• NSternhag

Klyftpotatis?

Jag undrar om någon har ett bra recept på goda klyftpotatis man kan göra? Sen undrar jag om det går att göra klyftpotatis på fast potatis eller måste den vara mjölig? Jag har även funderat att krydda klyftpotatisen med rosmarin - vad tror ni om det eller vet ni några andra goda kryddor som kan bli gott?

• Svar på tråden Klyftpotatis?
  • Missäy

Godaste klyftpotatisarna får du om du behåller skalet på.
    Salt, timjan, rosmarin och olja är gudomligt gott!
    Jag brukar ha lite kanel på också, det är gott. Men en smaksak såklart.

svara för guds skull inte, det kan ju va farligt
  • MaryD

Jag gör ofta klyftpotatis nu under grillsäsongen.
    Jag gör både med och utan skal, det funkar lika bra.

Jag använder olja, smör och havssalt (såna där stora "korn").

Mums

• MaryD

Just ja, jag använder både mjölig och fast potatis. Funkar fin-fint med bägge

• NSternhag

Tack så mkt för svaren, ska bli så himla spännande OCH GOTT (!) att prova dessa tips.

• ia mia

Oh, får jag bara flika in ett tips om att prova att göra hela potatisar på samma sätt? Bara tvätta potatisen, stick med gaffel, kleta på lite olja och flingsalt och så in i ugnen på en plåt. Blir som bakad potatis inuti och klyftpotatis utanpå, sjukt gott till grillat tex..

• Niente

Klyftpotatis är verkligen en av mina favoriter och jag har provat mig fram till den här metoden Jag brukar skära potatisen i oregelbundna bitar istället för klyftor, då blir de knaprigare tycker jag. Om jag orkar brukar jag koka bitarna ca fem minuter och sen hälla bort vattnet och skaka potatisbitarna ganska ordenligt i kastrullen med locket på. Då blir de lite mosiga ytterst, vilket också gör att de blir krispigare i ugnen. Sen är det är det bättre att använda en långpanna eller plåt i metall,inte en porslinsform, och att inte röra om för ofta, en eller två gånger, annars får de ingen bra yta.

Rosmarin, gärna färsk, och havssalt är godast på!

• Zixi

Jag gör alltid klyftpotatis på fast potatis, gillar inte mjölig.

Skalad, skuren i bitar och ingosad i olja, vitlök och valfria kryddor, in i ugnen i 200grader tills de är färdiga. Mums

• A82

nu har jag inte läst alla sar men timjan och grillkrydda är jättegott på klyft

• PerG

Så här gör jag klyftpotatisar och pommes frites:

- Skala (valfritt) och dela potatisar (fast potatis typ asterix).
    - Skölj av klyftorna och torka dem på hushållspapper.
    - Lägg dem torra i en skål och häll över olja och krydda (dock ej salt, det tar jag vid servering för att det inte ska dra ur vätska...vet inte om det funkar, men så gör jag... ;)
    - Rör runt ordentligt och använd gärna en pensel eller liknande för att täcka allt med olja och kryddor
    - Lägg på bakplåtspapper på sån djup bakplåt
    - In i ugnen på c:a 125-150 grader i runt 45 minuter. Höj därefter värmen till 200-225 grader och vänta tills de fått fin färg.

• Ann Nelly

Jag gör också med fast potatis och sköljer dem noga och torkar sedan precis som PerG.
    Fast jag häller dem i en 6 liters fryspåse och häller på olja och kryddor (rosmarin är gott) och så gosar jag runt dem i påsen tills alla är täckta.
    Häller sedan upp dem i djup bakplåt täckt med bakplåtspapper, ser till att det inte är för fullt på plåten för då blir de snarare kokta än ugnsstekta.
    Gär även som PerG med saltet (vilka rotsaker jag än gör), saltar när de är färdiga eller strax innan de är färdiga i ugnen (när de fått lite yta och inte suger salt).
    För salt gör så att rotsaker vätskar sig och de blir kokta och krympta istället.
    Kör i 225 gr i 25-30 minuter (beroende på storlek) i mitten av ugnen, höjer upp dem på slutet i ugnen om det behöves mer färg.
    Det är även väldigt gott med grillkrydda på klyftpotatis men då ska kryddan på i slutet eftersom kryddblandningar ofta innehåller salt.

Svar på tråden Klyftpotatis?