• Anonym (worried)

Vad är straffet?

Vad är straffet för att ta hit folk (och gifta sig) om det upptäks?

• Svar på tråden Vad är straffet?
  • Anonym (worried)

Anonym (+++) skrev 2009-06-23 20:04:45 följande:

Jag har skrivit tidigare i tråden och har nu fått mer info i ämnet. Fick nyss reda på att en kompis kompis sitter inne på 5 år för detta brott. Denna kvinna hade gått med på att bli skensambo?! och fick hit sin "kille". Efter en tid dundrade flera poliser och migrationsverket in till henne helt appropå och sa att de haft span på hennes lägenhet i 6 månader och att de på dessa månader aldrig sett hennes "kille" där. De hade dessutom spårat hans post (som vidarebefodrats) till en annan adress där de även sett att "killen" bodde på riktigt. Detta brott jämnställs med människohandel därav det höga straffet.
    människohandel är ju en helt annan sak? hor kom killen in i landet?

Flicka88: Vaddå inte kan? Tja det beror nog på hur vi prioriterar.. jag tycke rinte alls dina påståenden är det minsta givna

iverem: Det var inte kritiken mot skenäktenskap utan att ta hit folk osv som var problemet. Hur som så handlar inte tråden om skenäktenskapens varande eller icke varande.
    Gällande hotbild och liknande så behöver denna bild kunna stärkas rätt bra för att få stanna. I många fall skickas folk tillbaka till länder där stor fara föreligger (min inte är personlig).
  • Anonym

Om men människa är i så stor nöd att de hehöver räddas så kan de stanna i Sverige utan att behöva gifta sig. Det är dem som INTE kan få stanna här av humanitära skäl som måste gifta sig till ett uppehållstillstånd.

snuttizan skrev 2009-06-23 03:33:22 följande:
    Inte den blekaste aning, håller med dig om att moralen att rädda en människa går högre än lagen faktiskt och beundrar det du verkar ha i plan att göra..
  • Anonym (worried)
    Anonym skrev 2009-06-26 15:46:47 följande:
    Om men människa är i så stor nöd att de hehöver räddas så kan de stanna i Sverige utan att behöva gifta sig. Det är dem som INTE kan få stanna här av humanitära skäl som måste gifta sig till ett uppehållstillstånd.
    Inte helt sant. Men det beror nog på hur stor man tycker att risken för att dö ska behöva vara och vilka konsekvenser man tycker är acceptabla.
    Det är inte för inte som folk väljer att gömma sig i sverige (vilket oftast innebär ett hårt och osäkert liv)
  • Anonym

Anonym (+++) skrev 2009-06-23 20:04:45 följande:

Jag har skrivit tidigare i tråden och har nu fått mer info i ämnet. Fick nyss reda på att en kompis kompis sitter inne på 5 år för detta brott. Denna kvinna hade gått med på att bli skensambo?! och fick hit sin "kille". Efter en tid dundrade flera poliser och migrationsverket in till henne helt appropå och sa att de haft span på hennes lägenhet i 6 månader och att de på dessa månader aldrig sett hennes "kille" där. De hade dessutom spårat hans post (som vidarebefodrats) till en annan adress där de även sett att "killen" bodde på riktigt. Detta brott jämnställs med människohandel därav det höga straffet.
    Det finns inte en möjlighet att skenäktenskap skulle bedömas som människohandel och ge ett straff på fem års fängelse. Människohandel handlar inte om skenäktenskap utan om helt andra saker.

Om din kompis sitter inne på fem år så är det alltså för något helt annat än någon form av skensamboskap.
  • Anonym

Skenäktenskap är inte straffbart. Det finns ingen lag som förbjuder detta och därmed kan man inte straffas för det.

• Flicka88

Anonym (worried) skrev 2009-06-26 15:44:52 följande:

Anonym (+++) skrev 2009-06-23 20:04:45 följande:Flicka88: Vaddå inte kan? Tja det beror nog på hur vi prioriterar.. jag tycke rinte alls dina påståenden är det minsta givna.
    Nej vi KAN inte. Vi kan inte prioritera flyktingar eftersom ekonomin är som den är. Sen tycker jag man ska hjälpa sig själv innan man hjälper andra, och så vitt jag vet finns det fortfarande svenskar som saknar mat och tak över huvudet, och det är där vi borde lägga resurserna. Men det är min åsikt. Vi kan inte släppa in alla med öppna armar bara för att vara hjälpsamma, man måste tänka logiskt. Flera tusen människor har fått lämna sina jobb, och söker febrilt efter nya, och i väntan på det så måste dom få pengar via bidrag och liknande. Vår ekonomi är tillräckligt ansträngd som den redan är.
  • Flicka88

Med risk för att bli påhoppad och utskälld tycker jag att vi borde göra som Finland. Alltså ge (om jag minns rätt) bara några få personer per år uppehållstillstånd, om ens det, tills sverige kommit på fötter igen.

• Anonym

jag har själv fått denna förfrågan om att gifta mig med en man för han skulle få stanna i landet.
    jag ville inte detta då det intekänndes som det var värt det.
    blev erbjuden pengar för att ställa opp på detta.

har sen haft möjlighet att fråga en lite mer insatt person vad som gäller om man kan bli straffad för det
    det svar jag fick var detta
    killen/tjejen som har för mening att stanna i landet blir utvisad
    den som gifter sig för den andra ska få stanna kan om det går att bevisa att pengar bytt händer i och med detta åka på böter

är osäker men det e vad som jag fått veta ....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-27 16:17:46 följande:
    jag har själv fått denna förfrågan om att gifta mig med en man för han skulle få stanna i landet. jag ville inte detta då det intekänndes som det var värt det. blev erbjuden pengar för att ställa opp på detta. har sen haft möjlighet att fråga en lite mer insatt person vad som gäller om man kan bli straffad för det det svar jag fick var detta killen/tjejen som har för mening att stanna i landet blir utvisad den som gifter sig för den andra ska få stanna kan om det går att bevisa att pengar bytt händer i och med detta åka på böter är osäker men det e vad som jag fått veta ....
    Nej, man kan inte få böter eftersom det inte är något brott att gifta sig för pengar. Det är massor av människor som gör det, träffar en rik man och faller som en fura för hans pengar.
  • Anonym (worried)
    Flicka88 skrev 2009-06-27 12:49:05 följande:
    Anonym (worried) skrev 2009-06-26 15:44:52 följande: Nej vi KAN inte. Vi kan inte prioritera flyktingar eftersom ekonomin är som den är. Sen tycker jag man ska hjälpa sig själv innan man hjälper andra, och så vitt jag vet finns det fortfarande svenskar som saknar mat och tak över huvudet, och det är där vi borde lägga resurserna. Men det är min åsikt. Vi kan inte släppa in alla med öppna armar bara för att vara hjälpsamma, man måste tänka logiskt. Flera tusen människor har fått lämna sina jobb, och söker febrilt efter nya, och i väntan på det så måste dom få pengar via bidrag och liknande. Vår ekonomi är tillräckligt ansträngd som den redan är.
    Det här är totalt ot. Jag tycker hela resonemanget suger men ajg tänker inte bemöta det mer helt enkelt för att det är OT. det är inte vad tråden handlar om eller ska handla om. Vad den handlar om står i tsen
  • Anonym (worried)
    Anonym skrev 2009-06-27 16:34:04 följande:
    Nej, man kan inte få böter eftersom det inte är något brott att gifta sig för pengar. Det är massor av människor som gör det, träffar en rik man och faller som en fura för hans pengar.
    är det inte skillnad på att gifta sig för pengar och att se till så någon får uppehållstillstånd? dvs att gifta sig och ta pengarna när gubben/gumman faller av pinn eller vid skiljsmässa, ja det är helt lagligt. Men att ta emot pengar för att gifta sig känns som.. att det kan vara olagligt iaf. ?

De flesta här säger att det inte är olagligt, men under vilka förutsättningar? Det har inte tagits emot några pengar mig veterligt, skulle det påverka det hela? Om man ljuger för myndigheterna (det gör man väl per automatik "vi älskar varandra djupt")?
  • Anonym

Anonym (worried) skrev 2009-06-28 01:31:53 följande:

är det inte skillnad på att gifta sig för pengar och att se till så någon får uppehållstillstånd? dvs att gifta sig och ta pengarna när gubben/gumman faller av pinn eller vid skiljsmässa, ja det är helt lagligt. Men att ta emot pengar för att gifta sig känns som.. att det kan vara olagligt iaf. ? De flesta här säger att det inte är olagligt, men under vilka förutsättningar? Det har inte tagits emot några pengar mig veterligt, skulle det påverka det hela? Om man ljuger för myndigheterna (det gör man väl per automatik "vi älskar varandra djupt")?
    Det är nog bättre att fråga dom som påstår att det är olagligt var dom har fått det ifrån.

Om det skulle ha varit ett brott med skenäktenskap så hade det framgått i någon lag eftersom man är noga med att det aldrig får finnas något straff utan att lagen säger att det man gjort är brottsligt.

De personer som påstår att det skulle vara olagligt borde då alltså kunna tala om i vilken lag det framgår. Men det kan dom inte eftersom det inte är olagligt.
Svar på tråden Vad är straffet?