• Anonym (Aningslös?)

Låna ut kläder på dagis?

Idag på förskolan när jag hämtade min son var det en liten tjej som hade kissat på sig. Barnen har extrakläder i egna korgar i hallen, men denna lilla tjej hade slut på extra byxor.

Personalen letade överallt efter något lilltjejen kunde ha på sig, men hon hade helt enkelt inga extra byxor där, inte in torkskåpet eller någonstans. Barnet satt och smågrät i blöta byxor på golvet i hallen medan jag hjälpte sonen på med skorna, och när jag märkte vad som pågick sade jag att min son ju hade extra byxor i sin korg som lilltjejen gärna fick låna.

Personalen blev jätteglada och tacksamma, och sade att det är verkligen inte självklart, de flesta föräldrar har tydligen speciellt sagt ifrån att barnen inte får låna varandras kläder!

Jag blev helt ärligt chockad av det! Vill föräldrar att andras barn hellre ska gå nakna eller i blöta byxor så att de inte behöver låna ut sina barns kläder? Varför i h-te då? Vilka skäl kan det finnas för det? Är det såhär överallt eller är föräldrarna på min sons förskola extra ogina? Varför skulle det vara ett problem?

• Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?
  • Jen nifer

på vårat dagis har dom en hel drös med lånekläder, att glömma är mänskligt.

Det är kläder som har glömts men ingen hämtat, barn som slutat osv osv. Toppen.

Låna utav andra barns extrakläder kan va okej om man frågar först.

Mollys mamma
  • Miss Maya

Måste vara fruktansvärt många föräldrar som är sjukt glömska då. I typ flera månader t o m. Jag har slutat rättfärdiga detta med att det skulle vara "mänskligt".

Jen nifer skrev 2009-05-04 22:53:09 följande:

på vårat dagis har dom en hel drös med lånekläder, att glömma är mänskligt. Det är kläder som har glömts men ingen hämtat, barn som slutat osv osv. Toppen. Låna utav andra barns extrakläder kan va okej om man frågar först.
  • Einstein

Miss Maya skrev 2009-05-05 07:16:22 följande:

Måste vara fruktansvärt många föräldrar som är sjukt glömska då. I typ flera månader t o m. Jag har slutat rättfärdiga detta med att det skulle vara "mänskligt". Jen nifer skrev 2009-05-04 22:53:09 följande:
    Det är väldigt olika från förälder till förälder, men för de flesta så handlar det trots allt om mänsklig glömska. Fast jag vet också att det finns föräldrar som skiter i extrakläderna. Jag tror att de tror att förskolan har betydligt mer extrakläder än vad de har.
  • Anonym (Mooa)

Jag kan tänka mig att föräldrar inte vill låna ut ens barns kläder för att mycket kanske inte kommer tillbaka. Vi fick aldrig tillbaka ett par byxor som ett annat barn lånat.

Självklart kan jag låta ett annat barn låna mitt barns kläder men då får dom se till att mamman tar med byxor när hon hämtar sitt barn så barnet inte går hem i mitt barns byxor.

Sen är det inte mitt ansvar att förse andra barn med rena torra kläder. Jag ska ju se till att MITT barn har rena kläder om olyckan skulle vara framme. och har man då lånat uta alla byxor så kanske det inte finns torra byxor när mitt barn behöver det.

• Lykketrollet

Jag har inga kläder till barnen på dagis som absolut inte får komma bort. Men... Många föräldrar "glömmer bort" att lämna tillbaks lånade kläder och jag vill inte gärna att mina barns kläder ska lånas ut. En sak är om kläderna råkar bli borta på dagis, något annat är om kläderna "gis bort" till andra föräldrar som behåller dem. Vi har bland annat "tappat" bort en kjol som en annan förälder har hemma hos sig.

• Dr Mupp

Vårt dagis har lånekläder och alla barn har en korg med extra kläder. Nångång har det hänt att nått barn fått på sig fel barns kläder. Det skickas såklart tillbaka nästa dag nytvättat med parfymfritt tvättmedel. Samma sak om barnen fått låna av lånakläderna för vi missat att byxorna tagit slut. Däremot har vi förlorat kläder som andra barn lånat. Så jag vill inte att andra barn ska låna mina barns kläder.

• Anonym

Jobbar själv på en förskola och kan säga att det är många föräldrar som inte vill att man lånar av deras barns kläder. Vi har en lånelåda men det kan ju vara slut där med, som sagt var inte alltid saker kommer tillbaka.

Jag är också förälder och skulle inte ha något emot att man lånade kläder från min dotters hylla....Men en del har dyra kläder på dagis och det måste de ju få ha och då får man ju förstå att de inte vill att man bara lånar utan att fråga, för tänk om något skulle gå sönder, vem tror ni ska stå för det? Förälderns vars barn som lånat har ju ingen del i det hela och förskolan lär ju inte ha någon grund eller pengabrunn att plocka ur när detta händer....

Har ett ganska bra exempel där det är tvärtom, ett barn hade kissat ner sina byxor, hon hade 3 extrapar med de var alla nerkissade (höll på med potträning) vi ringde föräldern och ville bara meddela detta så pappa kunde ta med kläder när han kom o hämtade, han ville absolut inte att hon skulle låna av någon annan så länge så han kom dirikt och det hela fixade sig....Så ibland är det svårt, en förälder kanske inte ens vill att man lånar av någon annan av diverse orsaker....

Nae, om var och en ser till att sitt barn har en låda med många lånekläder istället för att förlita sig på andra så skulle problemet vara löst.....

• kristiiin

Jag köpte en ny regnjacka till min son som han aldrig hade använt, hängde den på dagis så han skulle ha den när det skulle regna. Men en dag när jag kom till dagis så satt ett annat barn i hans nya jacka som han aldrig använt själv engång. Det regnade inte ute och min son hade på sig sin vanliga jacka.
    Dagispersonalen frågade mig om det var Ok att barnet fick låna min sons jacka då pojken inte hade någon egen jacka överhuvudtaget! Jag sa visst inga problem... Men när jag senare tänkte efter så kom jag på att nej det är faktiskt inte OK... jag köper inte kläder till mitt barn bara för att andra föräldrar ska slippa köpa till sina... Min son hade inte ens använt jackan själv och när jag sen såg jackan så var den smutsig och en av knapparna var sönder=(
    Ok om nån lånar ett par extrabyxor som är gamla och slitna och det verkligen inte finns någon annan utväg. Men om extrabyxorna tar slut ska det genast sättas upp en lapp så föräldrarna vet om det...
    Tycker det är jättetrist med föräldrar som förlitar sig på att andra ska sörja för deras barn!

• viseversa
    kristiiin skrev 2009-05-05 09:45:35 följande:
    Jag köpte en ny regnjacka till min son som han aldrig hade använt, hängde den på dagis så han skulle ha den när det skulle regna. Men en dag när jag kom till dagis så satt ett annat barn i hans nya jacka som han aldrig använt själv engång. Det regnade inte ute och min son hade på sig sin vanliga jacka.Dagispersonalen frågade mig om det var Ok att barnet fick låna min sons jacka då pojken inte hade någon egen jacka överhuvudtaget! Jag sa visst inga problem... Men när jag senare tänkte efter så kom jag på att nej det är faktiskt inte OK... jag köper inte kläder till mitt barn bara för att andra föräldrar ska slippa köpa till sina... Min son hade inte ens använt jackan själv och när jag sen såg jackan så var den smutsig och en av knapparna var sönder=(Ok om nån lånar ett par extrabyxor som är gamla och slitna och det verkligen inte finns någon annan utväg. Men om extrabyxorna tar slut ska det genast sättas upp en lapp så föräldrarna vet om det...Tycker det är jättetrist med föräldrar som förlitar sig på att andra ska sörja för deras barn!
    Håller helt med dig!
  • Lycklig Mamma

På vårt dagis är det sällan barnen behöver låna kläder av varandra. Det är i alla fall inget som jag upplever är vanligt förekommande. Skulle något barn behöva låna kläder av våra barn för att de har samma storlek så vore det en självklarhet att låna ut! Jag förstår dem som har haft problem med att kläder försvinner men tycker då att man ska ta upp detta till diskussion i föräldrarådet, om det finns något sådant.

• snuppis

hmmm sonen får låna ut sina kläder, tycker de är självklart, om jag slipper tvätta det efter dem, de får de göra på dagis

Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?