• Angels

kattlådan stinker!

Hur jag än gör, så stinker kattlådan konstant.

Hur ofta gör ni rent er kattlåda?

Vad använder ni för kattsand?

Finns det någon bra kattsand ni kan rekommendera som tar bort lukt bättre än den jag har?

• Svar på tråden kattlådan stinker!
  • Det ljuva livet

Vi har Starcat, en kattsand vi köper på Hornbach, kostar 89:- per påse och en påse räcker till två lådor.

Vi brukar byta varannan vecka, har dessutom påsar i lådan så det är bara att lyfta ur påsen och stoppa i en ny.

• ciitrus85
    Kattägd skrev 2009-05-08 16:33:13 följande:
    Jag hörde av min kollega som är kattuppfödare att man absolut inte ska använda klorin till kattlådan även om det är en bild på en kattlåda på flaskan. Det utsöndrar något giftigt och hon vet katter som dött av det även om man sköljer kattlådan ordentligt efteråt. Jag vågar inte chansa iaf och använder såpa och hett vatten till kattlådan.Vi har cat's best öko plus(träbaserad klumpbildande "sand"), tar bort klumpar morgon och kväll, luktar inte mycket mest bara trä.
    jaha och jag har hört tvärtom, att man ska rengöra med klorin då katterna tycker de luktar gott och spännande och då vill dom vara där och kissa. Jag har diskat våran kattlåda med klorin och mina katter lever än.
  • NoMercy

Är dina katter helt friska i sina urinvägar?
    Katter kan ju gå länge med infektioner, det fick jag en mindre kul läxa i...

• Tokmajja

Skaffa kattoalett med tak,(hus) och svängdörr. Stänger undan allt vad kattlukt heter, och trots att jag inte har EC's kattsand har inte katterna klagat än, att de tycker det luktar för mkt :) Har dock köpt sån där odeour-freshner på kattaffär'n, men ACK. Den där doften börjar lukta kattpiss sen den med :) Det blir en sån där otrevlig blandning, och man betingar doften med doften av kiss och bajs. Det hjälper mao föga.

Annars har vi ju LitterKwitter! :)
    Funderar på att testa det hemma. Vore ju skitcoolt ifall det funka!

Google it för er som inte vet vad det är.
    Min katt är dessutom livrädd för sanden. Han tycker den är skitäcklig.

• Rigmor Mortis

Två katter, en PeeWee-låda med bränslepellets. Billigt, luktfritt (utom när det är nybajsat) och miljövänligt!

• Majsan70

Vi har tre katter härhemma och två av dem är fertila. Vi har två lådor och i dem har vi Pet Plus. Vi rensar varje dag och har storrengöring ungefär en gång i månaden till varannan månad. Luktar aldrig nånting ur dem.

• vänat

Nu har jag inte läst hela er tråd men jag brukar när jag tömmer min kattlåda helt skölja ur den med vanligt vatten. Sen häller jag i lite klorin + vatten och låter kattlådan sta 20-30 minuter med detta i. Skurar sedan med en rotborste. Torka torrt med en bit toa papper häller på ny sand i lådan.

Använder misscat som jag köper på ICA Maxi eller coop forum tycker den har ett bra pris lukatar lika mycke/lite som anda sorter katt sand.

Sen plockar jag bort lite sand en gång per dag med en lite spade från lådan. rengör hela låadan ca en gång per vecka ofta inga problem med dålig lukt i katlådan.Skuraden varje gång jag byter sand.

Har en steriliserad katthona.

• Limefrukt

Har inte läst hela tråden, men:

Hade förut pee wee och det funkade bra tills vi inte fick tag på ströet längre. När vi bytte ut mot liknande strö så vägrade ena kissen att gå på lådan - hon gick på mattan istället.
    Nu har vi ever clean extra strength unscented och det funkar bra. (Provade tidigare multiple cat, men den stank så hemskt att vi inte stod ut). Under lådan har vi en plastmatta från Ikea (sån som man har under kontorsstolar) och den fångar upp det mesta av sanden, så det inte sprids i resten av lägenheten. Men vi har tak på vår låda också, så det minskar spridningen lite. Fast vi har ingen dörr på taket.
    Vi har två katter och tömmer minst en gång per dag. Skurar lådan gör vi ung. i takt med att ett paket strö tagit slut.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Rigmor Mortis
    Limefrukt skrev 2009-05-08 21:50:22 följande:
    Har inte läst hela tråden, men: Hade förut pee wee och det funkade bra tills vi inte fick tag på ströet längre.
    Det går att beställa från foderbilen.se om ni vill göra ett nytt försök
  • Limefrukt
    EKJ76 skrev 2009-05-08 21:53:57 följande:
    Det går att beställa från foderbilen.se om ni vill göra ett nytt försök
    Oj! Tack för länken. Ska absolut överväga saken!
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
Svar på tråden kattlådan stinker!