• Paprikan

    Problem med föräldrapenningen

    Hej!

    Är det någon som har haft problem med att få ut föräldrapenningen vid adoption? Försäkringskassan hävdar att vi inte kan få ersättning fören adoptionen gått igenom i tingsrätten. Det kan ju ta flera månader...

    Tacksam för mer information om vad som gäller!

    Paprikan

  • Svar på tråden Problem med föräldrapenningen
  • MammaBarnFamilj

    De ska inte ens kunna begära ett intyg när man får barnet i sin vård, utan ska gå efter vad jag som förälder muntligt uppger. Jag hörde med organisationen om det och de sa att det räcker med vad jag säger. Om jag dagen innan jag åker uppger att om två dagar har jag mitt barn, och befinenr mig i vietnam ska de kunna börja betala ut pengar när jag är i landet. När man är hemma kan ju organisationen i värsta fall kunna bekräfta detta. Utredaren vet ju ingenting om när jag får barnet i min vård....

    Hon på fsk sa att ordna intyg om du kan, annars går vi eftre vad du uppger.

  • MammaBarnFamilj

    Det jag menar är att om det är någon som ska uppge vilken dag jag får barnet i min vård är det väl organisationen......? Det är ju ändå jag eller organisationen som uppger denna info för utredaren (när det är dags att åka och när man kommit hem), och inte utredaren som ska behöva sitta med liknande intyg.

  • Ethi

    Tja, inte vet jag... Men i våra båda fall har hemutredaren på eget bevåg skickat intyg till försäkringskassan när vi kommit hem. Det verkar vara standardförfarande här. Till oss har försäkringskassan sagt att de måste ha det bestyrkt på något sätt (och när de läste direkt ur handboken så var det enbart datumet man får barnet i sin vård de behöver, inget annat, trots att de i dagar försökt pressa oss på alla möjliga andra papper), men de säger ju och andra sidan så mycket saker...

  • MammaBarnFamilj

    Ja jag känner mig trött över allt de sagt redan nu innan jag åkt iväg! Jag hoppas att allt ordnas till det bästa. Måste jag bestyrka får jag väl be min utredare om ett sådant. Annars har man ju faktiskt inrese och utresebiljett och visa upp. Varför man nu skulle vilja begära föräldrapenning för tidigt är bortom mitt förstånd Man vill ju ha så mkt tid som möjligt med sitt barn.

  • MammaBarnFamilj

    Hon på fsk sa ngt om att de kan kolla upp vilket datum man rest iväg. Men GÖR det då tänkte jag, så skulle allt underlättas för mig! Man brukar i Vietnam få sitt barn inom ngr dagar när man landat där, så om det diffar en eller två dagar kan väl inte vara hela världen.

  • Paprikan

    Tack för ala svar! Det känns bättre att veta att vi har rätten på vår sida när försäkringskassan ska ringa upp igen imorgon. De skulle ta vårt ärende till en speciell kommitté som skulle granska det. Suck! Det är ju som sagt ett antal hundra adoptioner per år i Sverige, så man tycker att de borde veta vad som gäller...

    Vi har för övrigt redan fått personnummer på sonen, så det är inte det som är felet. Felet är enligt dom att vi inte är vårdnatshavare än, så vi har inget barn att söka föräldrapenning för.

    Nu hoppas vi att den som ringer oss imorgon vet vad som gäller och fixar fram pengar till oss. Annars blir det mycket nudlar...

  • Ethi
    Paprikan skrev 2009-05-05 15:11:13 följande:
    De skulle ta vårt ärende till en speciell kommitté som skulle granska det.
    *fnissar hysteriskt* Ja, mycket ska man då få höra! En speciell kommitté?! VARFÖR DÅ?! Hahahahaha, jamen lycka till

    Du är inte ensam att det strular för, jag lovar. För oss ville de till och med ha in en kopia av hemutredningen - men baxnar! Och sen *vips* får man prata med rätt person och så har man pengar på kontot typ dagen efter...
  • mimpen

    Vi skickade in vårt samtycke (det där att man får fortsätta adoptionen av just det barnet), samt en kopia av passets inresestämpel. Sen skrev vi det datum då vi fick barnet i vår vård (som var en vecka tidigare), och fick igång barnbidraget direkt.

    Fast FÖRST ville de ju ha ALLA papper och dokument, men när jag sa att de inte skulle få det så sa hon typ jaha, jaja, då går det nog bra ändå... *himlar med ögonen*

  • Paprikan

    Nu har vi äntligen fått hjälp av försäkringskassan! Det var ingen som ringde i onsdags, så jag ringde igen och lovade bli upringd. Men ingen ringde! Så idag var jag aningen irriterad när jag ringde... Men jag fick tala med en vettig människa som sa att det inte var några problem alls. Så nu väntar vi på papperna så kan pengarna förhoppningsvis börja rulla in snart

    Tips till er som inte kommit hem bed barn än är att skicka in alla papper till dom i förväg och beställa hem blanketter innan ni åker. Det tar sån tid att få det klart annars! Vi kanske inte får några pengar den här månaden eftersom de har 5 veckors handläggningstid...

    Skönt att det löst sig iaf! Tack för alla tips.

    Kramar Paprikan

  • MammaBarnFamilj

    Paprikan Precis så är det, det gäller att få tag i rätt person vid rätt tillfälle.

    Jag förbereder för fullt för, har skickat in samtycke och inkomstuppgifter, samt ska inkomma med "begäran om föräldrapenning" dagarna innan jag åker. Vissa tycker jag är extrem som ordnar allt så tidigt, men jag har en tjej på jobbet som nyss fick barn och vet hur mycket de kan strula även när det gäller graviditet, havandeskapspenning mm.

  • chatnoir

    Att förbereda innan man åker är ett jättebra tips. Jag skickade in begäran dagen innan vi åkte och har redan fått första utbetalningen!

    Härligt att det har löst sig för er, TS!

Svar på tråden Problem med föräldrapenningen