• Anonym (Aningslös?)

Låna ut kläder på dagis?

Idag på förskolan när jag hämtade min son var det en liten tjej som hade kissat på sig. Barnen har extrakläder i egna korgar i hallen, men denna lilla tjej hade slut på extra byxor.

Personalen letade överallt efter något lilltjejen kunde ha på sig, men hon hade helt enkelt inga extra byxor där, inte in torkskåpet eller någonstans. Barnet satt och smågrät i blöta byxor på golvet i hallen medan jag hjälpte sonen på med skorna, och när jag märkte vad som pågick sade jag att min son ju hade extra byxor i sin korg som lilltjejen gärna fick låna.

Personalen blev jätteglada och tacksamma, och sade att det är verkligen inte självklart, de flesta föräldrar har tydligen speciellt sagt ifrån att barnen inte får låna varandras kläder!

Jag blev helt ärligt chockad av det! Vill föräldrar att andras barn hellre ska gå nakna eller i blöta byxor så att de inte behöver låna ut sina barns kläder? Varför i h-te då? Vilka skäl kan det finnas för det? Är det såhär överallt eller är föräldrarna på min sons förskola extra ogina? Varför skulle det vara ett problem?

• Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?
  • Einstein
    valkyrian skrev 2009-05-04 22:19:06 följande:
    Håller med dig TS, har sagt att det är OK också, alla Sagas kläder är ju märkta.... Har erbjudit dem lite av Sagas avlagda som extrakläder och samma med hennes blöjor när hon slutade med dem men de ville inte ha för då slutar föräldrarna att ta med eget sa de... Hmm...
    Det var ett fruktansvärt dåligt svar tycker jag! Det spelar ingen roll hur noga man ens är som förälder, ibland glömmer man eller så går det åt mer kläder än vad man räknat med. De som har med dåligt med kläder har inte med vare sig mer eller mindre för att förskolan har extrakläder. Det är ju barnen som får lida ju.
  • valkyrian
    Einstein skrev 2009-05-04 22:27:38 följande:
    Det var ett fruktansvärt dåligt svar tycker jag! Det spelar ingen roll hur noga man ens är som förälder, ibland glömmer man eller så går det åt mer kläder än vad man räknat med. De som har med dåligt med kläder har inte med vare sig mer eller mindre för att förskolan har extrakläder. Det är ju barnen som får lida ju.
    Ja jag tyckte det var underligt.. :-S
  • Anonym (Aningslös?)

Gud, jag känner mig rätt naiv nu, att föräldrar skiter i att ta med extrakläder till sina barn för att de kan låna av nån annan? Om det handlar om en familj som verkligen inte har extra kläder så ger jag dem så gärna, men familjer med normal ekonomi? Eller vill man hellre att ens unge ska gå i nedkissade polarnopyretbyxor än ett par rena, torra, tiokronors från Myrorna? Lite sjukt isf...

Det värsta är att detta är ett föräldrakooperativ, vilket gjorde att jag trodde att föräldrarna är inställda på att hjälpa till på olika sätt. Men tydligen inte!

Att det tar slut kläder kan ju faktiskt hända ibland även om man fyllt på ordentligt, en kladdig lunch, lite plask med vattnet vid disken, en vända i leran och sen lite långt till toan, då har det ju i värsta fall gått fyra ombyten! Så det behöver ju inte vara slarv från föräldrar som orsakar brist på brallor....

• Audrey11

Självklart kan man i nödfall låna ut kläder. Vore hemskt om ett barn ska vara blöt/utan vantar eller liknande för att det saknas. Är man så rädd om kläderna så tycker jag att man kan låta bli att ta med dem till dagis. Sedan är det ju självklart att de ska lämnas tillbaka.

• Miss Maya

Vi är väldigt restriktiva med att ta/låna kläder av andra barn om det saknas kläder hos ett barn som kissat på sig/blivit blöt osv. Dels så är det många föräldrar som inte gillar det och dels så känns det lite fel tycker jag. I nödfall har vi dock gjort det.

Men det sorgliga är, att det är föräldrarna som inte tar med sig extra kläder till sina barn. Vi hade ett system där vi satte upp lappar på barnens lådor som visade att de behövde t ex extra kläder. Föräldrarna ignorerade det hela totalt. Det är extremt många föräldrar som skiter i detta. Jag vet inte hur de tänker riktigt. VILL de att deras barn ska frysa/inte ha torra kläder att ta på sig om något råkar hända?

• Miss Maya

På en av avdelningarna har de slutat helt med att ha extrakläder som förskolan bistår med. Föräldrarna struntade i att ta med kläder till barnen och sedan försvann extrakläderna. Det är inte hållbart i längden.

Jag skulle nog tycka det var okej att ett barn lånade mitt barns kläder, så länge jag fick tillbaka dem.

• panzermensch

Jag har sagt ifrån att INGEN rör våra extrakläder om de inte sätts på mina barn för de FÖRSVINNER! Min äldsta har förlorat minst 10 par mjukisar och även FINA byxor som jag lämnat för mormor ska kunna klä henne fint när hon hämtar och de ska ut så har fått nog! Tyvärr!

Ledmotiv till mitt liv :

• Miss Maya

Ja det är ju det som är så tråkigt... Att kläder verkar ha en förmåga att "försvinna". Jag förstår mig inte på dessa oärliga nonchalanta föräldrar. Å andra sidan. Eftersom de inte tar med extra kläder till sina egna barn, så kanske de tycker det ger dem rätt att ta andras.

Och att de glömmer att lämna tillbaka, gång på gång på gång på gång det går jag inte på.

panzermensch skrev 2009-05-04 22:38:25 följande:
    Jag har sagt ifrån att INGEN rör våra extrakläder om de inte sätts på mina barn för de FÖRSVINNER! Min äldsta har förlorat minst 10 par mjukisar och även FINA byxor som jag lämnat för mormor ska kunna klä henne fint när hon hämtar och de ska ut så har fått nog! Tyvärr!
  • LillaW
    Havanna81 skrev 2009-05-04 22:10:03 följande:
    Är fsklärare, skulle låna av ett annat barn om jag inte hittade nåt i kvarglömtlådan. Oftast så vet man vilka föräldrar som tycker att sånt är ok, och vilka som skulle ställa till ett himla liv över utlånade kläder!
    Jag är också fsklärare och håller med Havanna81. Man vet på ett ungefär vilka föräldrar som tycker det är okej, och självklart lånar man inte alltid av en och samma. Som tur är händer det inte så ofta =)
  • Audrey11

Jo, tyvärr är det ju mkr som försvinner. Tycker ändå att det är självklart att inget barn ska stå utan oavsett hur snåla deras eller andras föräldrar är. Jag tror nog att man får acceptera att det blir lite svinn (särskilt vantar och stumpor tycks ju ha en benägenhet att försvinna) och inte ta med kläder som man inte kan avvara.

Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?