kattlådan stinker!
Hur jag än gör, så stinker kattlådan konstant.
Hur ofta gör ni rent er kattlåda?
Vad använder ni för kattsand?
Finns det någon bra kattsand ni kan rekommendera som tar bort lukt bättre än den jag har?
Hur jag än gör, så stinker kattlådan konstant.
Hur ofta gör ni rent er kattlåda?
Vad använder ni för kattsand?
Finns det någon bra kattsand ni kan rekommendera som tar bort lukt bättre än den jag har?
Jag har provat det mesta, men får alltid återgå till Everclean. Tyvärr tycker jag Faktiskt att EC har en del nackdelar:
- Den jag har luktar herrparfym samt osar. Jag får nästan hålla andan när jag tömmer lådan pga detta. Min katt är inte så känslig så hon verkar klara det, men jag tycker det är onödigt.
- Dyr
- Som fler har skrivit så blir det spill i lägenheten. Jag har dock en liten sopborste med skyffel (mini) hängandes i badrummet, så jag sopar flera gånger om dagen
Trots nackdelarna så har jag den ändå för det luktar verkligen ingenting om lådan och det har det gjort av ALLA andra kattsander jag provat.
Ska dock kolla upp husses som någon tipsade om. omd et är samma som EC och billigare är dte ju kanon!
Våra katter är kastrerade allihop, så det är nog inte därför det luktar.
Ska åka till samhället nu och då gå i djuraffären och kolla där och i mataffären. Får se vilken sort som drar längst strå.
Återkommer!
Hur ofta skurar du lådan? Är det inte en massa urin kvar i botten?
Jag har 3 kastrerade bengalpojkar och vi slutade med sand för snart ett år sedan. Istället använder vi kristallsand. Vi byter var 3:e vecka och däremellan tar vi bara bort bajset. Luktar ingenting, dammar ingenting och dessutom slipper man sand överallt i hela huset.
Mycket lättare att bära med sig hem dessutom.
Har man färre katter än vad jag har skulle jag garanterat använda kristallsand. På ICA kostar en påse på 3 kg (jag tror det är 3 kg iaf) 99:- så det är ju lite dyrare för de som har fler katter och därför måste byta sanden oftare.
#34 Vad heter sanden? Heter den kristallsand eller något annat?
Köpte pussis sand nu. Får se hur den fungerar. Fanns inte så mycket att välja på på Ica här.
Jag hörde av min kollega som är kattuppfödare att man absolut inte ska använda klorin till kattlådan även om det är en bild på en kattlåda på flaskan. Det utsöndrar något giftigt och hon vet katter som dött av det även om man sköljer kattlådan ordentligt efteråt. Jag vågar inte chansa iaf och använder såpa och hett vatten till kattlådan.
Vi har cat's best öko plus(träbaserad klumpbildande "sand"), tar bort klumpar morgon och kväll, luktar inte mycket mest bara trä.
tänk bara på att ALDRIG rengöra kattlådan med citronlukt av något slag.
Kan göra så katten inte går på lådan mer.
Everclean använder vi och det beror lite på vilken vi har hur ofta vi måste göra rent. Den vi har nu tycker jag luktar skitilla men det är ju sanden som luktar mest och inget annat.
Vi har fyra katter och behöver göra rent varje dag men det kan gå några dagar innan det faktiskt börjar att lukta.
Det kostar pengar men det är värt det.