Låna ut kläder på dagis?
Idag på förskolan när jag hämtade min son var det en liten tjej som hade kissat på sig. Barnen har extrakläder i egna korgar i hallen, men denna lilla tjej hade slut på extra byxor.
Personalen letade överallt efter något lilltjejen kunde ha på sig, men hon hade helt enkelt inga extra byxor där, inte in torkskåpet eller någonstans. Barnet satt och smågrät i blöta byxor på golvet i hallen medan jag hjälpte sonen på med skorna, och när jag märkte vad som pågick sade jag att min son ju hade extra byxor i sin korg som lilltjejen gärna fick låna.
Personalen blev jätteglada och tacksamma, och sade att det är verkligen inte självklart, de flesta föräldrar har tydligen speciellt sagt ifrån att barnen inte får låna varandras kläder!
Jag blev helt ärligt chockad av det! Vill föräldrar att andras barn hellre ska gå nakna eller i blöta byxor så att de inte behöver låna ut sina barns kläder? Varför i h-te då? Vilka skäl kan det finnas för det? Är det såhär överallt eller är föräldrarna på min sons förskola extra ogina? Varför skulle det vara ett problem?