• Angels

kattlådan stinker!

Hur jag än gör, så stinker kattlådan konstant.

Hur ofta gör ni rent er kattlåda?

Vad använder ni för kattsand?

Finns det någon bra kattsand ni kan rekommendera som tar bort lukt bättre än den jag har?

• Svar på tråden kattlådan stinker!
  • Pandoras box78

Jag gör rent kattlådan med klorin ca en gång i månaden och använder EverClean Multiple Cat, funkar jätte bra!
    Min sambo hade problem med minsta lukt från lådan förut men sen vi bytte till den sanden så känner han inget alls.

Hoppas du hittar något som funkar

• skorpionen80

Prova EverClean kattsand! Ha i rikligt så de inte kan kissa på plasten.
    Rensa sanden ofta, flera gånger per dag. Byta all sand behöver man däremot inte göra ofta alls!

• AkoKola

Jag brukar blanda Everclean med Pussi kompakt, och som det skrevs här ovan, ha i mycket sand, det gör stor skillnad.
    Sen rensar vi lådan morgon och kväll, och när det börjar bli "smulor" (små sandklumpar) i lådan så byter vi all sand och rengör lådan.

• Snuttetass

är det en okastrerad hane du har ??
    för då luktar det mycket mera pga hormoner i urinet...

Jag har 2 stycken nyligen kastrerade hanar och nu efter ungefär en månad börjar det lukta bättre.. eller lukta mindre kanske är ett bättre ord.

Jag använder pussis kattsand.
    och jag tömmer minst en gång om dagen oftast så blir det flera gånger

min mamma använder everclans kattsand nån som är speciellt för att minska lukten.
    Sen finns det ju även nått slags pulver man kan strö över lådan efter varje byte som minskar lukten jag har dock aldrig testat det så vet inte om det funkar

• Hannah76

Vi hade en katt ett tag, när mitt badrum skulle renoveras så fick katten flytta hem till min exman. Jag förklarade hur man skötte lådan och att denna katt var lite pedantisk - han vägrade gå på lådan om han bajsat i den osv. Mitt ex började klaga över att katten pissade inne och att det stank från lådan hela tiden(hema hos mig luktade det varken låda eller katt, och den hade aldrig pissat inne). Jag frågade om han skötte kattlådan, fick till svar: Ja jag tar bor bajset och hackar sönder de där bitarna som blir i sanden.... = )

Jg gjorde rent lådan varannan vecka, med klorin. och tog bort kiss o bajs flera gånger om dagen.

• Angels

Okej, klorin har jag inte tänkt på. Ska genast ta fram det från skåpet.

Jo, jag gör rent lådan också minst en gång om dagen och har i rikligt med sand, men det funkar inte ändå.

Denna EverClean, är den bra ur klumpbildningssynpunkt? Den kattsanden jag använder finns nämligen både som kompakt och "vanlig" och kompakten klumpar sig kanon, medan den vanliga är jättesvår att få ur hela ur, för det faller isär.

• Bullerbyn

Pandoras box78 skrev 2009-05-08 11:59:27 följande:

EverClean klumpar sig jätte bra
    Jag tycker att den kattsanden är helt värdelös. Har en korthårig och en långhårig katt som lyckades få med sig kattsand överallt i lägenheten trots en liten matta utanför kattsandlådan.

Köpte EverClean som skulle klumpa sig och det gjorde den tills man skulle lyfta upp klumpen för då delades sig precis allt i lådan.

Jag föredrar Pussi kattsand.
  • Snuttetass
    Bullerbyn skrev 2009-05-08 12:03:10 följande:
    Pandoras box78 skrev 2009-05-08 11:59:27 följande:
    Jag tycker att den kattsanden är helt värdelös. Har en korthårig och en långhårig katt som lyckades få med sig kattsand överallt i lägenheten trots en liten matta utanför kattsandlådan. Köpte EverClean som skulle klumpa sig och det gjorde den tills man skulle lyfta upp klumpen för då delades sig precis allt i lådan. Jag föredrar Pussi kattsand.
    det var därför jag slutade med everclean ! satt och funderade på det nyss...
    Jag fick kattsand i hela lägenheten !!
  • Sweetangel78

Jag använder Katty.. som klumpar sig kanon.. lite dyrare men det får det kosta då jag är nöjd. Jag fixar in kattkisslukten så det var då lätt att välja denna.. min bror rekomenderade den. Mycket sand ska det vara med så når inte kisset ner till botten och biter sig fast där. Jag byter en gång i veckan helt och tömmer lådan på bajs och kiss nästan så fort hon varit i lådan. Men såklart blir det ibland gånger då det ligger och det luktar inte om hon inte bajsat då.. tror inte det finns någon sand som kan ta bort bajslukten.
    Rengör med såpa då jag tömmer hela lådan..
    Hoppas du hittar något som du tycker funkar!

*Sabina-99 *Denniz-01 *Texas -07 *Heylie-08 *Bebis BFmaj-09
Svar på tråden kattlådan stinker!