• Anonym (Aningslös?)

Låna ut kläder på dagis?

Idag på förskolan när jag hämtade min son var det en liten tjej som hade kissat på sig. Barnen har extrakläder i egna korgar i hallen, men denna lilla tjej hade slut på extra byxor.

Personalen letade överallt efter något lilltjejen kunde ha på sig, men hon hade helt enkelt inga extra byxor där, inte in torkskåpet eller någonstans. Barnet satt och smågrät i blöta byxor på golvet i hallen medan jag hjälpte sonen på med skorna, och när jag märkte vad som pågick sade jag att min son ju hade extra byxor i sin korg som lilltjejen gärna fick låna.

Personalen blev jätteglada och tacksamma, och sade att det är verkligen inte självklart, de flesta föräldrar har tydligen speciellt sagt ifrån att barnen inte får låna varandras kläder!

Jag blev helt ärligt chockad av det! Vill föräldrar att andras barn hellre ska gå nakna eller i blöta byxor så att de inte behöver låna ut sina barns kläder? Varför i h-te då? Vilka skäl kan det finnas för det? Är det såhär överallt eller är föräldrarna på min sons förskola extra ogina? Varför skulle det vara ett problem?

• Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?
  • Anonym

På de förskolor vi har haft våra tjejer så har de funnits lite lånekläder (sånt som nån har lämnat kvar eller kvarglömt som ingn hämtat), på vissa förskolor har vi fått frågan om vi "tillåter" att våra tjejers kläder lånas ut, och vi har självklart sagt ja.

• snillis

På vårt dagis brukar de i första hand låna i kvarglömda-lådan om behov finns men annars håller jag med dig.
    vad spelar det för roll?
    Stackars små trollungar att behöva sitta nerkissade för att man inte får låna av varandra.
    Men man slutar ju aldrig att förvånas - det finns folk till allt!

• Einstein

Bra fråga. Fast jag som vikarierande personal skulle inte annat än i värsta nödfall låna något annat barns kläder.

• Cia o krabaten

De är noga på vårt dagis också med sånt.
    Som tur var har de en extrakorg med kvarglömda kläder som de tar ur annars, men jag har sagt att andra barn kan få låna våra kläder eller solkräm om de glömt eller vad det nu är.

• Alexandra84

Nä men fy Jag skulle låna ut kläder direkt, och det av den anledningen att jag hoppas nån lånar ut kläder till mina barn om olyckan är framme.
    Stackars lilla tös, skulle hon då fått gå hem i blöta byxor om du inte ånat ut kläder?

Tur att du var där

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • Anonym

Ja så är det ju inte på min dotters dagis iaf, har fått hem dottern ett par gånger med ngn annans kläder. Skulle inte misstycka om hennes kläder lånades ut till någon annan heller så länge dom kommer tillbaka

• mollo

jag skulle själv kunna tänka mig att låna ut mitt barns extrakläder.
    enda anledningen jag kan komma fram till varför man inte vill låna ut sina kläder är kanske att de tvättar i ett annat tvättmedel och sköljmedel som ens barn är allergiskt mot.
    Men inte ska ett barn behöva stå i kisskläder och gråta?! då hade jag tagit någons byxor och sagt att dom kommit bort! haha. tur att jag inte är dagisfröken

• Anonym

Skulle det vara självklart att man fick låna kläder av andra så kanske det skulle vara många som skiter att ta med extrakläder. Då tänker dom att dom kan "låna" om det nu behövs... sedan skulle fler göra så och så blir det bråk.

• Einstein
    Einstein skrev 2009-05-04 22:00:43 följande:
    Bra fråga. Fast jag som vikarierande personal skulle inte annat än i värsta nödfall låna något annat barns kläder.
    Jag skulle dock inte låta ett barn gå utan kläder, däremot skulle jag kolla med andra avdelningar först. Sedan skulle jag höra mig för med annan personal vilka som är lämpliga att låna av. Sedan om det handlade om att låna från ett äldre barn, så skulle jag kolla med det först.
  • Anonym

Jag brukar ta ur kvarglömt-lådan och det kommer tyvärr SÄLLAN tillbaka. Kan vara därför föräldrar inte vill att någon lånar. (Jag berättar inte att det är kvarglömt, utan bara att jag lånat kläder och att de kan ta tillbaka dem när de tvättat.)

Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?