 följande:
Anonym (Sara) skrev 2009-06-23 18:02:22 följande:
Ja, hälften menade jag så klart. Processen kan ju ta en tid, minst 6 månader, då får han tillfälligt UT, det tar som regel 2 år innan han får PUT. Under tiden kan man inte gifta sig, skaffa barn med nån annan etc. Bara så hon har det i åtanke
Jag har skrivit tidigare i tråden och har nu fått mer info i ämnet.
Fick nyss reda på att en kompis kompis sitter inne på 5 år för detta brott.
Denna kvinna hade gått med på att bli skensambo?! och fick hit sin "kille". Efter en tid dundrade flera poliser och migrationsverket in till henne helt appropå och sa att de haft span på hennes lägenhet i 6 månader och att de på dessa månader aldrig sett hennes "kille" där.
De hade dessutom spårat hans post (som vidarebefodrats) till en annan adress där de även sett att "killen" bodde på riktigt.
Detta brott jämnställs med människohandel därav det höga straffet.
Anonym (worried) skrev 2009-06-23 17:42:28 följande:
Varför är det rasistiskt att anse att skenäktenskap skall undvikas då det faktiskt är ett brott? Riskerar personen dödsstraff eller annan direkt fara för livet lär han/hon inte utvisas och därmed är skenäktenskap inte heller nödvändigt, det har alltså inget med rasism att göra. Att sedan personen inte får samma möjligheter som han/hon hade fått i Sverige är en helt annan debatt.
För att svara på din fråga så händer väl inget särskilt, det är väl upp till den enskilda individen att besluta hur pass mycket pengar och tid man är villig att försaka. Vad Anonym skriver i inlägg 27 har jag aldrig hört talas om, låter som om det även kan ligga en hel del annat bakom.
Så länge inte samhället lastas ekonomiskt har väl ingen annan med det att göra, det är iaf min åsikt.
Flicka 88, tack, du skrev det jag slapp.