• Anonym (Aningslös?)

Låna ut kläder på dagis?

Idag på förskolan när jag hämtade min son var det en liten tjej som hade kissat på sig. Barnen har extrakläder i egna korgar i hallen, men denna lilla tjej hade slut på extra byxor.

Personalen letade överallt efter något lilltjejen kunde ha på sig, men hon hade helt enkelt inga extra byxor där, inte in torkskåpet eller någonstans. Barnet satt och smågrät i blöta byxor på golvet i hallen medan jag hjälpte sonen på med skorna, och när jag märkte vad som pågick sade jag att min son ju hade extra byxor i sin korg som lilltjejen gärna fick låna.

Personalen blev jätteglada och tacksamma, och sade att det är verkligen inte självklart, de flesta föräldrar har tydligen speciellt sagt ifrån att barnen inte får låna varandras kläder!

Jag blev helt ärligt chockad av det! Vill föräldrar att andras barn hellre ska gå nakna eller i blöta byxor så att de inte behöver låna ut sina barns kläder? Varför i h-te då? Vilka skäl kan det finnas för det? Är det såhär överallt eller är föräldrarna på min sons förskola extra ogina? Varför skulle det vara ett problem?

• Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?
  • MiniCatti

Barnen på min sons dagis får självklart låna byxor från hans låda om byxorna tvättas och lämnas tillbaka sen.
    Jag har märkt att kalsonger och byxor har försvunnit, men det är ju inte dagis fel. Om föräldrarna inte vems byxor sitt barn har lånat tycker jag att man ialla fall kan lägga dom i upphittat lådan.

• Einstein
    Alexandra84 skrev 2009-05-04 22:01:08 följande:
    Nä men fy Jag skulle låna ut kläder direkt, och det av den anledningen att jag hoppas nån lånar ut kläder till mina barn om olyckan är framme. Stackars lilla tös, skulle hon då fått gå hem i blöta byxor om du inte ånat ut kläder? Tur att du var där
    Fast saken är ju den att föräldrarna sällan är där så man kan fråga dem. Skulle det råka stå en förälder till ett barn i samma storlek, så skulle jag självklart fråga om det var okej att låna.
  • Anonym (Aningslös?)

Skönt att se att det är fler som tycker som jag!

Kanske borde de fråga när barnet börjar på avdelningen om det är okej (vid nödfall) att låna ut kläder, för jag har aldrig förut sagt att det är okej eftersom jag trodde det var självklart!

Allergier m.m. kan ju absolut vara ett problem, men även om min unge var allergisk skulle jag hellre tvätta brallorna själv dan efter med mitt eget tvättmedel än låta en liten (knappt tre år) sitta och gråta i blöta kläder!

Imorgon ska jag fråga personalen om jag får GE dem en korg med extrakläder i olika storlekar... Vi är sannerligen inte rika, men vi handlar det mesta på Myrorna så det är ju inte mer än nån tia per byxa det handlar om för vår del...

• Havanna81

Är fsklärare, skulle låna av ett annat barn om jag inte hittade nåt i kvarglömtlådan. Oftast så vet man vilka föräldrar som tycker att sånt är ok, och vilka som skulle ställa till ett himla liv över utlånade kläder!

• Anonym (Aningslös?)

För övrigt blev min son både glad och stolt över att kunna hjälpa en kompis och sade flera gånger att självklart lånar man ut saker till kompisarna om man har! Det gör ju mig som mamma glad också!

Undrar hur de barnen som har föräldrar som inte vill låna ut tänker...?

• Einstein

Anonym (Aningslös?) skrev 2009-05-04 22:07:17 följande:

Skönt att se att det är fler som tycker som jag! Kanske borde de fråga när barnet börjar på avdelningen om det är okej (vid nödfall) att låna ut kläder, för jag har aldrig förut sagt att det är okej eftersom jag trodde det var självklart! Allergier m.m. kan ju absolut vara ett problem, men även om min unge var allergisk skulle jag hellre tvätta brallorna själv dan efter med mitt eget tvättmedel än låta en liten (knappt tre år) sitta och gråta i blöta kläder! Imorgon ska jag fråga personalen om jag får GE dem en korg med extrakläder i olika storlekar... Vi är sannerligen inte rika, men vi handlar det mesta på Myrorna så det är ju inte mer än nån tia per byxa det handlar om för vår del...
    Jag tycker faktiskt att det är självklart att man frågar innan man lånar ut något som inte är ens eget. Därför är det jättebra om man talar om för personalen att det är okej att låna ens barns kläder vid behov. Vissa föräldrar är t ex överdrivet rädda om sina kläder och vissa är rädda för att de ska komma bort)
  • Anonym
    Einstein skrev 2009-05-04 22:12:53 följande:
    Anonym (Aningslös?) skrev 2009-05-04 22:07:17 följande: Jag tycker faktiskt att det är självklart att man frågar innan man lånar ut något som inte är ens eget. Därför är det jättebra om man talar om för personalen att det är okej att låna ens barns kläder vid behov. Vissa föräldrar är t ex överdrivet rädda om sina kläder och vissa är rädda för att de ska komma bort)
    Ja men om man är rädd om kläderna så tar man väl inte med dom till dagis
  • Einstein

Anonym (Aningslös?) skrev 2009-05-04 22:10:10 följande:

Undrar hur de barnen som har föräldrar som inte vill låna ut tänker...?
    Det räcker med att titta runt här på fl för att förstå hur de tänker! Mitt tidigare uttalande baserade jag på sådant som jag läst här!
  • Einstein
    Anonym skrev 2009-05-04 22:14:19 följande:
    Ja men om man är rädd om kläderna så tar man väl inte med dom till dagis
    Jo det gör man! Som sagt läs här på fl!
  • valkyrian

Håller med dig TS, har sagt att det är OK också, alla Sagas kläder är ju märkta.... Har erbjudit dem lite av Sagas avlagda som extrakläder och samma med hennes blöjor när hon slutade med dem men de ville inte ha för då slutar föräldrarna att ta med eget sa de... Hmm...

Svar på tråden Låna ut kläder på dagis?